|
|||||||||||||||||
Piatok 2.Februára 2001 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Štát si musí plniť povinnostiVedúci pracovníci o transformácii železníc Vláda SR svojím uznesením z októbra minulého roka schválila Projekt transformácie a reštrukturalizácie Železníc SR. Projekt okrem iného definuje vzťahy štátu k transformovaným železniciam a na druhej strane určuje postavenie ŽSR, aby zodpovedne plnili svoje poslanie doma i smerom k zahraničiu, najmä ku krajinám EÚ. Aký názor majú na nevyhnutnosť transformácie ŽSR vedúci pracovníci generálneho riaditeľstva Železníc SR? Riaditeľ plánovacieho odboru generálneho riaditeľstva ŽSR Ing. Anton Jaborek: - Súčasná situácia, v akej sa ŽSR nachádzajú, je dôsledok podceňovania dôležitosti našich železníc v rámci u nás chýbajúcej premyslenej dopravnej politiky. Napríklad štát si neplnil svoje záväzky vyplývajúce zo zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme v osobnej železničnej doprave už od začiatku roku 1994. Za roky 1994 až 1997 štát dodnes neuhradil svoje dlžoby voči ŽSR v hodnote viac ako 15 mld. Sk a za roky 1998 a 1999 zaplatil svoje záväzky až na prelome rokov 1999/2000 a v závere roku 2000. Keďže v ostatných rokoch štát investoval do rozvoja železničnej infraštruktúry prostriedky iba v objeme 250 - 275 mil. Sk ročne (hoci podľa vládou schváleného projektu je potrebných až 4 mld. Sk ročne), prostriedky na obnovu museli ŽSR vykrývať z vlastných zdrojov alebo pôžičiek. Samozrejme, chýbajúce prostriedky negatívne ovplyvnili celkovú situácia na železnici. Pri príprave podmienok na transformáciu a reštrukturalizáciu ŽSR sme spracovali v rámci generálneho riaditeľstva Ekonomické pravidlá ŽSR na rok 2001, v ktorých sme definovali ekonomický systém a celkový režim administrácie, financií a kontrolingu čiastočne už k 1. januáru a v plnom rozsahu od 1. júla 2001. Okrem toho sme pripravili do správnej rady Podnikateľský plán na rok 2001 a podieľali sme sa tiež na návrhu zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme v osobnej preprave na rok 2001. V rámci vnútroekonomických podmienok pracujeme aj na vypracovaní pravidiel nového spôsobu úhrady vnútropodnikových výkonov zavedením vnútropodnikových cien, ďalej na systéme interného auditu, začíname uplatňovať manažérske výkazníctvo, kĺzavé plánovanie, riešime otázky logistiky atď. V štádiu príprav je aj alternatívny návrh riešenia zmluvných vzťahov medzi štátom na jednej strane a medzi Železnicami SR a Železničnou spoločnosťou, a. s., na druhej strane, pri zabezpečovaní výkonov vo verejnom záujme v osobnej doprave. Som plne presvedčený, že Železniciam SR pomôže zo súčasných problémov iba komplexná transformácia, aby sa tak mohli zmeniť na modernú železničnú spoločnosť. Riaditeľ odboru metodiky informačných systémov generálneho riaditeľstva ŽSR Ing. Albín Kotian: - Snahou Európskej únie je postupne liberalizovať železničný dopravný trh v Európe. Tomuto cieľu sa postupne prispôsobuje aj legislatívne prostredie v jednotlivých krajinách a v tomto smere sa pripravujú na nové podmienky aj zúčastnené železničné správy. Ak Slovenská republika, a teda aj ŽSR majú ambície stať sa plnohodnotným členom tohto zoskupenia, musia svoju legislatívu a spôsob fungovania prispôsobiť definovaným podmienkam. Ak chceme, aby železnice na Slovensku zostali stabilným hráčom na dopravnom i prepravnom trhu v stredoeurópskom priestore, je ich transformácia a reštrukturalizácia nevyhnutná. Jednoznačne odpovedať na otázku, aký spôsob transformácie slovenských železníc zvoliť, je mimoriadne komplikované. Ak sa pozrieme na transformáciu iných zahraničných železničných správ, ťažko nájdeme dva rovnaké postupy a riešenia. Vhodnosť zvolenia spôsobu transformácie Železníc SR bude nepochybne predmetom častých diskusií odborníkov aj u nás. Avšak už dnes môžem povedať, že zvolený spôsob transformácie zvýši mieru transparentnosti a preukaznosti finančných a tiež nákladových pohybov a vytvorí silné predpoklady na zlepšenie likviditnej pozície ŽSR. Na našom odbore metodiky informačných tokov sa v súčasnosti zaoberáme centralizovaným spracovaním podkladov na ohodnotenie jednotlivých častí podniku, ktoré vykonáva Ústav súdneho inžinierstva Žilina. V spolupráci s viacerými zložkami ŽSR sme pripravili a odovzdali časť stálych aktív a teraz pripravujeme oblasť bežných aktív. Podobne budeme zabezpečovať aj majetkový audit, ktorý bude priamo nadväzovať na ohodnotenie Železníc SR. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |