|
|||||||||||||||||
Štvrtok 15.Februára 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Žatva od augusta do októbraSezónna výroba si žiada sezónne úvery Spoločnosť Ignis Hlohovec vznikla v roku 1993 v závode na výrobu sviečok. Po úspešnej sedemdesiatročnej histórii zaznamenala v minulom roku pokles výroby o 400 - 450 ton. Sortimentná skladba predstavuje teraz 400 druhov sviečok, tvarovaných, hladkých i povrchovo viac či menej upravených, rôznej veľkosti a vo farebnej škále tridsiatich odtieňov. Rozlišujú sa aj rôznym časom horenia, od dvadsiatich minút do 120 hodín, pričom sa vyrábajú tromi spôsobmi liatím, ťahaním a lisovaním od váhy dvoch gramov po dva kilogramy. Kým v roku 1999 vyrobili okolo 3100 ton výrobkov, v súčasnosti výroba dosahuje 2600 ton. Veľká časť produkcie je určená na export, ktorý predstavoval v minulosti až 68 % ročnej produkcie. Jedna tretina putuje do Nemecka, také isté množstvo do Česka, Holandska, Belgicka atď. V roku 2000 zaznamenali v Ignise pokles nielen v oblasti exportu, ale znížil sa aj predaj na slovenskom trhu. Ekonomicko-obchodný riaditeľ Juraj Frídecký tvrdí, že dôvodov je viac. Jedným z nich je pokles kúpnej sily obyvateľstva i nástup obchodných reťazcov na slovenským trh. Medzi ďalšie dôvody patrí aj celoeurópska kríza v prvom polroku minulého roka, ktorá zaznamenala pokles predaja všeobecne. Navyše, západoeurópske krajiny robili veľký boom z blížiaceho sa prelomu rokov 1999 a 2000, nakúpili veľké množstvá sviečok, ktoré sa však neminuli, ostali na skladoch a na pulty sa dostali až v roku 2000. V novom tisícročí si v hlohovskom Ignise vytýčili úlohy v oblasti výroby a odbytu na úrovni roku 1999, ktorý bol obchodne relatívne dobrý a predstavoval obrat do 200 mil. Sk. Pri zníženom predaji to kladie väčšie nároky na prácu obchodných manažérov spoločnosti. Zachovanie kvality ponúkaných výrobkov ostáva pritom principiálnou požiadavkou, tvrdí J. Frídecký a pokračuje: Máme problémy s financovaním ako každý a keďže sme závod s tzv. sezónnou výrobou, potrebujeme sezónne úvery. Banky sú však pomalé, časový horizont troch - štyroch mesiacov je pre nás neprijateľný a neaktuálny. Banky si robia mohutnú reklamu, ale skutočná prax je iná, slovenské finančné inštitúcie málo vychádzajú podnikateľským subjektom v ústrety. Stav kmeňových 150 pracovníkov v podstate ostáva nemenný. 360 zamestnancov je vrcholový stav v čase najväčšej produkcie v období od augusta do októbra. Tento spôsob práce si vyžaduje sortimentná skladba, rôznorodosť objednávok exportu, čo sa týka farebnosti aj typov, ktoré si vyžadujú často značné množstvo manuálnej práce. V uplynulom roku sa Ignis Hlohovec na trhu prezentoval veľmi vyhľadávanými voňavými sviečkami a tzv. rustico nalievanými sviečkami. Zora Petrášová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |