Hospodársky denník
USD48,467 Sk
EUR42,76 Sk
CHF28,867 Sk
CZK1,337 Sk
  Pondelok  31.Decembra 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Diaľnice vlani „nepribrali“

Branisko nemôže byť výsledkom učňovskej práce

Ak si vezmeme pod drobnohľad výstavbu diaľnic na Slovensku za rok 2001, spokojní teda nemôžeme byť. Za celý rok nás potešila vari iba jediná správa, a to, že vzhľadom na predpokladaný vstup krajín strednej a východnej Európy do Európskej únie musí Rakúsko zlepšiť svoju cestnú sieť na severovýchode krajiny. Spoločnosť na budovanie diaľnic (Asfginag) má pripravené projekty za 50 mld. ATS. Už v nasledujúcich mesiacoch by mali začať s výstavbou prípojky do Kittsee a ďalej smerom na hranicu so Slovenskom. V roku 2005, prípadne aj skôr, by sme teda pri ceste do Rakúska už mohli používať našu i rakúsku diaľničnú sieť. A to je z hľadiska výstavby diaľnic za rok 2001 všetko, pretože ďalšia potešiteľná správa sa už nekoná. Prakticky sme za uplynulých dvanásť mesiacov nepostavili a neodovzdali do používania ani kilometer diaľnic. Naopak, stavby v Bratislave D-1 a D-2 (Lamačská - Staré grunty, Staré grunty - most Lafranconi a Viedenská cesta - štátna hranica s Maďarskom) sme presunuli na rok 2002. Podobne je to aj s ďalšími úsekmi na Slovensku. Jediné, čo sa hýbe dopredu, je výstavba tunela Branisko, kde si pravidelne odskočí premiér skontrolovať, ako pokračujú práce a prípadne zohnať chýbajúce peniaze, pretože stavba sa riadne predražila. Aby bolo dosť peňazí na stavbu Behárovce - Branisko - Široké, zastavili sa práce na obchvate obce Fričovce, kde treba vybudovať päť mostov, pričom mali byť hotové už v tomto roku. Zlé jazyky vravia, že na stavbu tunela Branisko sa presunula i časť peňazí z dvoch cestných stavieb v Bratislave, hoci predstavitelia zodpovední za výstavbu to popierajú. Podobne poprel nedostatok finančných prostriedkov aj M. Dzurinda s tým, že v súčasnosti najväčšie problémy vidí v koordinácii dodávateľských firiem. Mal na mysli tie, ktoré majú na starosti technologické vybavenie vrátane varovných systémov v prípade požiaru. Konflikty sa vyskytli aj pri riešení a určovaní dodávateľov stavebných a technologických častí. Najskôr to mali byť aj pri dodávke technológie iba slovenské firmy, teraz sú to už zo Švajčiarska. V tomto prípade možno chápať argumenty ministerských šéfov, že tunel Branisko je z hľadiska parametrov skúšobnou stavbou na Slovensku a je veľkým rizikom učiť sa práve na takej dôležitej stavbe. V roku 2002 sa má podľa plánov ministerstva dopravy odovzdať do prevádzky šesť diaľničných stavieb, pretože sa rýchlo blížia jesenné voľby. Okrem vytypovaných stavieb, ktoré budú mať zelenú vo všetkom, na ostatných v roku 2002 znížime objem prác i dodávok. Podobne sa odkladá až na rok 2003 aj ukončenie stavby D-3 Čadca - obchvat. Na rok 2002 sa na výstavbu diaľnic určilo približne 9 mld. Sk. Pri indexe rastu cien pre odbor inžinierskych stavieb to rozhodne nie je veľa, avšak štátny rozpočet praská vo švíkoch už od svojho zostavenia, a tak nie je zrejme reálna nádej na ďalšie dodatočné finančné prostriedky.

Jozef Kunik

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.