![]() |
|
||||||||||||||||
Piatok 7.Decembra 2001 |
|
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Penetrácia mobilnéhoh trhu porastieNové telefóny chcú prekonať sklamanie z WAP Mobilný trh v strednej Európe je i v roku 2001 vo svojom masívnom rozvoji. Podľa poslednej analýzy IDC dosahuje penetrácia v regióne nové, rekordné výšky. Intenzita rozvoja je však nerovnomerná. Český trh napríklad v tomto roku dosiahne penetráciu mobilných služieb 65 percent, čím výrazne predstihuje ostatné krajiny (Maďarsko, Poľsko a Slovensko) zahrnuté v štúdii. Pritom v celom regióne by penetrácia do konca roku 2001 mala dosiahnuť 36 percent. Najnovšia štúdia IDC prezentuje výsledky najaktuálnejšieho výskumu v oblasti mobilných trhov v strednej Európe. IDC v správe predpokladá nárast regionálnej penetrácie až 64 % v roku 2005. Rýchlosť tohto rastu sa však bude líšiť. Český trh zrejme zaznamená dramatické zníženie čistého prírastku nových používateľov mobilných služieb, zatiaľ čo v Poľsku, Maďarsku a na Slovensku dôjde v tejto oblasti k významnému nárastu. Podľa Johna Golea, Program Managera pre výskum telekomunikačného trhu firmy IDC CEMA, príčinou mobilného rastu v strednej Európe je predovšetkým rozvoj predplatených služieb. Niektorí mobilní operátori prijali predplatené služby ako riešenie pre masové trhy a nebáli sa ohrozenia svojich zmluvných zákazníkov. Prostredníctvom výhodných cien a reklamy pomohli dramaticky rozšíriť základňu mobilných používateľov, vysvetľuje Gole. IDC ďalej odhaduje, že používatelia predplatených sád budú v roku 2003 predstavovať dve tretiny všetkých nových zákazníkov, pričom toto číslo bude na niektorých trhoch ešte výrazne vyššie. Podľa správy by mali tržby zo služieb mobilných sietí v strednej Európe dosiahnuť v roku 2001 viac než 5 miliárd USD. Silný celkový nárast je však sprevádzaný znižovaním priemerných tržieb na jedného používateľa. Tento jav je typický pre masové trhy, keď sa k existujúcej zákazníckej báze pridáva veľké množstvo nových používateľov. Na tržbách na štyroch stredoeurópskych trhoch sa však podieľajú i ďalšie trendy, napr. posun vo využívaní siete od hlasových k textovým službám. SMS služby predstavujú čoraz väčšiu časť celkových tržieb - v niektorých prípadoch až 10 %. Dlhodobo však IDC predpokladá, že v roku 2004 a 2005 zníži narastajúci podiel nových mobilných dátových služieb podiel tržieb z SMS. Služby WAP odštartovali veľmi nepresvedčivo, a až teraz sa začínajú objavovať GPRS prístroje, ktoré umožnia plné využitie mobilných dátových služieb a rozšírenie ich funkcionality. Predpokladám, že verejnosť sa začne už v nasledujúcom roku pozerať na tieto služby pozitívnejšie, pričom okolo roku 2004 alebo 2005 by mali tržby z mobilných dátových služieb začať dramaticky rásť, tvrdí Gole. Správa predpokladá, že UMTS začne v obmedzenej miere prenikať na stredoeurópske trhy v rokoch 2004 a 2005 a významnejší dosah na tržby zaznamená až neskôr. Nejde však o pesimistický názor. Mobilný priemysel sa chcel vrhnúť priamo na širokopásmové služby. Nie je však možné predávať tento druh služieb, pokiaľ nie je vyriešené, ako ponúkať akékoľvek mobilné dátové služby zložitejšie než posielanie odkazov medzi dvoma používateľmi na báze SMS. Operátori sa momentálne chystajú prejsť na mobilné dáta a postupne budú zisťovať, čo zákazníci v tejto oblasti požadujú. Dátové služby budú spočiatku fungovať prostredníctvom technológie GPRS s nižšou prenosovou rýchlosťou predtým, než migrujú na drahšie systémy ako EDGE alebo UMTS. V okamžiku, keď bude UMTS v Európe spustené, to nebude pre koncového zákazníka predstavovať až taký prelom. Koncový používateľ túto zmenu možno ani nepostrehne, vysvetľuje Gole. (jz) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |