|
|||||||||||||||||
Streda 5.Decembra 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Efekt nie je priamočiaryÚradníci nevedia, o čo v hodnotení ide? Nie je u nás zriedkavosťou, že sa na riešenie nezamestnanosti (ale aj iných problémov) zavádzajú do praxe opatrenia, o ktorých nie je dopredu jasné, čo môžu priniesť. Často sa predpokladajú priamočiare efekty. Dokonca aj následne sa nie vždy náležite vyhodnotí skutočný dosah. Ak vám však niekto venuje peniaze na konkrétny projekt, samozrejme, vyžaduje si tak predbežnú analýzu, ako aj priebežné i následné monitorovanie. Chce mať fundovanú hodnotiacu správu o tom, či financované opatrenia priniesli želaný a proklamovaný efekt. V takejto pozícii sa ocitneme, keď sa staneme členmi EÚ a budeme chcieť čerpať prostriedky zo štrukturálnych fondov. Finančná podpora od Európskej komisie závisí od monitorovania a hodnotenia. To musí mať svoje pevne stanovené pravidlá, inštitucionalizáciu a právomoci. Položiť základný kameň na vyhodnocovanie opatrení, to je zámer holandsko-slovenského projektu MATRA Systém pravidelného monitorovania, analýzy a hodnotenia politiky zamestnanosti na Slovensku, ktorý financuje Ministerstvo zahraničných vecí Holandského kráľovstva. Podľa garanta projektu, riaditeľa Sociálno-ekonomického výskumného ústavu v Rotterdame, prof. Jaapa de Koninga zmyslom akcie je odstránenie problémov spoločnosti s istými rozumnými nákladmi a bez negatívnych efektov. Súčasťou procesu je doladenie opatrení na základe toho, ako fungujú. V tejto chvíli zavŕšil jeho tím prácu na prvej z troch fáz projektu. Porovnali situáciu v krajinách EÚ a v SR a vypracovali komplex odporúčaní. Dotkli sa otázky zodpovednosti, pravidiel hodnotenia, technických i psychologických aspektov. Tie nie sú zanedbateľné, veď ľudia spájajú hodnotenie s kontrolou a obávajú sa, že môže vyjsť najavo, že niečo urobili zle. Nechápu, že účelom je predovšetkým zistenie, ako sa zámer prejavil v praxi a že hodnotenie je nástrojom skvalitňovania. S tým sa prof. Koning a jeho spolupracovníci stretli na viacerých ministerstvách, ktoré navštívili. Dospeli k názoru, že väčšina úradníkov sotva vôbec vie, o čo pri hodnotení ide a nie je schopná ho zvládnuť. Aj keď nie je potrebné, aby štátni úradníci, ktorí tvoria politiku zamestnanosti, boli schopní vykonávať hodnotenia, musia však vedieť formulovať otázky, na ktoré má hodnotenie odpovedať a vedieť využiť jeho výsledky. O tom, že takéto schopnosti sú momentálne na ministerstvách k dispozícii, vyslovili Holanďania vo svojej štúdii silné pochybnosti. Zuzana Krútka |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |