Hospodársky denník
USD47,326 Sk
EUR43,63 Sk
CHF28,429 Sk
CZK1,261 Sk
  Pondelok  12.Februára 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Obchodníci majú záujem, lenže...

Zákazníci e-commerce si tovar nemôžu ohmatať

Súčasnú úroveň rozšírenia internetu v SR a nedôveru k platobnej bezpečnosti spolu s nemožnosťou „ohmatať” si cez počítač nakupovaný tovar, považujú podnikatelia a manažéri, ktorí sa pohybujú okolo internetového podnikania, za najväčšie brzdy e-commerce na Slovensku. Nákupy cez internet robia síce sporadicky, väčšinou však pravidelne využívajú internetové bankové služby. Za najväčšiu výhodu považujú šetrenie času a ich skúsenosti sú dobré. Podľa prieskumu agentúry Taylor Nelson Sofres je priemerný používateľ slovenského internetu mladý muž, asi tridsaťročný, s vysokoškolským vzdelaním alebo s maturitou, podnikateľ, riadiaci pracovník či duševne pracujúci, ktorý využíva internet hlavne na prácu. Tomuto opisu sa blížili aj tí, ktorí sa nám zdôverili so svojimi spotrebiteľskými skúsenosťami spojenými s internetom.

Ondrej Kováč z poradenskej agentúry Globium, s. r. o., si asi pred tromi rokmi kúpil cez internet prvú knihu. „Občas si objednám drogistický tovar na dobierku. Doručia mi to do 24 hodín a zaplatím.” Za výhodu považuje, že na internete existujú dobré vyhľadávacie nástroje a kto vie, čo chce, môže nájsť ten istý tovar v rôznych obchodoch a vybrať si najvýhodnejšiu cenu. Ing. Miroslav Drobný zo Superzoznam.sk využíva na internete skôr zahraničné stránky. Letenky kupuje výhradne cez internet. Platí medzinárodnou platobnou kartou. Dosiaľ mal nedôveru k bezpečnosti platieb, ale má dôvody myslieť si, že to už bude lepšie. „Slovenský e-biznis potrebuje viac používateľov. Keď bude väčší trh, bude viac peňazí a príde aj rozvoj e-biznisu,” dodáva. Jaroslav Eliáš z NetCentrum SK už tiež objednával cédečko a asi tri roky má účet v internetovej banke. Je veľmi spokojný s tým, že nemusí

chodiť na poštu:

„Všetky platby vybavím od stola. Nikdy som nemal problémy s bezpečnosťou. A ak si urobím nový účet, tak tiež internetový.” Veľa si sľubuje od zákona o elektronickom podpise: „Ušetrí to čas, napríklad prihlásenie zamestnancov do poisťovne, čím ináč zabijete pol dňa, vybavím od stola za desať minút.” Ľudo Jambrich, cestovateľ a novinár, si cez americký aukčný server kúpil starší fotoaparát za veľmi výhodnú cenu.

Najviac však využíva internet-banking. Myslí si, že to chce čas, aby sa zmenili návyky ľudí a aby prijali internet ako priestor, kde možno bezpečne robiť nákupy. „Dôležitá je najmä dostupnosť internetu pre širšie vrstvy,” myslí si. To isté tvrdí aj Rastislav Pavlík z poisťovne Otčina. Pretože aj pre mnohé domácnosti, ktoré vlastnia počítač, je to drahé, ide tu aj o otázku alternatívnych operátorov pripojenia na internet. Pokiaľ ide o internetové nákupy, tiež sa nerozpakuje: Kupoval už softvér bankovým prevodom od českej firmy, ale aj cédečko pre manželku na Vianoce. „Je to veľmi zaujímavé, hlavne, ak si možno vypočuť časť nahrávky. Kupujúci totiž potrebuje mať nejakú spätosť s ponúkaným tovarom – pri CD si vypočuť hudbu, pri obrazoch a plagátoch si ich prezrieť, pri knihách si prečítať recenzie alebo úryvky.” Tam, kde to celkom nejde, to berú zákazníci ako katalóg. Čo nie je chyba, ale

ďalšia výhoda

internetu. Doma v teple si vyberú tovar, ale v kamennom obchode si ho ohmatajú a rozhodnú sa, kde kúpia. Jaroslava Zdravecká z firmy Atlas.sk vidí v e-biznise veľkú budúcnosť, ale domnieva sa, že ľudia cítia bariéru práve preto, lebo nemajú možnosť si tovar ohmatať a vyskúšať. „Podľa mňa však nie je vôbec žiadny rozdiel medzi nakupovaním odevov alebo kozmetiky cez katalógy zásielkových služieb a cez internet,” hovorí. „Prečo by som si nekúpila parfum, ktorý poznám, alebo hoci spodnú bielizeň?!” O tom, že podnikatelia majú záujem predávať cez internet, svedčí podľa nej i to, že v priebehu niekoľkých týždňov si na ich serveri zaregistrovalo svoju predajňu okolo 250 obchodníkov. Na druhej strane si myslí, že to nestačí a je potrebné, aby obchodníci motivovali zákazníkov k nákupom na internete. Hoci aj takými zľavami, že i v prípade, ak si tovar

prezrú a ohmatajú

v kamennom obchode, výhodnejšie nakúpia cez internet. „Rada si veci osobne pozriem, preto nenakupujem cez internet,” povedala nám Miriam Čopíková z mediálnej agentúry Mediaedge. Dodala však, že nákupy ju príliš nezaujímajú, zato využíva internetové bankové služby a je s nimi spokojná. Martin Kaniansky z Profesie, spol. s r. o., považuje za najpodstatnejšie pre rozvoj e-biznisu ďalšie rozšírenie internetu, kvalitné platobné systémy a vôľu ľudí.

Nebudeme sa v budúcnosti vzájomne odcudzovať, keď si nenájdeme čas ani len na to, aby sme zašli do obchodov? Neuchýlime sa k vnímaniu sveta cez počítač? Podľa J. Eliáša by to malo byť naopak: „Ušetríme čas na to, aby sme sa mohli stretávať na spoločenských podujatiach, relaxovať pri športe, v divadle atď.“

Zuzana Krútka

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.