|
|||||||||||||||||
Streda 21.Februára 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Iný kraj, iný mrav (9)Nemecko: presnosť nadovšetko Nemci majú radi istotu. Na rozdiel od obyvateľov iných krajín sa nemeckí obchodní partneri pýtajú na celý rad detailov aj vtedy, keď je všetko očividne v najlepšom poriadku. Nie nadarmo je v tejto krajine obľúbené príslovie: Dôveruj, ale preveruj! Okrem toho sa Nemci väčšinou tvária odmerane a prísne (niekedy pôsobia až namyslene), pravdepodobne je to aj preto, aby ukázali, že svoju prácu berú vážne. Pracujú veľa a tvrdo, svoje zamestnanie nechápu ako zdroj zábavy. Obchodné zmluvy sa podľa nich musia uzatvárať rýchlo a efektívne, pri rokovaniach bývajú často neústupčiví. Na tituly si veľmi nepotrpia, oslovenie Herr Ingenieur im pripadá smiešne, Herr Doktor je oslovením lekára. Hoci v Nemecku ešte úplne nevyprchala eufória zo zjednotenia bývalej NDR a NSR, v mysliach jeho obyvateľov dodnes zostali pomyselné hranice medzi východnou a západnou časťou krajiny. Rozdiely v mentalite a správaní však nie sú len medzi Ossis a Wessis, ale aj napríklad medzi obyvateľmi Bavorska a severného Nemecka. V zásade platí: čím ideme severnejšie, tým rezervovanejších ľudí stretneme. A po druhé: čím ideme východnejšie, tým sú ľudia skeptickejší. Na vine je štyridsať rokov komunizmu, ktoré obyvateľom nových spolkových krajín vzali pre Nemcov typický optimizmus charakterizovaný heslom: Všetko je možné, ak sa človek dostatočne snaží. Pokiaľ ide o presnosť, je mimoriadne dôležitá nielen pri termínoch pracovných stretnutí. Napríklad pri dodávkach tovaru alebo služieb je absolútnou podmienkou. Pri obdarúvaní nemeckých partnerov je potrebná opatrnosť. Malé pozornosti ako cédečká s klasickou hudbou alebo sladkosti sú vítané. Väčšie darčeky sa neodporúčajú, pretože ak nemecký obchodný partner nadobudne dojem, že sa ho niekto snaží podplatiť, môže reagovať podráždene. Spoločné posedenia s obchodnými partnermi nie sú časté, ak vôbec, tak sa organizujú na záver náročných a dlhých rokovaní. Emócie tu nemajú absolútne nijaké miesto. Mimochodom, na rokovania s nemeckými partnermi sa treba dobre pripraviť. Je nevyhnutné poznať korektnú a vyčerpávajúcu odpoveď na všetky možné otázky. Nemecký trh je mimoriadne vyspelý z hľadiska značiek i kvality. Kvalita, dizajn a obal sú oveľa dôležitejším kritériom ako cena. Nevyhnutným predpokladom úspechu najmä pri drahšom technickom tovare je zabezpečenie rýchleho a kvalitného servisu. (hyž) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |