|
|||||||||||||||||
Utorok 20.Februára 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Odtajnia cestovky výkony?Na turistickom trhu sa udrží len ten, kto má informácie Vo vyspelých demokraciách býva zvykom, že profesijné združenia okrem iného analyzujú výkony dosahované ich členmi, aby to, čo sa dozvedeli, využívali v prospech pozitívneho vývoja profesie. Informácie tohto druhu nie sú dosiaľ verejnosti oznamované a aj jednotlivé cestovné kancelárie ako podnikateľské subjekty otáľajú s prezradením dosiaľ nezverejňovaných údajov. V susednej Českej republike je prax iná. Prvoradé miesto vo vyhodnocovaní informácií majú hodnotové ukazovatele vyjadrené tak v českých korunách, ako aj v porovnateľnej USD báze. Možno aj vďaka zákonu o niektorých podmienkach podnikania cestovných kancelárií, ktorým sa presne vymedzili aktivity cestovných kancelárií a agentúr, dochádza k prejavu vyššieho stupňa individualizácie a veľké cestovné kancelárie neotáľajú s informovaním o realizovaných objemoch. Verejnosť získava objektívnejšie informácie o ich postavení na trhu. Tak napríklad cestovná kancelária Fischer tvrdí, že jej tržby za minulý rok sa zvýšili o 1 mld. CZK na celkových 6 mld. CZK, pričom predali 330-tisíc zájazdov do zahraničia. Tie tvoria až 94 % ich výkonov, pričom po troch percentách sa na celkových tržbách podieľajú príjmy z aktívneho a domáceho cestovného ruchu. Čedok, ktorému na českom trhu dosiaľ patrí prvenstvo v objemoch aktívneho zahraničného cestovného ruchu, priznáva celkové tržby vo výške 2,3 mld. CZK. Do zahraničia s Čedokom vycestovalo minulý rok 185-tisíc turistov. Travel Servis, letecká spoločnosť, v ktorej má Čedok svoj majetkový podiel, zvýšila minulý rok tržby o 800 mil. CZK na 1,97 mld. CZK. Medzi jej klientov patria také cestovné kancelárie ako Exim Tour, Firo-tour, Globtour, VTT a Alexandria. Na Slovensku je zákon o niektorých podmienkach podnikania cestovných kancelárií v štádiu schvaľovacieho konania. Ten má presne určiť, kto je organizátor (cestovná kancelária, ktorá zájazd organizuje) a kto cestovná agentúra (kto zájazd len predáva na základe zmluvy o sprostredkovaní predaja). S tým spojená povinnosť poistenia cestovných kancelárií voči insolventnosti posunie priečku kvality smerom hore a vari povedie, tak ako je to už dnes v Česku, k boju o zákazníka s odkrytými kartami. Rudolfa Vallová |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |