![]() |
|
||||||||||||||||
Piatok 7.Decembra 2001 |
|
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pripravené sú dve spoločnostiVerejný záujem zostáva plne na pleciach štátu Správna rada Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) v novembri prerokovala postup pri realizácii Projektu transformácie a reštrukturalizácie ŽSR, návrhy podnikateľských plánov ekonomických pravidiel ŽSR a ŽS, a. s., na rok 2002, informáciu o stave hospodárenia do konca septembra a informáciu o výsledkoch obchodnej činnosti ŽSR. Generálny riaditeľ ŽSR Ing. Andrej Egyed doplnil predloženú informáciu o aktuálne kroky vedenia ŽSR v príprave na transformáciu. Ako je známe, vláda SR na svojom zasadnutí 30. októbra prerokovala návrh zakladateľských dokumentov na založenie obchodnej spoločnosti Železničná spoločnosť, a. s., a schválila návrh zakladateľskej listiny a stanov tejto spoločnosti, predložený ministrom dopravy, pôšt a telekomunikácií SR. Počíta sa s tým, že Železničná spoločnosť, a. s., vznikne k 1. januáru 2002. Jej zakladateľom a 100-percentným akcionárom je Slovenská republika, v mene ktorej koná Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR. Zakladateľská listina v predmete činnosti obsahuje všetky činnosti, ktoré ku dňu účinnosti zákona o Železničnej spoločnosti, a. s., vykonávali Železnice SR s výnimkou prevádzkovania celoštátnej železničnej dráhy - dopravnej cesty. V súlade so zákonom o Železničnej spoločnosti, a. s., sa vyčlení z majetku Železníc SR majetok súvisiaci s činnosťou dopravcu (osobná a nákladná doprava). Ide o majetok účtovne oddelených organizačných zložiek železníc, a to divízií železničných koľajových vozidiel, osobnej prepravy, nákladnej prepravy, tatranskej lanovej dráhy, obchodno-prekládkového centra, odúčtovne tržieb a ústredia. Predmetom vkladu nebude železničná dopravná cesta ani Východoslovenské prekladiská Čierna nad Tisou a Maťovce vrátane železničných staníc a zástavok, ktoré sú súčasťou železničnej dopravnej cesty. Rovnako predmetom vkladu nebude ani neupotrebiteľný majetok jednotlivých divízií. Takto vyšpecifikovaný majetok použije ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií ako nepeňažný vklad na založenie akciovej Železničnej spoločnosti. Ministerstvo v súčasnosti posudzuje navrhnutý rozsah nepeňažného vkladu, ktorý rozhodnutím ministra schváli. Založenie Železničnej spoločnosti, a. s., podľa zákona 259/2001 Z. z. vychádza z princípu vyrovnaného hospodárenia akciovej spoločnosti, ktorá nemá uskutočňovať ekonomicky nevýhodné služby. V prípade výkonov vo verejnom záujme bude úhrada straty povinnosťou štátu. V diskusii sa členovia správnej rady zaoberali najmä spôsobom delenia pracovných činností medzi spoločnosti. Dvaja členovia Správnej rady, funkcionári OZŽ, predložili návrh na zastavenie prác na Projekte transformácie a reštrukturalizácie ŽSR, keďže v realizačnej fáze nie je možné očakávať projektované parametre a očakávané efekty z transformácie a reštrukturalizácie ŽSR. Ostatní členovia správnej rady tento návrh nepodporili. V ďalšej časti správna rada vzala na vedomie návrh podnikateľského plánu ŽSR a ŽS, a. s., na rok 2002 s pripomienkami. Riaditeľ plánovacieho odboru Ing. Anton Jaborek zhrnul základné východiskové podmienky na tvorbu návrhu podnikateľských plánov a charakterizoval jednotlivé časti návrhov. V diskusii sa členovia správnej rady zaoberali záväznosťou predloženého návrhu pre nové vedenie distribúciou a spôsobom úhrady trakčnej energie, zvyšovaním úverového zaťaženia ŽSR, financovaním investičných a rozvojových programov, jednotlivými ekonomickými parametrami návrhu, stanoviskom predsedníctva GR OZŽ a tarifnou politikou novej spoločnosti. Riaditeľ plánovacieho odboru Ing. A. Jaborek pri uvádzaní ekonomických pravidiel oboch spoločností konštatoval, že predložený návrh prešiel viacerými pripomienkovými konaniami. Náplň a štruktúra návrhu je založená na princípe uplatňovania systému AFC. Vysvetlil vnútorné organizačné členenie spoločností a spôsob vedenia účtovníctva v priebehu transformačného procesu ŽSR. V diskusii sa členovia správnej rady zaoberali pripomienkami predsedníctva GR OZŽ, zmluvou medzi ŽSR a ŽS, ktorá bude upravovať vzájomné vzťahy, riešením nadbytočných pracovníkov, prácou s pohľadávkami a potrebou získavania skvalitňovania osobnej dopravy. Správna rada ŽSR vzala na vedomie informáciu o vývoji hospodárskeho výsledku a stave pohľadávok a záväzkov za január až september, o výsledkoch obchodnej činnosti. Riaditeľ odboru obchodného kontrolingu Ing. Pavol Gábor informoval o plnení zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme za prvý polrok 2001. Z ročného výkonu 34 miliónov vlakových kilometrov ŽSR v prvom polroku realizovali 16,6 mil. vlakových kilometrov, čo predstavuje 49 %. Plánované náklady na rok 2001 sú 9,4 mld. Sk, skutočne dosiahnuté náklady boli v prvom polroku 4,6 mld. Sk, čo predstavuje 49 %. Veľmi dobrý výsledok sa javí v oblasti tržieb z osobnej prepravy, ktoré ŽSR splnili na 78,5 % (zmluva na rok je 3,3 mld. Sk, skutočnosť 2,6 mld. Sk). Tieto výsledky boli priaznivé najmä preto, že zo štátneho rozpočtu ŽSR na výkony vo verejnom záujme dostali až 80 % z ročnej plánovanej sumy. Na jeden osobokilometer zaznamenali náklady 3,56 Sk, ekonomicky oprávnené náklady 2,95 Sk. Jeden cestujúci sa na tržbách podieľal sumou 0,71 Sk na kilometer, štát uhradil 2,2 Sk na kilometer. Kým v EC a IC vlakoch boli náklady pokryté tržbami z takmer 40 %, v ostatných osobných vlakoch a rýchlikoch len z 24 %. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |