Hospodársky denník
USD48,416 Sk
EUR42,739 Sk
CHF28,847 Sk
CZK1,328 Sk
  Piatok  28.Decembra 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Zo sveta automobiliek

Tatra hľadá partnera

Strategický partner Tatry Kopřivnice bude známy na budúci rok. Mala by to byť spoločnosť pôsobiaca v automobilovom priemysle, solventná a s odbytovou sieťou. Tatra nebude vyrábať 15 000 nákladných vozidiel ročne ako kedysi. Tohtoročné tržby odhadujú na 4,2 mld. Kč, v budúcom na 4,4 mld. Kč. Za prvých 10 mesiacov tohto roka sa predalo 1262 vozidiel, v rovnakom období roku 1999 len 726. Za celý rok 2000 Tatra predá zákazníkom 1686 nákladných automobilov, v roku 2001 ich plánuje predať 1805. Tohtoročný zisk má byť 239 miliónov a na budúci rok sa počíta s 256 miliónmi korún. Medzi hlavné prednosti patrí špičkový výrobok, dobré pozície na svetových trhoch (Rusko, Čína a India). Ruské firmy v tomto roku nakúpia 450 tatroviek. Príčinou rastúceho záujmu je zlepšená hospodárska situácia ruských ropných a plynárenských spoločností, ale tiež to, že v extrémnych klimatických podmienkach sa konkurenčné automobily príliš neosvedčili.

Volkswagen investuje

Koncern Volkswagen, najväčší európsky výrobca automobilov, v nasledujúcich 5 rokoch investuje do rozvoja výroby 63,5 miliardy DEM. Z toho 60 % pôjde do jeho 5 podnikov v Nemecku, v ktorých pracuje 104 000 osôb. Vedenie koncernu a predstavitelia zamestnancov okrem iného diskutujú o umiestnení nového závodu na výrobu lacných volkswagenov. Podľa šéfa VW F. Piecha sa doterajšie malé vozidlá koncernu veľmi rýchlo vyšplhali do vyšších cenových pásem, preto sa javí ako nevyhnutné zaradiť do sortimentu nový typ lacného automobilu. Jeho cena by nemala prekročiť 12 000 DEM. Navrhuje, aby sa továreň na jeho výrobu umiestnila do Číny. Úsilím vedenia je, aby sa do roku 2005 dosiahla celková výroba koncernu 6 miliónov automobilov ročne. Tento rok sa očakáva celkový výsledok 5,2 milióna áut.

Chrysler šetrí

Automobilka Chrysler plánuje v nasledujúcich dvoch rokov znížiť materiálne náklady o šesť miliárd dolárov, čiže o 15 %. Chrysler má približne 900 priamych dodávateľov a vydáva asi 40 miliárd USD ročne. Plán s účinnosťou od 1. januára 2001 stanovuje zníženie cien dodávateľov za materiály a služby o päť percent (2 mld. USD) a škrty sa týkajú rokov 2001 až 2003. Druhá etapa sa týka technického personálu a zaobstarávania, ktorí musia za dva roky dosiahnuť zníženie nákladov o 10 %, čiže o ďalšie štyri miliardy dolárov. Z celkových nákladov automobilky približne 78 % tvorí materiál. Podľa predstaviteľov spoločnosti dodatočné 10-percentné zníženie výdavkov dodávateľov nepoškodí a ak odmietnu alebo nesplnia stanovené cenové ciele, nemusia prísť o objednávky. Škrty sa budú týkať aj dielcov, ktoré si vyrába sám Chrysler, keďže externí dodávatelia ich dodávajú 65 %. Chrysler sa z najziskovejšej automobilky postupne dopracoval do pozície najhoršie zarábajúcej, o čom svedčí strata v 3. štvrťroku vo výške 512 miliónov USD .

DaimlerChrysler na Slovensko?

Návšteva predstaviteľov spoločnosti DaimlerChrysler v SR potvrdila význam, ktorý firma pripisuje Slovensku pri výbere miesta pre svoj dlhodobý investičný zámer, aj vzhľadom na úspech investícií Volkswagenu v Bratislave a Martine. O ďalšej spolupráci a konkrétnejších vzájomných krokoch rozhodnú budúce rokovania predstaviteľov vlády so zástupcami spoločnosti a predstaviteľmi odbornej verejnosti.

Renault má problémy

Francúzska automobilka Renault sa rozhodla stiahnuť z trhu 264 377 vozidiel Kangoo pre chybný elektronický mechanizmus kontrolujúci bezpečnostné pásy a airbagy. Za revíziu spoločnosť zaplatí asi 50 mil. FRF. Firma už v septembri stiahla z trhu 25-tisíc týchto vozidiel pre výmenu chybných pneumatík spoločnosti Michelin. Revízia bude zahŕňať 103 916 vozidiel Kangoo vo Francúzsku, v ktorých firma vymení chybné elektronické zariadenie kontrolujúce zaistenie bezpečnostných pásov a predné airbagy v úžitkových vozidlách. Takmer plnú výšku sumy 50 mil. FRF zaplatí podľa Renaultu firma Autoliv, švédsky výrobca sporného bezpečnostného elektronického zariadenia.

(TASR/SITA)

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.