|
|||||||||||||||||
Utorok 20.Februára 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Legislatívne aktivity samosprávČo chce ZMOS zmeniť v zákonoch? Pred dvoma týždňami sme v prílohe Samospráva uverejnili prvú časť legislatívnych aktivít Združenia miest a obcí Slovenska. Dnes spolu so stručným vysvetlením, čo chcelo ZMOS svojimi návrhmi dosiahnuť, prinášame druhú časť zoznamu, v ktorom uvádzame aj najbližšie aktivity združenia v tejto oblasti. Zákon č. 138/1991 Zb. o majetku obcí Predmetom riešenia novely zákona je prevod majetku štátu na obce v súvislosti s realizáciou decentralizácie a modernizácie verejnej správy. V novele zákona ZMOS žiada prechod majetku na obce spolu s odovzdaním plnej zodpovednosti za jeho využívanie. Pred odovzdaním majetku musí štát zabezpečiť prevádzkové oddlženie odovzdaného majetku. ZMOS žiada, aby zákon riešil aj súbežné odovzdanie prebytočného majetku štátu v rezortoch školstva, kultúry a zdravotníctva na obce. Príprava paragrafovaného znenia zákona závisí od prijatia rozhodnutia o prevode kompetencií zo štátu na územnú samosprávu. Zákon č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov v znení neskorších predpisov Čiastkovú novelizáciu zákona iniciovalo MF SR. V rámci pripomienkového konania ZMOS v novembri 2000 požiadalo o spracovanie komplexnej novely tohto zákona, ktorá by mala odstrániť všetky obmedzenia práva vlastníkov nad rámec ich ústavných práv, cenovú reguláciu, problémy s platbami do fondu opráv a ďalšie nedostatky uplatňované v tzv. transformačnom období. Návrh novely zákona zatiaľ nebol predložený na rokovanie vlády SR. Výmer MF SR č. R 1/1996 z 12. marca 1996, ktorým sa určuje rozsah tovaru s regulovanými cenami V januári t. r. predložilo ZMOS na MF SR návrh na zmenu položky č. 14, Časť I./A predmetného výmeru, ktorá určuje maximálne ceny za prenájom nebytových priestorov. ZMOS navrhlo upraviť od 1. 4. 2001 cenu za prenájom predmetných nebytových priestorov na 350 Sk/m2, uplatňovať každoročnú valorizáciu pri určovaní ceny a maximálne ceny uplatňovať, len ak ide o organizácie, ktoré nie sú založené alebo zriadené na podnikanie. Nariadenie vlády SR č. 152/1996 Z. z. o základných sadzbách odvodov za odňatie poľnohospodárskej pôdy z poľnohospodárskeho pôdneho fondu ZMOS iniciovalo novelizáciu nariadenia vlády tak, aby sa znížila sadzba za odňatie poľnohospodárskej pôdy nachádzajúcej sa za hranicou zastavaného územia pri ucelenej výstavbe priemyselných zón a na účely hromadnej bytovej výstavby vrátane príslušnej infraštruktúry a infraštruktúry pre výstavbu rodinných domov.
Návrh zákona o odpadoch ZMOS sa aktívne podieľalo na spracovaní návrhu zákona o odpadoch. Pozitívom riešenia zákona je presun zodpovednosti z obce na občana, ako aj riešenie priamej zodpovednosti občana za úhradu nákladov spojených s odstraňovaním odpadu prostredníctvom miestnej dane, do jej uplatnenia miestneho poplatku. Zatiaľ nebol predmetom riešenia dosah zákona na výdavkovú časť rozpočtov obcí, spojený s procesom vydávania daňových rozhodnutí a výdavkami na poštovné za ich doručovanie daňovníkom. Predpokladané ďalšie námety na novelizáciu zákonov: 1. Zákon SNR č. 328/1991 Zb. o konkurze a vyrovnaní v znení neskorších zmien a doplnkov V návrhu požadovať zmenu postavenia obcí pri uspokojovaní daňových pohľadávok, uloženie povinnosti správcovi konkurznej podstaty, informovať obec o konkurznom konaní u daňového subjektu, o ďalšom nakladaní s nehnuteľným majetkom dlžníka. 2. Zákon č. 366/1999 Z. z. o daniach z príjmov Návrh zamerať na ďalšie rozšírenie oslobodenia obcí od tejto dane, resp. dosiahnutie obdobného postavenia obcí ako má štát a na vytváranie podmienok, aby výnosy z tejto dane išli mestám nie podľa sídla firmy alebo pobytu fyzickej osoby, ale podľa sídla ich prevádzok. 3. Zákon č. 71/1992 Zb. o súdnych poplatkoch Obce sú oslobodené od poplatkov len v konaniach vo veciach verejného a spoločensky prospešného záujmu, pričom štát je od poplatkov úplne oslobodený. 4. Zákon č. 180/1995 Z. z. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom V tomto zákone sa v § 21 až § 24 upravujú opatrenia proti drobeniu pozemkov. V prípade drobenia poľnohospodárskych alebo lesných pozemkov pod zákonom stanovenú výmeru je povinnosť platiť odvody. Tie sa platia aj v prípade, ak ide o zámenu pozemkov, a teda pozemok o inej ako zamieňanej výmere nie je možné poskytnúť. 5. Nariadenie vlády SR č. 1/1994 Z. z. o sadzbách odvodov za vyňatie lesných pozemkov z lesného pôdneho fondu Predmetom návrhu by malo byť oslobodenie obcí od platenia odvodov, prípadne rozšírenie počtu činností, pri ktorých by obce mali byť od platenia odvodov oslobodené. Ing. Jaroslav Mrva Kancelária ZMOS |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |