Hospodársky denník
USD47,451 Sk
EUR43,681 Sk
CHF28,443 Sk
CZK1,266 Sk
  Štvrtok  15.Februára 2001

Bez exportu ani neexistujú

O veľtrh v Trenčíne len neveľký záujem návštevníkov

Na veľtrhu Trenčín Mesto módy, ktorého jarná časť pokračovala včera druhým, tradične najsilnejším obchodným dňom, chýbajú medzi 98 vystavovateľmi tradiční účastníci - veľké firmy ako Makyta Púchov a Zornica Bánovce nad Bebravou. Je to tiež odraz situácie tohto hospodárskeho odvetvia, aj keď podľa generálneho tajomníka Asociácie textilného a odevného priemyslu (ATOP) SR Jaroslava Kubečku prakticky všetky odevné a niektoré textilné podniky na Slovensku sú ziskové. Prechodne ešte využívajú výhodu záujmu západoeurópskych odberateľov. Pre nízku výkonnosť ekonomiky však domáci výrobcovia nemajú dostatočný priestor na výraznejšie uplatnenie sa na domácom trhu. Textilná a odevná výroba navyše podľa Kubečku nie je schopná dlhodobejšie odolávať stále silnejúcemu tlaku výrobcov hlavne z rozvojových krajín. Podľa odhadov ATOP sa nelegálny dovoz podieľa najmenej 30 percentami na domácom trhu. A aký je pohľad jednotlivých firiem?

Podľa generálneho riaditeľa Milana Belka a. s. Technopol Trikota Bratislava majú firmy v tomto odvetví priemyslu perspektívu, ale budú musieť oveľa bystrejšie reagovať na požiadavky zákazníka, hľadať nové odbytové cesty a spôsoby, ako prefinancovať náklady spojené s modernizáciou fabrík. Za dôležité považuje správne zváženie vývojových trendov v rámci Európy. „Pri súčasnej globalizácii sa nemôžeme sústreďovať na Európu a už vôbec nie na nejaké Slovensko - to je malé teritórium,“ tvrdí. Technopol Trikota má veľmi dobré zázemie v zahraničnom obchode. Približne 75 až 80 percent produkcie vyváža do zahraničia, najmä do Rakúska, Nemecka, Veľkej Británie, Francúzska, ale aj Českej republiky. „Našou snahou je viac sa etablovať v rámci Slovenska a smerovať na východ,“ hovorí riaditeľ. „Samozrejme, chceme sa pokúsiť dostať aj za oceán, čo nebude jednoduché.“

Nekvalitný tovar dovezený z východných krajín sťažuje pozíciu na domácom trhu aj žilinskej Slovene. Vlani sa podniku podarilo uzavrieť kontrakt do Ruska, ktorý zabezpečil kladný hospodársky výsledok. Obdobný kontrakt je podpísaný aj na tento rok. Podľa vedúcej odbytu a marketingu Kristíny Melekovej by do katastrofálnej situácie v textilnom priemysle mala zasiahnuť vláda a obmedziť nelegálny a clom nezaťažený dovoz. V tomto roku ceny produktov zvýšila Slovena o päť percent a s nárastom cien energií sa bude zrejme vyrovnávať znižovaním počtu zamestnancov.

Obchodný zástupca OZKN Prešov Peter Migaš považuje za problém skutočnosť, že novovzniknuté firmy zaberajú značný priestor na slovenskom trhu tradičným firmám. Vyrábajú s nižšími nákladmi a svoju produkciu distribuujú cez dílerov, čo považuje za absolútne neseriózne. Na export šije OZKN 85 percent produkcie a momentálne sa pokúša vytvoriť na Slovensku novú obchodnú sieť, ktorá by mala byť založená na obchodných partneroch podniku.

Zákazky pre ministerstvo obrany a vnútra tvoria v prípade Odevy Lipany 40 až 50 percent produkcie, zvyšok exportuje na holandský, nemecký, rakúsky, ale aj nórsky trh. Na českom a slovenskom trhu dokážu umiestniť 10 - 15 percent. „Zima nebola takmer žiadna, všetko zostalo na skladoch a obchodníci si len doplňujú sortiment. Je to veľmi slabé a ide to dolu z kopca,“ komentoval záujem návštevníkov na veľtrhu TMM predajca Odevy Milan Poklemba.

Robert Michal

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.