Hospodársky denník
USD47,326 Sk
EUR43,63 Sk
CHF28,429 Sk
CZK1,261 Sk
  Pondelok  12.Februára 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Asistenti a ich veľké výhody

Národná rada SR legalizovala nerovnosť medzi živnostníkmi

Parlament vydal uznesenie č. 1222 o ustanovení podmienok o úhrade výdavkov na prevádzku poslaneckej kancelárie a o zabezpečení služieb asistenta a odmeňovaní asistenta poslanca - podľa zákona č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov SR. Podľa tohto zákona na zabezpečenie výkonu poslaneckého mandátu si poslanec zriaďuje primerane vybavenú kanceláriu. Výdavky na jej prevádzku uhrádza Kancelária NR SR do výšky 27-tisíc Sk mesačne. V tejto sume je zahrnuté nielen nájomné za nájom kancelárie, ale aj za nájom nábytku a zariadenia, náklady na jej údržbu, upratovanie, náklady za dodávku elektrickej energie, tepla a ústredného kúrenia, vodné a stočné, odvoz odpadkov, základné telekomunikačné poplatky za telefón a internet, poplatky za používanie telefónu a internetu, ako aj ďalšie náklady na služby bezprostredne súvisiace s prevádzkou tejto kancelárie.

Uznesenie obsahuje tiež podrobnosti o zabezpečení služieb asistenta poslanca a jeho odmeňovaní. Kancelária NR SR podľa neho zabezpečí poslancovi asistenta tým spôsobom, že uzatvorí s ním zmluvu podľa Obchodného zákonníka. Vychádza z toho, že asistent vykonáva svoju funkciu napríklad ako živnostník (v rámci voľnej živnosti na poskytovanie služieb). Zdá sa, že vlastníctvo živnostenského oprávnenia bude podmienkou na vykonávanie tejto práce, pretože poslanec pri oznámení mena a ďalších údajov o asistentovi má súčasne kancelárii NR SR oznámiť aj základné údaje o jeho živnostenskom oprávnení. Mimochodom, ak ho nádejný asistent nemá, bude asi dlhšie trvať, kým si ho vybaví... Odmeňovanie asistentov má prebiehať tak, že asistent predloží kancelárii faktúru o vykonaní služieb a poslanec osvedčí, že bola táto činnosť vykonávaná. Asistentov môže mať poslanec aj viac s tým, že odmena za výkon ich práce nemôže presiahnuť úhrnnú sumu, ktorá sa na tento účel môže vyplatiť (80 % platu poslanca).

Vykonávanie funkcie asistenta na základe živnosti je v rozpore so zákonom. Živnosť je podnikanie. Podnikaním sa rozumie podľa Obchodného zákonníka sústavná činnosť vykonávaná samostatne podnikateľom vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť, na účely dosiahnutia zisku. Musí byť dodržaný znak samostatnosti. Nemôže byť preto podriadený tomu, pre koho svoju činnosť vykonáva (pozri komentár k Obchodnému zákonníku v EPP č.12-13/1998). Podľa čl. 1 vzorovej zmluvy o zabezpečení služieb asistenta poslanca, ktorá je súčasťou uznesenia NR SR, asistent sa zaväzuje pre poslanca poskytovať služby spojené s činnosťou poslaneckej kancelárie podľa jeho pokynov a požiadaviek. Ak musí dbať pokynov, tak nemôže byť samostatný. Je pritom zaujímavé, že nájom za kanceláriu dostane zaplatený poslanec. Čo asistent? Ak je živnostník, potom ak nemusí platiť nájomné za priestor, v ktorom podniká, ide o nepeňažný príjem, ktorý by si mal priznať. Ako k tomu prídu ostatní živnostníci, ktorí si každú korunu musia tvrdo zarobiť a nikto im nič zadarmo nedá? Rovnako sa to týka aj telefónu, internetu, počítača atď. Keďže služby asistenta majú byť spojené s činnosťou poslaneckej kancelárie, asistent bude zadarmo tieto prístroje využívať, pretože poslanec ich bude mať uhradené kanceláriou NR SR. Práve z uvedeného dôvodu je jasné, že asistenti nemôžu túto prácu vykonávať ako podnikatelia. Len ak majú príjmy ako zamestnanci (zo závislej činnosti), tak sa takéto plnenia nezdaňujú (nie sú predmetom dane z príjmov - pozri § 6 ods. 7 písm. c/ a d/ zákona č. 366/1999 Z. z. o daniach z príjmov). Je to logické, lebo ide o výdavok zamestnávateľa. Aké daňové výdavky si asistent potom uplatní v rámci daňového priznania? Len poistné, ktoré si bude platiť ako živnostník a cestovné náhrady? Bude si viesť účtovníctvo, ak uplatní výdavky v skutočnej výške? Ak si uplatní výdavok formou paušálu vo výške 25 %, hrozí, že niektoré výdavky budú v rámci štátu uplatnené dvakrát (prvý raz, ak ich kancelária NR SR zaplatí poslancovi a druhýkrát v rámci zníženia daňového základu asistenta). Nakoniec to zaplatíme zase my, bežní daňovníci, ktorí zákon musia dodržiavať do poslednej bodky. Zdá sa, že ani zdanenie formou paušálnej dane by zrejme podľa zákona nebolo jednoznačne možné a ani ideálne tak, ak sa to mnohým pozdáva.

Je skutočne nepochopiteľné, prečo kancelária NR SR neuzatvára s asistentmi dohody o pracovnej činnosti alebo právne vzťahy obdobného charakteru či vzťahu, aby im nielen uľahčili, ale aj zjednodušili ich prácu.

Dagmar Piršelová

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.