|
|||||||||||||||||
Utorok 20.Februára 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ťažké chvíle pre BeckovDôvodom sú - ako inak - financie Moje tretie volebné obdobie, ktoré som vo funkcii starostu obce Beckov, považujem za najťažšie, konštatuje starosta obce v novomestskom okrese, Karol Pavlovič. Pesimistické hodnotenie vyplýva zo stále sa zvyšujúceho deficitu finančných prostriedkov, ktorými môžu obce disponovať. Kým v uplynulom období sme vybudovali tri kilometre obecného vodovodu, dom smútku, sociálne zariadenia pre TJ, káblovú televíziu pre dvesto domácností, v rokoch 1998 - 1999 sme splynofikovali obec na základe 4-miliónového úveru z celkových nákladov 12 mil. Sk, dnes nemáme pomaly na výplaty. Práve splátkový kalendár v mesačných splátkach 120-tisíc Sk a dlžoba dodávateľovi vo výške 2 mil. Sk zaťažuje neúmerne obec. Vyše 1400 obyvateľov žije síce v dobre vybavenej obci, v ktorej dominuje prekrásny rekonštruovaný hrad na brale z 13. storočia, ale táto národná kultúrna pamiatka je od roku 1992 v majetku a správe obce. Práve jej prevádzkovanie stojí ročne zo skromného rozpočtu, pohybujúceho sa vo výške príjmov asi 4,5 mil. Sk, takmer 400-tisíc korún. Hoci sa táto suma na údržbu pamiatky zdá byť málo, ďalších štyristotisíc korún z obecného rozpočtu ide na iné kultúrne aktivity, čo je v porovnaní s ostatných obcami značne vysoká suma. V súčasnosti sa síce zastavil trend starnutia obce v súvislosti s možnosťou poskytnutia 20 pozemkov na individuálnu bytovú výstavbu rodinných domov, žiaľ, záujemcovia nemajú dostatok finančných prostriedkov na to, aby splnili podmienky na získanie štátnej podpory. Medzi pripravované projekty v obci prioritné miesto zaujíma vybudovanie kanalizácie s dĺžkou 9 km. Táto investičná akcia si však vyžaduje 70 - 100 mil. Sk, na čo sa v súčasnej zlej ekonomickej situácii samospráv nemôžu odhodlať bez pomoci cudzích finančných zdrojov a dotácií ani v Beckove. Starosta však už začal vybavovať územné a stavebné povolenia, pripravuje súťaž na výber dodávateľa a vytvára podmienky k tomu, aby získal finančnú podporu a v roku 2002 jej budovanie rozbehol. Nám, aj ostatným obciam vzniká ďalší problém. Pokiaľ budeme i naďalej vlastniť časť vodovodných sietí a budeme sa brániť ich prevodu do majetku trenčianskej vodohospodárskej spoločnosti, musíme si uvedomiť, že nás čakajú ďalšie nemalé výdavky s ich údržbou a rekonštrukciou, čo by v opačnom prípade financovala spomínaná spoločnosť. Myslím, že všetky náklady so spotrebou vody a za odpad by si mal platiť každý občan sám. Bolo by to zároveň aj stimulom k šetreniu. Časť vodovodnej siete je zastaraná a je len otázkou času, kedy sa tento problém stane akútnym. Starosta podporuje aj myšlienku reformy verejnej správy. Z praxe vieme, že menší celok dokáže rozhodne účelnejšie zhodnotiť vyčlenené finančné prostriedky. Odbúrala by sa tiež premnožená administratíva, ktorá navyše nie je reálne prepojená s ľuďmi, riešiacimi denne konkrétne problémy obcí a ich obyvateľov. Zora Petrášová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |