|
|||||||||||||||||
Piatok 2.Februára 2001 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nové električky pod TatryVyššia rýchlosť aj kultúra cestovania Z rušňového depa Poprad v závere októbra minulého roka naštartovala na svoju prvú jazdu doteraz nevídaná súprava. Bola zložená zo súčasnej a novej električky. Tak sa začala prvá jazda modulárnej elektrickej jednotky EMU 425.95. Železnice SR očakávajú, že skúšobná prevádzka novej elektrickej motorovej jednotky, ktorá je určená pre prevádzku na Tatranských elektrických železniciach (TEŽ), sa začne už o niekoľko týždňov. Spomínanú modernú motorovú jednotku vyrába konzorcium GTW Vysoké Tatry, ktorú tvoria ŽOS Vrútky, švajčiarska Stadler Fahrzeuge AG a nadnárodná spoločnosť DaimlerChrysler Rail Systems Ltd. Prvé motorové vozidlo v Rušňovom depe v Poprade iba poskladali a v súčasnosti podrobujú vozidlo skúškam, ktoré sú nevyhnutné absolvovať pred schválením. Treba urobiť až 26 čiastkových skúšok. Doterajšie previerky naznačujú, že tieto elektrické motorové jednotky sú skutočne na vysokej konštrukčnej úrovni, majú výborné prevádzkové vlastnosti a nepochybne zvýšia kultúru, rýchlosť a kvalitu cestovania vo Vysokých Tatrách. Skúšobná prevádzka sa má začať 15. marca 2001. Tatranci uvažujú s dodávkou 14 kusov týchto motorových jednotiek na prevádzku v Tatranských elektrických železniciach. Špičkové parametre novej električky umožnia rýchlejšiu jazdu, pretože napríklad podvozky sú vybavené systémom samočinného radiálneho nastavenia dvojkolesí čo znamená hladší prechod oblúkmi, vyššiu odolnosť proti vykoľajeniu, a tým aj nižšiu opotrebovanosť kolies a koľajníc. Cestujúcich určite upúta už podlaha nástupných priestorov, ktorá je iba vo výške 370 mm nad nástupišťom. Okrem bezpečnosti a pohodlia pri nástupe a výstupe z vozidla to prinesie aj zdvojnásobenie rýchlosti výmeny cestujúcich. Na porovnanie, súčasné vozne majú medzi nástupišťom a podlahou až tri schody. Vzhľadom na moderné konštrukčné riešenie jednotiek odborníci očakávajú výrazne nižšie nároky na ich údržbu. Nové motorové jednotky sú vybavené zvukovým a optickým informačným systémom, ktorý podstatne zlepší informovanosť cestujúcich a umožní zaviesť systém zastavovania na znamenie. Nový systém znehodnocovania cestovných lístkov umožňuje ich predaj aj na recepciách hotelov, v stánkoch PNS, v rôznych obchodoch a podobne. Po úspešnom vykonaní všetkých skúšok sa v novom grafikone dopravy Tatranských elektrických železníc dopravy uvažuje s nasadením troch nových jednotiek do trvalej prevádzky. Nové motorové jednotky - električky prinesú našim i zahraničným hosťom Vysokých Tatier skutočne moderný štandard nielen na technickej úrovni, ale aj komfort, čo návštevníci slovenských veľhôr určite ocenia |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |