Hospodársky denník
USD46,479 Sk
EUR43,739 Sk
CHF28,523 Sk
CZK1,255 Sk
  Piatok  2.Februára 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Vo vlakoch od stredy drahšie

Sociálne zľavy na ŽSR ostávajú nezmenené

Cestovné na železnici sa teda aj v tomto roku opäť zvyšuje. V minulom roku nárast cien predstavoval až 30 %, kým od 1. februára tohto roka sa cestovné na železnici zvyšuje „iba“ o 15 %. Rozhodla o tom (po dlhom čakaní) svojím podpisom iba tento pondelok ministerka financií. Návrh na úpravu cestovného schválila vláda ešte v minulom roku. Pre tých, ktorí pravidelne alebo doslova denne používajú železničnú dopravu, sa vynára otázka, či má zmysel ešte cestovať vlakom alebo nie. Neľahká odpoveď, pretože súbežne drahšie sú aj lístky v autobusovej doprave a lacná nie je ani nafta.

Ako na tlačovej konferencii informoval generálny riaditeľ ŽSR Ing. Andrej Egyed, všetky sociálne zľavy pre žiakov, študentov, dôchodcov a zdravotne postihnutých občanov zostávajú nezmenené. Dôchodcovia nad 70 rokov zostávajú stále na tom najlepšie, pretože môžu naďalej cestovať tak, že za každých začatých 50 kilometrov zaplatia iba jednu korunu. Železnice sa však súčasne rozhodli

zvýšiť zľavy

pre tých cestujúcich, ktorí denne používajú železnicu na cestu do práce. Pri týždenných cestovných lístkoch sa zvyšuje zľava z 20 na 26 %, pri mesačných lístkoch z 33 na 38 % a pri kvartálnych lístkoch z 37 až na 40 %. Rodinná zľava pre cestujúcich s deťmi zostáva vo výške 20 % a nezmenená zostáva aj maximálna cena miesteniek za rezervovanie miesta, teda 10 Sk. Cena časových cestovných lístkov vo Vysokých Tatrách, tzv. tatranský trojlístok, sa zvyšuje v priemere o 13 %. Zároveň sa zvyšuje aj cena tzv. kilometrickej banky - z 1500 na 1700 Sk. Kilometrická banka je doklad na určitý počet kilometrov, pri ktorom si cestujúci počas jazdy vypíše cestovný lístok na určitú trasu a po absolvovaní cesty sa mu odpočíta prejazdený počet kilometrov, a tým aj korún. Lístok platí až do momentu, keď cestujúci vyčerpá všetky predplatené kilometre.

Pre mladých ľudí vo veku od 15 do 26 rokov, ktorí používajú komerčnú ponuku JUNIOR, zvyšujú železnice zľavu z 20 na 30 %. Čo však už študentov, a najmä tých pohodlnejších nepoteší, je fakt, že uvedená zľava platí už len v druhej triede osobného vlaku a rýchlika a nie v prvej triede. Študenti doplatili na zvyšovanie cien cestovného po minulom roku, keď sa zrušila 50-percentná zľava a nahradila sa 20-percentnou zľavou, teda už po druhý raz. Na jednej strane odborníci tvrdia, že študenti, najmä vysokoškoláci, sú veľmi solventná vrstva cestujúcich. Na druhej strane mladí ľudia získali na zľavách, pretože spomínaná zľava sa rozšírila na

všetky trate

a nielen ako to bolo doteraz, pri tzv. žiackej či študentskej zľave len z miesta bydliska do miesta školy. K zmene štruktúry zľavnených lístkov pristúpili Železnice SR z dôvodu relatívne vysokých únikov tržieb. Tie boli podľa poznatkov z kontrol spôsobené častým a vynaliezavým zneužívaním zliav.

Už v prvom polroku uvažujú Železnice SR zvýšiť ceny aj vo vlakoch s označením Eurocity (EC) a Intercity (IC). Umožní im to nariadenie vlády o deregulácii cestovného v týchto druhoch vlakov. To znamená, že na tieto vlaky sa nebude sťahovať tzv. úhrada štátu za verejný záujem. K určovaniu cien pri vlakoch Intercity a Eurocity sa bude pristupovať diferencovane, čo sa môže odzrkadliť napríklad v rozdielnej cene lístka v niektoré dni v týždni. Konkrétne v piatok je o oba vlaky podstatne väčší záujem než v iné dni, a tak je možný aj variant drahšieho cestovného v piatok. Je to zatiaľ otvorená otázka, pretože pokiaľ nebudú mať železničiari v rukách konkrétne prieskumy, ktoré by mohli poukázať na racio alebo opačne na možný pokles cestujúcich z dôvodu vyššej ceny, tak k žiadnym zvýšeniam ceny v piatok nepríde.

Železničná osobná doprava je u nás dlhodobo stratová. Na jednu korunu tržieb železničiari musia vynaložiť neraz až 30 korún (na regionálnych tratiach) nákladov. Treba si uvedomiť, že aj železniciam stále

rastú náklady,

a to nielen ceny energie a nafty, ale aj ceny materiálov, vagónov, lokomotív, opráv atď. Pritom už dlhší čas klesá podiel štátu na financovaní železničnej dopravy v tzv. verejnom záujme. Preto cieľom ŽSR je dosiahnuť stav, aby 50 percent nákladov (v súčasnosti je to 28 %) bolo možné pokryť z tržieb od cestujúcich tak, ako je to aj v iných vyspelých európskych krajinách. Cieľom vedenia železníc, ako to neraz deklaroval generálny riaditeľ ŽSR Ing. Andrej Egyed, je ustavičné zvyšovanie kultúry a pohodlia cestovania vo vlakoch. Tieto snahy o zvyšovanie úrovne poskytovaných služieb však neraz narážajú na nedostatok finančných prostriedkov. V nasledujúcom období vedenie ŽSR uvažuje, že pre cestujúcich zavedú viaceré nové služby. Napríklad predaj cestovných dokladov prostredníctvom počítačovej siete internet a telefonickej objednávky. ŽSR rokujú so spoločnosťou Globtel o spôsobe priamej platby za cestovné doklady, ktoré si cestujúci objedná prostredníctvom mobilného telefónu. Sprievodcovia osobných vlakov budú mať so sebou prenosné elektronické pokladnice, ktoré

zrýchlia výdaj

cestovných dokladov a zjednodušia sledovanie a evidenciu tržieb. Uvažuje sa aj s modernizáciou viacerých osobných, lôžkových, ležadlových a reštauračných vozňov. To však závisí od dostatku potrebných finančných prostriedkov. Čo by cestujúcim veľmi pomohlo, to by malo byť vybudovanie Centra služieb zákazníkom ŽSR v osobnej doprave. Cestovné lístky by sa tu mohli vybavovať nielen prostredníctvom telefónu, ale aj prostredníctvom mobilov, e-mailov či internetu. Tu by sa mali podávať nielen informácie, ale aj riešiť reklamácie, dokonca napríklad mobilom priamo z idúceho vlaku, čím je možné okamžite dosiahnuť nápravu. Cestujúca verejnosť by to nepochybne len a len privítala.

Počasie

Dnes bude prevažne oblačno, na severe a východe početné, inde len miestami snehové prehánky. Najvyššia teplota -3 až 1, na severe okolo -5 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m -12 stupňov. Severný vietor 3 až 6, na horách a miestami aj na východe okolo 10 m/s. Upozornenie: Očakávame, že sa na východe krajiny budú naďalej vytvárať miestami snehové jazyky alebo záveje.V sobotu bude polooblačno až oblačno, ojedinele snehové prehánky. K večeru na západe postupne až zamračené. Nočná teplota -2 až -6, v horských dolinách okolo -9 stupňov. Denná teplota -3 až 1 stupeň. V nedeľu bude prevažne zamračené a na mnohých miestach sneženie. Nočná teplota -1 až -5, v údoliach okolo -8 stupňov. Denná teplota -2 až 2 stupne. Slnko vyjde zajtra o 7.20 a zapadne o 16.52 hod.

Amsterdamsneženie1
Aténydážď13
Belehradoblačno0
Berlínoblačno-1
Bratislavaoblačno0
Bruselpolojasno3
Budapešťzamračené1
Bukurešťsneženie0
Frankfurtsnehové prehánky0
Helsinkipolooblačno-12
Istanbuldážď12
Kodaňpolooblačno-4
Kyjevzamračené-3
Lisabonzamračené12
Londýndážď6
Madridoblačno13
Milánopolooblačno6
Moskvasneženie-7
Oslojasno -10
Paríždážď3
Prahazamračené -2 
Rímpolojasno8
Sofiasneženie-2
Štokholmsnehové prehánky-7
Varšavazamračené-4
Viedeňzamračené0
Záhrebpolooblačno1
Ženevazamračené2

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.