|
|||||||||||||||||
Utorok 27.Februára 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Malokarpatská vínna cesta na dobrej cesteZdruženie, ktoré dbá na obchod, rozvoj aj osvetu Inšpirovaní nápadom vínnych ciest, ktoré sa úspešne rozvíjajú v západnej Európe, ale aj v iných krajinách s tradíciou výroby vína, založili vinári a ľudia činní v malokarpatskom regióne v roku 1995 Združenie Malokarpatská vínna cesta. Združenie si zaregistrovalo vlastnú značku ako ochrannú známku. Pridali sa tak k dvom regionálnym združeniam, ktoré sa zaoberali rozvojom regiónu, predovšetkým podmienkami na rozvoj cestovného ruchu - Združeniu miest a obcí malokarpatského regiónu a Združenie pezinských vinohradníkov a vinárov. Pojem Malokarpatskej vínnej cesty sa stal kľúčovým symbolom identity regiónu a zjednocujúcim prvkom pre spoluprácu rôznorodých subjektov v regióne. Všetky tri združenia preto úzko spolupracujú, a aj preto sa máloktorý z ďalších regiónov Slovenska môže prezentovať tak jednotne ako malokarpatský. Ten sa už prezentoval v troch zahraničných metropolách v Prahe, vo Varšave a v Budapešti a najbližšie pripravuje prezentáciu vo Viedni. Expozícia malokarpatského regiónu ako jediná získala už aj dve ocenenia na medzinárodnej výstave cestovného Slovakiatour. Malokarpatská vínna cesta sa však neprezentuje iba na výstavách a v zahraničí. Združenie má celoročný program akcií súvisiacich s tradičným vinohradníckym a vinárskym rokom, ktorý je zameraný komerčne, ale aj osvetovo. V súčasnosti v Malokarpatskej vínnej ceste je združených približne 60 podnikateľov z regiónu z rôznych oblastí podnikania. Úlohou Malokarpatskej vínnej cesty nie je iba predať čo najviac vína a prilákať čo najviac turistov, ale pôsobiť aj na zvyšovanie kvality vína i spôsobu jeho podávania a obnovovania kultúrnych tradícii súvisiacich s pestovaním vína, jeho dorábkou i pitím. Takými podujatiami sú Vínne trhy, Svätomartinské požehnanie mladého vína a Deň otvorených pivníc či Malokarpatské vinobranie. Kým vínne trhy a Svätomartinské požehnanie mladého vína majú už viacročnú tradíciu, Deň otvorených pivníc sa po prvý raz uskutočnil v roku 2000 a hneď veľmi úspešne. Bez veľkej propagácie pritiahol vyše 500 návštevníkov (vstupné vo výške 200 Sk) zo Slovenska, ale aj z Rakúska, Írska a Francúzska. V tomto roku sa plánuje otvoriť ešte viac pivníc v celom regióne od Rače až po Smolenice, ktoré sú pripravené prijať 2000 návštevníkov. Zároveň sa pripravuje symbolické prepojenie rakúskych vínnych ciest a Malokarpatskej vínnej cesty v rámci projektu PHARE CBC. Združenie Malokarpatská vínna cesta sa úspešne uchádzalo o grant z programu malých projektov cezhraničnej spolupráce PHARE v rámci slovensko-rakúskej spolupráce. Prostriedky sa majú využiť na označenie Malokarpatskej vínnej cesty, organizáciu spoločných odborných stretnutí s rakúskymi vinármi (odkiaľ čerpajú najviac vedomostí i praktických skúseností) a propagáciu. V plánoch združenia figurujú projekty podporujúce vzdelanie a osvetu, ako aj vypracovanie jednotných štandardov na základe kritérií bežných v krajinách Európskej únie. Samozrejme, pri tom všetkom sa nezabúda ani na víno veď to je to, čo robí túto cestu takou príťažlivou. Združenie Malokarpatská vínna cesta veľmi úzko spolupracuje s Malokarpatským osvetovým strediskom v Pezinku, ktoré aj v tejto spolupráci vidí praktické napĺňanie pojmu osveta na začiatku 21. storočia. Ak sa preto chcete o Malokarpatskej vínnej ceste dozvedieť viac alebo prípadne sa zaregistrovať ako návštevník na Deň otvorených pivníc, navštívte internetovú stránku Malokarpatského osvetového strediska http://home.nextra.sk/moska, kde v digitálnej forme nájdete aj časopis Vidiečan, ktorý Malokarpatskej vínnej ceste venuje v každom čísle dve strany a ktorý má ambíciu vyrásť z regionálneho kultúrneho časopisu na celoslovenský časopis o vidieckej turistike a kultúre v nej. PhDr. Anna Píchová riaditeľka MOS v Pezinku |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |