|
|||||||||||||||||
Piatok 2.Februára 2001 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vo vlakoch od stredy drahšieSociálne zľavy na ŽSR ostávajú nezmenené Cestovné na železnici sa teda aj v tomto roku opäť zvyšuje. V minulom roku nárast cien predstavoval až 30 %, kým od 1. februára tohto roka sa cestovné na železnici zvyšuje iba o 15 %. Rozhodla o tom (po dlhom čakaní) svojím podpisom iba tento pondelok ministerka financií. Návrh na úpravu cestovného schválila vláda ešte v minulom roku. Pre tých, ktorí pravidelne alebo doslova denne používajú železničnú dopravu, sa vynára otázka, či má zmysel ešte cestovať vlakom alebo nie. Neľahká odpoveď, pretože súbežne drahšie sú aj lístky v autobusovej doprave a lacná nie je ani nafta. Ako na tlačovej konferencii informoval generálny riaditeľ ŽSR Ing. Andrej Egyed, všetky sociálne zľavy pre žiakov, študentov, dôchodcov a zdravotne postihnutých občanov zostávajú nezmenené. Dôchodcovia nad 70 rokov zostávajú stále na tom najlepšie, pretože môžu naďalej cestovať tak, že za každých začatých 50 kilometrov zaplatia iba jednu korunu. Železnice sa však súčasne rozhodli zvýšiť zľavy pre tých cestujúcich, ktorí denne používajú železnicu na cestu do práce. Pri týždenných cestovných lístkoch sa zvyšuje zľava z 20 na 26 %, pri mesačných lístkoch z 33 na 38 % a pri kvartálnych lístkoch z 37 až na 40 %. Rodinná zľava pre cestujúcich s deťmi zostáva vo výške 20 % a nezmenená zostáva aj maximálna cena miesteniek za rezervovanie miesta, teda 10 Sk. Cena časových cestovných lístkov vo Vysokých Tatrách, tzv. tatranský trojlístok, sa zvyšuje v priemere o 13 %. Zároveň sa zvyšuje aj cena tzv. kilometrickej banky - z 1500 na 1700 Sk. Kilometrická banka je doklad na určitý počet kilometrov, pri ktorom si cestujúci počas jazdy vypíše cestovný lístok na určitú trasu a po absolvovaní cesty sa mu odpočíta prejazdený počet kilometrov, a tým aj korún. Lístok platí až do momentu, keď cestujúci vyčerpá všetky predplatené kilometre. Pre mladých ľudí vo veku od 15 do 26 rokov, ktorí používajú komerčnú ponuku JUNIOR, zvyšujú železnice zľavu z 20 na 30 %. Čo však už študentov, a najmä tých pohodlnejších nepoteší, je fakt, že uvedená zľava platí už len v druhej triede osobného vlaku a rýchlika a nie v prvej triede. Študenti doplatili na zvyšovanie cien cestovného po minulom roku, keď sa zrušila 50-percentná zľava a nahradila sa 20-percentnou zľavou, teda už po druhý raz. Na jednej strane odborníci tvrdia, že študenti, najmä vysokoškoláci, sú veľmi solventná vrstva cestujúcich. Na druhej strane mladí ľudia získali na zľavách, pretože spomínaná zľava sa rozšírila na všetky trate a nielen ako to bolo doteraz, pri tzv. žiackej či študentskej zľave len z miesta bydliska do miesta školy. K zmene štruktúry zľavnených lístkov pristúpili Železnice SR z dôvodu relatívne vysokých únikov tržieb. Tie boli podľa poznatkov z kontrol spôsobené častým a vynaliezavým zneužívaním zliav. Už v prvom polroku uvažujú Železnice SR zvýšiť ceny aj vo vlakoch s označením Eurocity (EC) a Intercity (IC). Umožní im to nariadenie vlády o deregulácii cestovného v týchto druhoch vlakov. To znamená, že na tieto vlaky sa nebude sťahovať tzv. úhrada štátu za verejný záujem. K určovaniu cien pri vlakoch Intercity a Eurocity sa bude pristupovať diferencovane, čo sa môže odzrkadliť napríklad v rozdielnej cene lístka v niektoré dni v týždni. Konkrétne v piatok je o oba vlaky podstatne väčší záujem než v iné dni, a tak je možný aj variant drahšieho cestovného v piatok. Je to zatiaľ otvorená otázka, pretože pokiaľ nebudú mať železničiari v rukách konkrétne prieskumy, ktoré by mohli poukázať na racio alebo opačne na možný pokles cestujúcich z dôvodu vyššej ceny, tak k žiadnym zvýšeniam ceny v piatok nepríde. Železničná osobná doprava je u nás dlhodobo stratová. Na jednu korunu tržieb železničiari musia vynaložiť neraz až 30 korún (na regionálnych tratiach) nákladov. Treba si uvedomiť, že aj železniciam stále rastú náklady, a to nielen ceny energie a nafty, ale aj ceny materiálov, vagónov, lokomotív, opráv atď. Pritom už dlhší čas klesá podiel štátu na financovaní železničnej dopravy v tzv. verejnom záujme. Preto cieľom ŽSR je dosiahnuť stav, aby 50 percent nákladov (v súčasnosti je to 28 %) bolo možné pokryť z tržieb od cestujúcich tak, ako je to aj v iných vyspelých európskych krajinách. Cieľom vedenia železníc, ako to neraz deklaroval generálny riaditeľ ŽSR Ing. Andrej Egyed, je ustavičné zvyšovanie kultúry a pohodlia cestovania vo vlakoch. Tieto snahy o zvyšovanie úrovne poskytovaných služieb však neraz narážajú na nedostatok finančných prostriedkov. V nasledujúcom období vedenie ŽSR uvažuje, že pre cestujúcich zavedú viaceré nové služby. Napríklad predaj cestovných dokladov prostredníctvom počítačovej siete internet a telefonickej objednávky. ŽSR rokujú so spoločnosťou Globtel o spôsobe priamej platby za cestovné doklady, ktoré si cestujúci objedná prostredníctvom mobilného telefónu. Sprievodcovia osobných vlakov budú mať so sebou prenosné elektronické pokladnice, ktoré zrýchlia výdaj cestovných dokladov a zjednodušia sledovanie a evidenciu tržieb. Uvažuje sa aj s modernizáciou viacerých osobných, lôžkových, ležadlových a reštauračných vozňov. To však závisí od dostatku potrebných finančných prostriedkov. Čo by cestujúcim veľmi pomohlo, to by malo byť vybudovanie Centra služieb zákazníkom ŽSR v osobnej doprave. Cestovné lístky by sa tu mohli vybavovať nielen prostredníctvom telefónu, ale aj prostredníctvom mobilov, e-mailov či internetu. Tu by sa mali podávať nielen informácie, ale aj riešiť reklamácie, dokonca napríklad mobilom priamo z idúceho vlaku, čím je možné okamžite dosiahnuť nápravu. Cestujúca verejnosť by to nepochybne len a len privítala. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |