![]() |
|
||||||||||||||||
Piatok 7.Decembra 2001 |
|
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Na plyne áno, vodík nieAutobus na vodíkový pohon za 50 mil. Sk Kým autobusy hromadnej dopravy napríklad vo Viedni už bežne brázdia ulice na propán-butánový pohon a plniacich staníc na plyn je v Rakúsku, Nemecku či vo Švajčiarsku dostatok, počet takýchto dopravných prostriedkov poháňaných podobným médiom, presnejšie stlačeným zemným plynom (ten má viac výhod), na celom Slovensku s najväčšou pravdepodobnosťou neprekročilo ešte hranicu tridsiatich kusov. V Michalovciach je ich osem, vo Zvolene desať, ďalšie sú v Bratislave, Nitre a v Trnave, a to je asi všetko. Vývoj limitovaný investičnými možnosťami sa však pomaly, ale isto prediera prekážkami a drahšiu naftu predsa len nahrádza lacnejší plyn. Možnože dopravné spoločnosti by sa do výmeny naftového média za plyn pustili oveľa skôr a vo väčšom rozsahu, ale samy na to jednoducho finančne nestačia. Až teraz nastáva akcelerácia tejto aktivity, keď sa Slovenský plynárenský priemysel (SPP) po saturácii trhu s plynofikáciou obcí postupne orientuje na pomoc dopravným podnikom a buduje plniace stanice na plyn, ba podieľa sa i na rekonštrukcii autobusov. Napríklad jednu takú a zatiaľ jedinú v Košiciach vybudujú do mája budúceho roka (cena jednej v závislosti od technológie sa pohybuje od 20 do 40 mil. Sk) a dovtedy zrekonštruujú v tamojšom dopravnom podniku aj dva autobusy na plynový pohon. Ak sa osvedčia, čo je zrejme nesporné, do dvoch-troch rokov ich bude do 50. Všetky budú upravené z pôvodných naftových autobusov, pretože v lokalite strednej Európy ich zatiaľ nikto sériovo nevyrába, a takáto úprava vrátane generálnej opravy karosérie a k tomu aj nového naftového motora vychádza údajne podľa zainteresovaných na sumu okolo 3 mil. Sk, a to je vraj prijateľná investícia. Kým u nás prechádzame na plynový pohon, vyspelejšie západné krajiny sú o ďalší krok ďalej. BMW napríklad má dva prototypy dopravných prostriedkov na vodíkový pohon, ale kúpa jedného v slovenských korunách by nás stála asi 50 mil. Sk. Takže asi štvrťstoročie si na vodík ešte počkáme, ale dovtedy plyn bude určite namiesto nafty vhodnou náhradou. Bolo by zároveň dobré, keby legislatíva pamätala aj na homologizáciu väčšieho počtu typov osobných automobilov. Ladislav Kulik |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |