|
|||||||||||||||||
Štvrtok 15.Februára 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Zárukou sú pravidlá a kontrolaPostrehy z nemeckého kapitálového trhu Na prelome novembra a decembra minulého roka sa zástupcovia Asociácie obchodníkov s cennými papiermi a Burzy cenných papierov v Bratislave zúčastnili na druhom ročníku konferencie organizovanej nemeckou asociáciou akcionárov DSW (Deutsche Schutzvereinigung für Wertpapierbesitz e.V.). Podujatie bolo venované otázkam nemeckého kapitálového trhu s dôrazom na problematiku Corporate Governance spoločností obchodovaných na verejných trhoch. Na podujatí prezentovali názory odborníkov pôsobiacich vo významných nemeckých spoločnostiach a v inštitúciách na pozíciách členov vrcholných riadiacich alebo kontrolných orgánov. Zmienim sa o príspevku Uda Behrenwaldta, hovorcu predstavenstva spoločnosti zo skupiny Deutsche Bank AG DWS Investment GmbH. Od druhej polovice 90. rokov v Nemecku prijali významné zákony regulujúce pôsobenie spoločností, ktorých cenné papiere sú emitované na verejných trhoch. Tak napríklad ide o vytvorenie Federálneho úradu pre dozor nad cennými papiermi - BAW (do 31. 12. 1994 existovali kontrolné úrady len na úrovni spolkových krajín, ktoré regulovali trhy a operácie len v pôsobnosti príslušnej krajiny). Ďalším z opatrení bolo prijatie série zákonov, napríklad tzv. KonTraG zákon o kontrole a transparentnosti, zákon o zjednodušení prístupu ku kapitálu, ktorým sa za určitých podmienok povoľuje príslušným spoločnostiam, ktoré majú záujem získať kapitál aj mimo územia Nemecka, pripraviť konsolidované finančné výkazy podľa IAS a oslobodzuje ich od predchádzajúcich požiadaviek vypracovať dvojakú dokumentáciu podľa nemeckého GAAP. Postúpili aj práce na zákone o preberaní spoločností (Takeover law) a aj práce na praktikách Corporate Governance vyspelých trhov. Niekoľko poznámok k zákonu o kontrole a transparentnosti v podnikaní (KonTraG). Môžu byť inšpirujúce aj pre naše prostredie vzhľadom na skutočnosť, že ustanovenia v našom Obchodnom zákonníku neobsahujú podrobné definované procedúry, ktorými by sa zapojil viac manažment a dozorné organy do napĺňania dlhodobých cieľov spoločností. Predstavenstvo a. s. - musí zriadiť systém riskmanažmentu a kontroly v spoločnosti, - musí informovať dozornú radu o jeho plánovaných aktivitách spoločnosti v budúcnosti. Dozorná rada a. s. - Návrh dozornej rady generálnemu zhromaždeniu týkajúci sa voľby člena dozornej rady musí obsahovať informáciu o každom kandidátovi zahŕňajúcu obsadenie pozície člena dozornej rady alebo kontrolného orgánu v inej nemeckej alebo zahraničnej spoločnosti. - Pokiaľ dozorná rada založí nejaký svoj výbor, musí to oznámiť akcionárom. Keď vlastní najmenej 5 % akcií alebo ktorých menovitá hodnota je rovná alebo prevyšuje 1 mil. DEM, môže predložiť požiadavku valnému zhromaždeniu na vyšetrenie porušenia povinností dozornej rady. - Oprávňuje audítora vykonať audit po jeho zvolení akcionármi na valnom zhromaždení, správa audítora je predložená priamo predsedovi a všetkým členom dozornej rady. Audítor musí byť prítomný na zasadnutí dozornej rady, aby predniesol a vysvetlil finančné výkazy a svoje výroky k príslušným otázkam, Audítor - Pokiaľ príjem audítora predstavuje za posledných päť rokov výkonu auditu v jednej spoločnosti 30 % jeho celkových príjmov, tak nesmie naďalej vykonávať audit v tejto spoločnosti. - Za audit spoločnosti (j.s.c.) uvedenej na trhoch zodpovedá audítor do výšky 8 mil. DEM. Pre nezalistovanú j.s.c. zodpovedá audítor len do výšky 2 mil. DEM. Hlasovacie právo - Limitovanie (obmedzovanie) výkonu hlasovacieho práva prostredníctvom obmedzenia maximálneho množstva hlasov jednotlivého akcionára je protizákonné. - Banky si musia vybrať pri hlasovaní na valnom zhromaždení z dvoch variantov, pokiaľ sú akcionármi rovnakej spoločnosti ako spoločnosť, ktorej akcie majú vo svojej správe. Ak má banka viac ako päť percent hlasovacích práv na svojom účte zo všetkých hlasov na valnom zhromaždení akcionárov, nesmie vykonávať súčasne aj hlasovanie s akciami, ktoré má vo svojej správe. Spätný nákup - Opatrenia stanovené v predmetnom zákone dovoľujú manažmentom spoločností kupovať vlastné akcie spoločnosti do svojho majetku, pričom tento nákup musí byť schválený valným zhromaždením akcionárov. Valné zhromaždenie akcionárov môže k nákupu vlastných akcií oprávniť predstavenstvo do výšky 10 % všetkých akcií spoločnosti počas 18-mesačnej periódy. Pokiaľ sa tento mandát skončí, spoločnosť musí znovu požiadať o oprávnenie valné zhromaždenie. Pri nákupe vlastných akcií musí byť uplatnené pravidlo rovnakého zaobchádzania s akcionármi. Spoločnosť uvedená na burze musí kúpiť jej akcie na burze, kde sa predpokladá, že cena a transakcia je transparentná a odráža trhové ocenenie. Počas dočasného zmrazenia určitého počtu vlastných akcií tieto nemajú hlasovacie práva a manažment nesmie s týmito hlasmi rátať. Spoločnosť môže neskoršie tieto akcie znovu predať na trhu. Zákon považuje spätný odkup vlastných akcií za veľmi významnú transakciu, a preto je spoločnosť povinná ju oznámiť BAW. Spoločnosť na tieto účely musí vytvoriť vo svojej bilancii rezervy na odkúpenie vlastných akcií. Po prijatí tohto zákona (máj 1998) si niektoré veľké spoločnosti nechali svojimi valnými zhromaždeniami schváliť limity na možné odkúpenie vlastných akcií, ale realizácii týchto operácií bránilo nedostatočné definovanie jasných pravidiel zdaňovania. Po mnohých diskusiách vláda pristúpila k prijatiu postupu pre zdaňovanie, ktorým sa vzniknutý zisk z rozdielu medzi cenou spätného odkupu a neskoršieho predaja nezdaňoval, pokiaľ tieto akcie spoločnosť drží aspoň šesť mesiacov. Od prijatia tohto opatrenia v daňových zákonoch je spätný odkup vlastných akcií atraktívnejší pre spoločnosti s dočasným prebytkom hotovosti, ktoré práve nemajú reálny plán na ďalšiu expanziu alebo akvizíciu. Od decembra 1998 realizovali BASF AG a Schrering AG spätný nákup svojich akcií. Corporate Governance Pre rôzne právne systémy, inštitucionálne parametre a tradície v súčasnosti neexistuje žiadny medzinárodne akceptovaný model pre CG. Parametre národných kódexov sú determinované príslušnou legislatívou a prípadmi všeobecne akceptovaných národných kódexov. V našich podmienkach by bolo potrebné vykonať niekoľko podstatných noviel v Obchodnom zákonníku v častiach týkajúcich sa akciových spoločností, zákona o účtovníctve, zákona o dani z príjmov, zákona o bankách, zákona o burze cenných papierov, zákona o cenných papieroch a zákonov vymedzujúcich pôsobnosť a činnosť inštitúcií dozorujúcich segmenty finančných trhov so zabezpečením ich vynútiteľnosti, aby sa mohol plne uplatňovať princíp tvorby a zvyšovania akcionárskej hodnoty spoločnosti. Podľa podstatných bodov OECD princípov pre CG z mája 1999 tieto môžeme zhrnúť do bodov: - ochrana práv akcionára, - rovnaké zaobchádzanie s akcionármi, - zverejňovanie a transparentnosť v riadení spoločnosti. Záverom uvádzam niekoľko internetových adries, kde je možné nájsť viac informácií a odpovedí na prípadné otázky: www.dsw-info.de www.corgov.de www.ewmi.hu www.ecgs.net www.dvfa.de stránka nemeckej spoločnosti pre finančné analýzy a asset manažment, www.linde.com stránka spoločnosti Linde AG www.ce-ag.com stránka spoločnosti CE Computer AG www.concept.com stránka spoločnosti Concept! AG Ing. Mário Schrenkel |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |