|
|||||||||||||||||
Piatok 16.Februára 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prečo nahrádzať štátne zdroje?Účtovná závierka je tou najlepšou prípravou delimitácie V súčasnosti zápasia Železnice SR s veľmi vážnym problémom, ktorý je tiež jedným z dôvodov na transformáciu Železníc SR. Sú to vzájomné vzťahy podniku a štátu. Zložité vnútropodnikové ekonomické vzťahy spôsobujú problémy pri jednoznačnom vyčísľovaní skutočných ekonomicky oprávnených nákladov a ich úhrade z prostriedkov štátu. Súčasné právne postavenie ŽSR spôsobuje, že neplnenie si záväzkov zo strany štátu, musí byť v plnej výške nahradzované zdrojmi z nákladnej prepravy a z iných ziskových činností ŽSR a, samozrejme, predovšetkým z cudzích zdrojov, čiže pôžičiek. Na okraj riešenia tohto problému námestník generálneho riaditeľa ŽSR pre ekonomiku Ing. Dušan Zelinka okrem iného uviedol: Nahrádzanie prostriedkov štátu cudzími zdrojmi, však už u nás ďalej nie je možné. ŽSR dosiahli kritickú hranicu svojej finančnej disponibility, ktorú už nie je možné zachrániť vlastnými silami a zdrojmi. Transformáciou ŽSR dôjde k vyčisteniu vzťahov so štátom, a to tak vo väzbe na bežné transfery, ako aj na kapitálové. Nie je už ďalej únosné nahrádzať štátne zdroje aktiváciou zdrojov hlavných a ostatných podnikateľských činností Železníc SR. Na druhej strane musia byť podnikateľské činnosti efektívne, pretože v opačnom prípade hrozí ich vlastná likvidácia. Majetkové postavenie ŽSR sa zhoršuje od začiatku ich vzniku, od roku 1993 a všetky kroky, podniknuté na zabrzdenie tohto negatívneho vývoja len formálnym vnútroorganizačným preusporiadaním (od roku 1993 už bolo šesť organizačných zmien), nepriniesli požadovaný efekt. Musíme sa preto poučiť z predchádzajúcich krokov a pristúpiť k efektívnemu riešeniu situácie. Ekonomický úsek plní v rámci transformácie ŽSR mimoriadne významnú úlohu. Treba si uvedomiť, že je potrebné delimitovať majetok v zmysle schváleného Projektu v celkovej hodnote 70 mld. Sk. Dá sa povedať, že každý implementačný krok sa prelína, čiže má dosah na ekonomickú oblasť. V súčasnosti pracovníci ekonomického úseku pracujú na účtovnej závierke ŽSR za rok 2000 a v rámci nej analyzujeme činnosti, ktoré sú predmetom delimitácie. Riešime aj možnosti automatizovaného odčlenenia a ďalšieho fungovania podnikového informačného systému SAP R/3. Vypracovali a predložili sme Správnej rade ŽSR na schválenie dva rozhodujúce ekonomické dokumenty ŽSR na rok 2001. Prvým je návrh podnikateľského plánu ŽSR a druhým je návrh ekonomických pravidiel ŽSR. V súčasnosti sú v procese schvaľovania v Správnej rade ŽSR. Ďalej spolupracujeme s ostatnými odbormi GR a organizačnými zložkami ŽSR, na definovaní a precizovaní fungovania jednotlivých činností z hľadiska pripravovanej delimitácie ŽSR na dva samostatné subjekty. Spomenúť musím aj našu aktívnu účasť na tvorbe budúcich legislatívnych noriem pre ŽSR a ŽS, a. s., ako je zákon o ŽS, a. s., ďalej novela zákona o ŽSR a zákona o dráhach. V rámci prác, ktoré musíme zabezpečiť v procese implementácie transformačných krokov, je najdôležitejším momentom včasnosť presne formulovaných informácií o dôležitých strategických rozhodnutiach, a s tým súvisiaci dostatok času na ich aplikáciu, a to jednak zo strany externého, ako aj interného prostredia. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |