![]() |
|
||||||||||||||||
Piatok 7.Decembra 2001 |
|
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sieť ako zdroj informáciíPoužívatelia celosvetovej siete zanedbávajú televíziu Americkí používatelia internetu sa v poslednom čase pripájajú predovšetkým pre vyhľadávanie informácií a čoraz menej pre zábavu, pričom počas surfovania na sieti menej sledujú televíziu. Z najnovšej štúdie University of California at Los Angeles (UCLA) vyplýva, že používatelia trávia na sieti viac času, hoci stále málo nakupujú kvôli obavám z ochrany dôverných informácií. Štúdia však nezistila žiadny demografický rozdiel medzi novými používateľmi, ktorí sú na sieti menej než rok a skúsenými spotrebiteľmi. Tento fakt naznačuje, že internet sa stáva čoraz masovejším médiom ako napríklad televízia, s ktorou teraz konkuruje o pozornosť. Skutočne vidíme koniec digitálnej priepasti. Stále síce existuje a stále je tu rozdiel medzi pripojenými a nepripojenými, no každým rokom je menší, povedal predstaviteľ UCLA Jeff Cole. Podľa neho v štúdii zaznamenali jeden nový prvok, a to podstatný rozvoj internetu ako informačného média a súčasne nezaznamenali nárast využitia internetu pre zábavu. Podľa výsledkov prieskumu počet domácností, ktoré považujú internet za dôležitý zdroj informácií, medziročne stúpol zo 77 na 91 percent. Na druhej strane používatelia internetu sledujú televíziu o 4,5 hodiny týždenne menej než nepripojení spotrebitelia. Počet nakupujúcich cez internet sa oproti minulému roku mierne znížil. V tomto roku nakúpilo prostredníctvom siete 48,9 % z 2000 skúmaných domácnosti, vlani išlo o 50,7 %. J. Cole pripísal tento pokles všeobecnej hospodárskej situácii, zániku mnohých elektronických obchodov, poklesu počtu ponúk na bezplatnú dodávku tovaru, vyšším cenám a obavám o bezpečnosť údajov. Skúsení používatelia pritom vykonávajú 20 internetových nákupov ročne v porovnaní so štyrmi nákupmi nováčikov. Štúdia ďalej zistila, že celkové využitie internetu rastie a počet pripojených v USA sa medziročne zvýšil zo 66,9 na 72,3 percenta populácie. Používatelia strávia na sieti priemerne 9,8 hodiny týždenne, vlani išlo o 9,4 hodiny. Spomedzi respondentov 94,5 percenta vyjadrilo obavy z ochrany ich osobných údajov pri elektronickom nákupe, pričom viac než polovica pripojených a takmer tri štvrtiny nepripojených si myslia, že surfovanie ohrozuje ich privátnu sféru. Obavy z krádeže údajov o kreditnej karte zaťažujú 98,6 percenta klientov, ktorí sú pripojení najviac jeden rok a 89,1 % skúsených používateľov. Mnohí pritom považujú internet za prínos pre deti, keďže 96,5 percenta zaznamenalo rovnaké alebo dokonca lepšie známky v škole, ak používajú internet. Väčšina používateľov pritom trávi približne rovnaký čas inými domácimi aktivitami ako pred vznikom siete. J. Cole uvádza, že existujú aj tri percentá používateľov, ktorí boli vlani pripojení a tento rok nie sú, najmä preto, že nemajú prístup k počítaču alebo ich počítač nie je dostatočne rýchly a nemôžu si kúpiť lepší. Túto príčinu uviedlo aj 27 percent z celkového počtu respondentov, ktorí nie sú pripojení. Dôvera k technológii oproti minulému roku mierne klesla. Počet používateľov, ktorí sú presvedčení, že technológia urobila tento svet lepším, sa znížil zo 66 na 62 percent. UCLA vykonala prieskum v máji a júli tohto roka a začiatkom budúceho roka plánuje špeciálnu správu, ktorá preskúma postoje k internetu a správanie po teroristických útokoch z 11. septembra. Štúdia je dostupná na internetovej adrese http://www.ccp.ucla.edu. (TASR) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |