|
|||||||||||||||||
Streda 21.Februára 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kolega pomôže, ale aj podrazíOsem tipov, ako sa naučiť vychádzať so spolupracovníkmi Budovanie kariéry sa nikdy nedeje vo vzduchoprázdnej miestnosti. Každý človek, nech je akýkoľvek individualista, je vo svojom pracovnom živote obklopený celým radom ľudí, ktorých existenciu jednoducho musí brať do úvahy. Spolupracovníci sa navzájom dokážu podporiť, ale rovnako často si vedia hádzať polená pod nohy. Ponúkame osem tipov, ktoré môžu pomôcť zladiť cestu za kariérou s cestou k iným ľuďom. Tip 1: Spoznajte svojho šéfa a berte ho takého, aký je. Váš šéf je váš nadriadený a kým chcete zostať pracovať na danom mieste, jednoducho ho nemôžete obísť. Z titulu svojej funkcie je celkom určite dôležitou osobou, ktorá môže pozitívne či negatívne ovplyvniť váš ďalší postup, preto by ste sa ním mali intenzívne zaoberať. Naučte sa rozpoznať jeho nálady, zistite, čo je preňho dôležité. Ak máte mimoriadne nepríjemného šéfa, nemá absolútne nijaký zmysel rozčuľovať sa nad jeho správaním. Snažte sa, aby ste s ním vychádzali čo najlepšie. Tip 2: Staňte sa najdôležitejším služobníkom vášho šéfa. Stať sa šéfovým služobníkom neznamená, že sa premeníte na jeho poddaného alebo že sa budete vtierať do jeho priazne. Skôr ide o to, aby ste sa naučili poznať, čo váš šéf najväčšmi potrebuje, a aby ste mu to vedeli okamžite dodať. Považujte sám seba za malú súkromnú firmu a šéfa za cieľovú skupinu. Pýtajte sa napríklad: Potrebuje môj šéf niečo, čo mu môžem ponúknuť? Ktoré potreby mojej šéfky dokážem uspokojiť? Tip 3: Odovzdajte vždy o niečo viac, ako musíte, avšak nie priveľa. Robte vždy o trochu viac, ako musíte. To neznamená, že musíte žiť len pre prácu. Ide skôr o to, aby ste nadriadeným ukázali, že ste výnimočný. Napríklad: Skúste prísť do práce trochu skôr, ako by ste mali, alebo zostaňte o niečo dlhšie, ako sa očakáva. Ujmite sa niekedy úlohy, ktorá nie je súčasťou vašej pracovnej náplne, avšak súrne musí byť vyriešená. Plňte pracovné zadania lepšie, ako sa od vás očakáva. Tip 4: Rozvíjajte vaše sociálne kompetencie. Sociálne kompetencie sú vo väčšine povolaní dôležité, pričom ich význam sa zvyšuje s výškou postavenia v podnikovej hierarchii. Ak sú vaše odborné vedomosti a zručnosti dostatočné, ako na pracovníka na vyššom stupni riadenia sa na vás budú klásť väčšie požiadavky v oblasti tzv. mäkkých zručností. Medzi sociálne kompetencie patria: komunikačné schopnosti, krízový manažment, štýl riadenia, schopnosť motivovať seba aj ostatných a pod. Ak cítite, že máte v niektorej z týchto oblastí medzery, navštívte kurzy alebo semináre, čítajte odbornú literatúru alebo čerpajte skúsenosti od priateľov a známych. Tip 5: Využívajte sieť kontaktov a známostí. Tzv. networking je všade na svete kľúčom k úspešnej kariére. Snažte sa spoznať čo najviac ľudí z čo najväčšieho počtu rôznych oblastí. Zbierajte kontakty nielen v rámci vášho podniku, ale aj mimo neho. Majte oči i uši otvorené. Zaujímajte sa o to, čo robia iní ľudia a nemajte strach opýtať sa ich na to, čo sa vám javí ako dôležité. Môžete sa dozvedieť veľa nových informácií a bližšie spoznať ľudí, pričom niekedy sa vám zároveň podarí urobiť aj veľký krok k vysnívanému cieľu. Tip 6: Naučte sa rozprávať s ľuďmi. Viesť nezáväzný dialóg je niekedy hotové umenie. Sú ľudia, ktorí sa dokážu rozprávať s hocikým o hocičom. Nemajú problém nájsť tému a so šarmom sa vedia zabaviť s najrôznejšími typmi ľudí pri každej príležitosti. Takíto ľudia majú celkom prirodzene široký okruh známych a na iných väčšinou pôsobia priateľsky a otvorene. Ak nepatríte medzi takýchto šťastlivcov, skúste sa ich umeniu priučiť, hoci to nebude práve jednoduché. Napríklad: Pýtajte sa ľudí na veci, ktoré ich zaujímajú. O tom rozprávajú takmer všetci radi. Ak ide o oblasť, o ktorej nemáte ani poňatia, pozorne počúvajte a pýtajte sa na veci, ktorým nerozumiete. Budete viesť zmysluplný dialóg a zároveň sa dozviete niečo nové. Tip 7: Naučte sa predať sám seba. Stará rada pre tých, ktorým záleží na pracovnom postupe, znie: Robte dobré veci a rozprávajte o nich. Ak chcete postúpiť vyššie, musíte mať za sebou vynikajúce výsledky. Avšak iba výborné výsledky často nestačia. Musíte ich dokázať aj dobre predať. Postarajte sa o to, aby sa váš šéf a iné dôležité osoby dozvedeli, čo dobré ste urobili, a ako ste prispeli k úspechu celého podniku. Musíte si však dať pozor na to, aby ste sa nestali chvastúňom alebo udavačom. Ide skôr o schopnosť nenápadným spôsobom upriamiť pozornosť na vlastné výkony a nápady. Tip 8: Vždy si všímajte svojich kolegov a kolegyne. Pri budovaní kariéry sa názory a reakcie vašich kolegov môžu meniť v závislosti od brandže a spoločnosti, v ktorej pracujete. Mali by ste byť opatrný, ak od vás niekto zo spolupracovníkov začne bočiť preto, že vás považuje za príliš ctižiadostivého a snaživého. Samozrejme, že si vaše kariérové plány nemusíte dať schvaľovať svojim kolegom. Snažte sa o dobré vzťahy, avšak nenechajte si od druhých diktovať podmienky správania. Tu sú opäť potrebné dostatočne rozvinuté sociálne kompetencie, najmä schopnosť vcítiť sa do myslenia iných. Spracovala (ach) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |