|
|||||||||||||||||
Štvrtok 6.Decembra 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nevytočil ich ani VolkswagenNevznášajú sa v oblakoch, sú pevne na zemi, preto sa im darí Vunar Nové Zámky patrí k podnikom, ktoré vo svojich hospodárskych výsledkoch dávajú nádej na približovanie sa k produktivite zvyčajnej v štátoch Európskej únie. Chceli sme sa dozvedieť viac, teda ako postupovali, že dnes sú v takejto optimistickej situácii. Zaneprázdnený výkonný riaditeľ Ing. Karol Gémesi si našiel čas a ochotne poskytol informácie. Čo vás za posledný jeden a pol roka najviac potešilo? - Pokračujeme v tom, čo sme začali pred niekoľkými rokmi. To znamená, že jednoznačne sa orientujeme na trh a na platiaceho odberateľa. Ideme z roka na rok vyššie v tržbách aj vo výkonoch a v produktivite. Naďalej sme dodávateľmi pre automobilový priemysel, ale rozšírili sme si okruh klientov. Minulý rok sme sa stali tretím najväčším dodávateľom náradia pre Volkswagen na Slovensku. Ako sa ukázalo, môže to byť aj nebezpečné. Prvý polrok nás takmer postavili na hlavu, lebo znížili objednávky o 32 %. Narobilo nám to problémy, narobili sme si dlhy u našich dodávateľov. Na druhej strane to bola dobrá motivácia urobiť určité kroky. Znížili sme našu závislosť od jedného zákazníka a nahradili sme to inými odberateľmi. Okrem dvoch nemeckých automobiliek (Volkswagen a Audi) robíme už aj pre tri francúzske automobilky. Sú to Peugeot a Citroen, tretia firma je menšia a zaoberá sa prerábaním áut jednotlivých výrobcov na terénne vozidlá. Okrem toho máme stáleho zákazníka v Taliansku a v Holandsku. Vlani sme sa dostali aj k firme Opel prostredníctvom jednej maďarskej dcérskej spoločnosti. Váš výrobný sortiment zostal nezmenený, čo je v ňom dnes také, čo by mohol potrebovať hociktorý odberateľ? - Tak napríklad výrazne sa znížil podiel vrtných valivých dlát, ktoré sa používajú na ťažbu ropy a plynu. Radi by sme ich robili aj naďalej, ale európsky trh je obsadený a náš bývalý významný domáci zákazník Nafta Gbely veľmi málo vŕta alebo kupuje inde. K druhej časti otázky možno povedať, že pre automobilky vyrábame náradie, ktoré sa používa na automatických linkách na výrobu karosérií. Podobnosť je výrazná. Dá sa povedať, že je to skoro to isté pre Volkswagen, Audi a Peugeot. Za posledné dva roky plynulo zvyšujeme aj počet pracovníkov, ku koncu roka ich bude 170. Brali by sme aj viac, ale kvalifikovaných obrábačov je dosť ťažké zohnať, hoci v okrese je vysoká nezamestnanosť. Nové sily idú väčšinou do výroby, ale zvyšujeme aj počet inžinierov. Začína konečne stúpať aj podiel nehmotnej duševnej práce. Ako je to so mzdami, aká je u vás priemerná mzda povedzme výrobných robotníkov? - Sme na tom o niečo lepšie ako celoslovenský priemer v našom odbore. Viaže sa to na produktivitu práce, ktorá musí rásť rýchlejšie. Dalo by sa to zvýšiť aj nadčasmi, ale tie sa veľmi prísne strážia. Nie je to úplne logické. Je nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily v okrese, ale napriek tomu sa nadčasy strážia a nesmú sa prekročiť. Aká je hospodárska situácia akciovej spoločnosti? Keď sme sa pred časom rozprávali, zaťažovali vás ešte zdedené dlhy. - Všetky dlžoby sme štátu splatili. Splácame iba penále, ešte tak rok. Na poslednom valnom zhromaždení v máji sa vďaka rozhodujúcemu akcionárovi začalo finančné ozdravenie spoločnosti. Valné zhromaždenie rozhodlo o znížení základného imania. Bol to prvý krok finančného ozdravenia firmy dobrovoľným, tzv. formálnym znížením základného imania, čo znamená odpočítanie strát nahromadených za roky 1992 - 1999 od základného imania. Tým sa zladí výška základného imania zapísaná v obchodnom registri so skutočnosťou. Po zaregistrovaní zníženia základného imania bude druhým krokom mimoriadne valné zhromaždenie a základné imanie sa bude navyšovať približne do pôvodnej výšky, a to kapitalizáciou medzičasom odkúpených pohľadávok dvoch bánk. Vyrieši sa tak problém, ktorý vznikol ešte v období pred privatizáciou, ako aj nadväzujúce a sedem rokov sa vlečúce nevyriešené súdne spory. Odstráni sa doteraz neprekonateľná prekážka k výraznému, nebrzdenému rozvoju Ivan Klačanský |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |