Hospodársky denník
USD47,326 Sk
EUR43,63 Sk
CHF28,429 Sk
CZK1,261 Sk
  Pondelok  12.Februára 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Komu, o tom rozhodne cena

Komentuje Jozef Kunik

Podľa správy, ktorú v minulom roku vydalo Svetové ekonomické fórum v spolupráci s Hardvarskou univerzitou, v rámci päťdesiatich deviatich štátov sveta skončila Slovenská republika v hodnotení infraštruktúry a podmienok na podnikanie v leteckej doprave, na poslednom mieste. Predbehli nás aj také krajiny, akými sú napríklad Ekvádor, Bolívia či Bulharsko. Slovensko je s výnimkou malých mestských štátov jedinou krajinou v Európe, ktorá nemá fungujúceho leteckého dopravcu s pravidelným spojením s európskymi metropolami. Jednou z príčin je aj škandalózne zlikvidovanie doteraz jediného národného leteckého dopravcu Slovenska - a. s. Slovenské aerolínie - exministrom dopravy, pôšt a spojov G. Palackom. Situácia v spoločnosti Slovenské aerolínie je v súčasnosti taká, že vlastníkom 34 % akcií je štát, niečo menej než 30 % akcií vlastní spoločnosť Wili , 36,5 % vlastní spoločnosť Devín Group a 0,2 % akcií vlastní korporácia Jag. Situácia bola v SA, a. s., s lietaním v roku 1999 dlhý čas priam patová. Z hľadiska vlastníckych vzťahov sa začala hýbať až v posledných mesiacoch. Začiatkom októbra minulého roka avizovalo ministerstvo dopravy odhodlanie predať svoj 34-percentný podiel v Slovenských aerolíniách. Medzitým sa však po zvyšovaní základného imania zo 100 na 200 miliónov Sk zvýšila aj hodnota štátneho podielu v SA z pôvodných 34 miliónov na súčasných 75 mil. Sk. Spoločnosť Wili, ktorá má predkupné právo na kúpu akcií, ktoré vlastní štát, navrhla v uplynulých dňoch ministerstvu dopravy, pôšt a telekomunikácií rokovanie o odkúpení štátneho podielu v SA, a. s. Malo by sa uskutočniť už v najbližších dňoch. Ako nás informoval vedúci úradu MDPT SR Peter Kľučka, štát má záujem odpredať svoj podiel, avšak v žiadnom prípade nie pod nominálnu hodnotu, ktorá je 75,2 mil. Sk. Ako v tejto súvislosti zdôraznil minister dopravy, pôšt a telekomunikácií J. Macejko, „ministerstvo má snahu, aby štát dostal aspoň tie peniaze, ktoré vložil do tejto spoločnosti. Ak to terajší záujemca nebude ochotný akceptovať , štát môže svoje akcie predať aj niekomu inému. Ak sa však iný záujemca nenájde, budeme to riešiť tak, ako sa to dá“. Toľko slová ministra J. Macejka. Aj napriek záujmu spoločnosti Wili sa nemusia avizované rokovania skončiť podľa predstáv akcionárov, pretože odpredaj štátneho podielu v SA, a. s., bude musieť odsúhlasiť nielen ministerstvo dopravy, ale aj ministerstvo pre správu a privatizáciu národného majetku, ďalej Fond národného majetku a celú transakciu bude musieť navyše odobriť ešte aj Protimonopolný úrad SR.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.