|
|||||||||||||||||
Pondelok 26.Februára 2001 |
|
|||||||
Obuvníctvo - efektívny exportérEkonomické opatrenia proti záplave z východu Český obuvnícky priemysel patril pred rokom 1990 nielen k najväčším výrobcom, ale i k rozhodujúcim exportérom bývalého Československa. Množstvo zmien však malo začiatkom 90. rokov za následok nepriaznivé ovplyvnenie vývoja tohto odboru a prispeli k jeho postupnému útlmu. S uvoľnením importu a maximálnej liberalizácii českých výrobcov vyrástla konkurencia najmä v podobe dovážanej a lacnej obuvi predovšetkým z ázijských krajín. Výrobcovia českého obuvníckeho priemyslu vyprodukovali v minulom roku na 10,5 milióna párov obuvi a do Česka bolo naproti tomu dovezených 30 miliónov párov topánok. Uviedla to v rámci 17. Medzinárodného veľtrhu obuvi a koženého tovaru KABO v Brne tajomníčka Českej obuvníckej asociácie Vlasta Mayerová. Podľa nej zohrala najväčšiu úlohu v importoch Čína a exporty Česko realizovalo vrátane reexportu vo výške 12,4 milióna párov obuvi. Domáci trh má v súčasnosti kapacitu okolo 30 miliónov párov a priemerná spotreba tvorila v minulom roku 2,84 párov obuvi na jedného obyvateľa za rok. Na českom trhu tvorí ponuka obuvi domácej produkcie len desať percent, zatiaľ čo obuv z Číny presahuje 60 percent a zvyšok ponuky tvorí 25 - 30 percent. Obuv pochádza z Talianska, zo Slovenska, ale i z niektorých západoeurópskych krajín, ako je napríklad Španielsko, Portugalsko, SRN i Brazília, konštatovala. Väčšina výrobkov, ktorá obstála v silnej tuzemskej a zahraničnej konkurencii pochopila, že je nevyhnutné vyrábať špecializovaný produkt, čím sa darí českým výrobcom 70 - 80 percent svojej produkcie úspešne exportovať. Preto i do budúcnosti zostáva veľkou úlohou pre českých výrobcov obuvi samotné zvýšenie podielu domácej obuvi na českom trhu. Český obuvnícky priemysel očakáva v budúcom roku zlepšenie situácie na domácom trhu. Prispieť k tomu majú ekonomické opatrenia, ktoré v prvom štvrťroku chystá prijať vláda a ktoré plne zodpovedajú opatreniam EÚ. Týkať sa majú kvót na dovozy obuvi z oblasti Ázie s tzv. smerných cien obuvi na colniciach. V budúcnosti obuvníckeho priemyslu zohráva svoju významnú úlohu i budovanie distribučných sietí tak v doma, ako i v zahraničí. Rad výrobkov preto buduje za týmto účelom maloobchodnú sieť vlastnú alebo získava tzv. zmluvné predajne. Napriek tomu, že je silná konkurencia v posledných dvoch rokoch vyrástla v Českej republika tiež v sieťach supermarketov, darí sa v jej prípade českým výrobcom obuvi nachádzať svoje stabilné miesto i medzi jej zmluvnými dodávateľmi. (mal) |
|
||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |