Značky made in USA vládnu svetu Z 1000 najväčších firiem na svete bolo v máji 2000 podľa informácií týždenníka Business Week 494 z USA, v EÚ ich sídlilo 164 a v Japonsku 135. Prevaha USA je ešte výraznejšia, ak sa zráta hodnota firiem v svetovej superlige. Podľa zistenia spoločnosti Morgan Stanley Capital International so sídlom v Ženeve, americké firmy majú burzovú hodnotu 11,273 bilióna USD, britské 1,965 a japonské 1,905 bilióna dolárov. USA majú silnú prevahu na čele tabuľky, kde z 25 firiem je 21 amerických. Prvú desiatku tvoria: 1. Microsoft, USA (kapitálová hodnota 404 miliárd USD), 2. General Electric, USA (333), 3. IBM, USA (214), 4. Exxon, USA (193)., 5. Royal Dutch/Shell Group, Holandsko/Veľká Británia (191), 6. Wal-Mart Stores, USA (189), 7. AT&T, USA (186), 8. Intel, USA (180), 9. Cisco Systems, USA (174), 10. BP Amaco, Veľká Británia (173). Britská poradenská firma Interbrand vyrátala trhovú cenu firemných značiek sveta. Zo 60 značiek s trhovou hodnotou viac ako miliardy dolárov je až 36 z USA. Prvá desiatka patrí USA úplne. Najlepšou neamerickou značkou je fínska Nokia na jedenástom mieste. Za ňou nasleduje nemecký Mercedes a potom švajčiarsky výrobca instantnej kávy Nescafé. Poradie prvej desiatky good will: Coca-Cola, nápoje, USA (trhová hodnota 84 miliárd USD), Microsoft, softvér, USA (57), IBM, počítače, USA (44), General Electric, viacsektorová pôsobnosť, USA (34), Ford, automobily, USA (33), Disney, zábava, USA (32), Intel, čipy, USA (30), McDonald's, obchodné služby, USA (26), AT&T, telekomunikácie, USA (24), Marlboro, cigarety, USA (21). (Hd/jnk)
|
|