|
|||||||||||||||||
Utorok 27.Februára 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kto nič nevie, ten veru do únie sotva dôjde
Podnikatelia vyčítajú slovenskej vláde, že zanedbáva kampaň k vstupu SR do EÚ Európska komisia vo viacerých správach o stave pripravenosti SR na členstvo v EÚ, popri pozitívnych slovách, kára slovenských politikov a úradníkov za pomalosť reforiem. Jedným z dôvodov, prečo je to tak, označujú aj nedostatočnú informačnú kampaň. Nad dátumom nášho vstupu do EÚ sa napriek optimizmu zatiaľ vznáša hustá hmla. Nič to nemení na skutočnosti, že občania a podniky by sa na zmeny, ktoré nastanú v súvislosti s naším členstvom, mali pripravovať oveľa precíznejšie ako doteraz. Slovenská ekonomika patrí k najotvorenejším na svete a vysokej konkurencii z krajín EÚ čelí už dnes. Oproti trhom EÚ sa však bude otvárať čoraz viac a viac bez ohľadu na to, kedy SR vstúpi medzi členské štáty. Okolo roku 2002 sa už firmy a podniky na slovenskom území budú pohybovať v takmer identickom prostredí ako firmy na európskych trhoch. Otváranie trhov a premeny zákonov sú dôsledkami asociačnej dohody s EÚ a záväzkov na prijímanie európskeho práva. Zmien, ktoré na slovenské podniky na ceste do Európy čakajú, je obrovské množstvo. Dochádza a ešte dôjde k úprave mnohých právnych predpisov, ekologickými normami pre výrobky a výrobu začínajúc a pracovnoprávnymi vzťahmi končiac. Sprísnia sa limity pre emisie i nariadenia na nakladanie s odpadmi. Posilní sa zodpovednosť výrobcu za škody, ktoré spôsobí jeho výrobok atď. Informácie o týchto a ďalším zmenách by mali mať podniky už dnes, aby sa ohli pripraviť finančne. Každá zmena totiž stojí peniaze. Slovenským podnikom, ako sa zhodujú ekonomické i politické kruhy, by mal prípravu uľahčiť dobrou informačnou kampaňou štát. Politici totiž svojim rozhodnutím pristúpiť medzi členské krajiny zmenia podmienky podnikania, a pokiaľ podnikateľom nepodajú pomocnú ruku, môžu rátať s nárastom bankrotov a nespokojnosti. Vzorom môžu byť podrobné a nákladné kampane európskych vlád pri zavedení jednotnej meny eura alebo jednotného vnútorného trhu v roku 1993. Z viacerých podnikateľských združení sa však ozývajú hlasy kritické. Podľa názoru väčšiny politici zatiaľ národu podrobne ani faktograficky nevysvetlili, prečo je dôležité, aby sa Slovenská republika stala členskou krajinou EÚ a čo to bude znamenať pre život každého z nás. A celkom chýbajú informácie vlády o tom, ako sa majú pripraviť podnikatelia. Tí by radi uvítali stručnú no hutnú informáciu o dôsledkom vstupu pre podnikateľov. Nepostačujú informácie z EuroInfo centier. A tak väčšina podnikateľov dávno pochopila (ako napokon pri všetkých rozhodujúcich otázkach), že sa musia starať sami. Od vlády sa totiž ničoho nedočkajú, a tak sa vzdelávajú prostredníctvom rôznych kurzov. Informačnú medzeru začali v poslednom čase zapĺňať rôzne poradenské a konzultačné firmy. Ceny za ich služby sa väčšinou pohybujú v reláciách státisícov korún, takže si ich môžu dovoliť iba veľké solventné firmy. Bez chyby nie sú pravda ani podnikatelia. Ich záujem o informácie je neraz dosť chabý. Mnohí z nich dokonca tvrdia, že ich EÚ nezaujíma, pretože sa ich nebude týkať, čo je, samozrejme, veľký omyl. Zmena podnikateľského prostredia ovplyvní aj firmy, ktoré zostanú iba na slovenskom trhu a budú chcieť získať slovenského zákazníka. Podľa expertov bude Slovensko schopné čeliť konkurenčným tlakom a trhovým silám v rámci EÚ v strednodobom časovom horizonte. Stále je ešte potrebná určitá ekonomická reštrukturalizácia, napríklad v bankovom sektore a vo finančných službách. Podľa štatistík Európskej komisie iba štvrtina malých a stredných podnikov je pripravená na vstup do EÚ. Eleonóra Bujačková |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |