Hospodársky denník
USD46,505 Sk
EUR43,74 Sk
CHF28,525 Sk
CZK1,256 Sk
  Pondelok  5.Februára 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Kde si brať príklad z EÚ

Inšpirácia z regiónov EÚ pri územnosprávnom členení SR

V poslednom čase sa opäť rozprúdila debata na tému spustenia reformy verejnej správy, a teda najmä o otázke počtu územných celkov a ich hraníc. Pre objektívnejší pohľad na navrhované územné usporiadanie štátu treba načrieť i do histórie podobných snáh. V 80. rokoch sa spracoval návrh racionalizácie riadenia územného rozvoja v rámci štátnej výskumnej úlohy č. P 16-521-503 a jej parciálnej časti E 02 (koncepcia osídlenia veľkých územných celkov, sídelných útvarov a zón) v podmienkach socialistickej spoločnosti. Prirodzene, že uplatnené kritériá vôbec nenadväzovali na rozvojové trendy západnej Európy. V západnej Európe sa v širšej miere vychádzalo zo vzájomne porovnateľných ekonomicko-priestorových kritérií, ktoré dotvorili a dotvárajú administratívne regionálne sústavy takej veľkosti a rozlohy, aby boli medzi sebou vzájomne porovnateľné. Regióny boli vytvárané tak, aby mohli výraznejšie akceptovať požiadavky trhového hospodárskeho rastu pri ich zosilňujúcej sa vnútornej alebo vonkajšej kooperácii všetkých významných činiteľov v území. Väčšina štátov západnej Európy pri formovaní kritérií veľkosti administratívnych regionálnych sústav prešla etapou širokej odbornej interprofesionálnej diskusie (vrátane využitia mienky čo najväčšieho počtu obyvateľov) s tendenciou maximálne možnej decentralizácie riadenia činností v území.

Bez podobnosti s EÚ

Niekdajšie hľadisko na formu riadenia regionálnych sústav vychádzalo z vymedzenia jadrových území sídelno-regionálnych aglomerácií a jadier tzv. mestských regiónov, okolo ktorých sa mali vytvoriť regionálne systémy. Jadrové územia čo do veľkosti sa značne odlišovali od podobných foriem sídelných štruktúr v štátoch EÚ. Podľa štátnej výskumnej úlohy P 16-521-503 sa vymedzilo 7 sídelno-regionálnych aglomerácií (Bratislavská, Nitrianska, Trenčianska, Žilinská, Banskobystrická, Prešovská a Košická) a 6 mestských regiónov (Trnavský, Novozámocký, Liptovský, Popradský, Lučenecký a Zemplínsky). Tento model sa vyskytuje i v predloženom súčasnom návrhu novej územnej organizácie na Slovensku.

Pri vymedzovaní administratívnych regiónov sa v štátoch EÚ uplatňovali širšie hľadiská a predovšetkým také demografické a geografické potenciálne kritériá, ktoré by zabezpečovali:

- budúcu prosperitu regiónov, vzájomnú súčasnú a potenciálnu rovnováhu,

- interregionálne relácie s regiónmi EÚ, optimálne vnútorné i vonkajšie regionálne väzby štátu a samospráv,

- podmienky na vytvorenie viacero mestských aglomerovaných sústav v hraniciach administratívneho regiónu,

- požiadavky vytvorenia čo do veľkosti a štruktúry takého demografického a ekonomického potenciálu, ktorý by bol navzájom v štátoch únie porovnateľný,

- zamedzenie možnosti izolácie z dôvodu neschopnosti rozvoja takých regiónov, ktoré by boli k súčasným regiónom únie nekompatibilné, a preto je dôležité čo do rozsahu a veľkosti vytvárať také administratívne regióny, o ktoré budú mať európske regióny záujem a v ktorých sa môžu v čo najširšej miere uplatniť európske a internacionálne vplyvy a vzájomné kooperácie veľkého rozsahu,

- vytváranie nových technológií informácií a rozvoj „priemyslu poznania“,

- v celej šírke trvalo udržateľný rozvoj,

- posilnenie urbánnych štruktúr,

- valorizáciu ľudského, ekonomického a prírodného potenciálu,

- sociálnu kohéziu a udržanie solidarity v území regiónu,

- dotvorenie optimálnych vnútorných interakčných vzťahov a kooperácií sídelných zoskupení prostredníctvom postupnej prestavby technickej a sociálnej infraštruktúry,

- sanovanie strednodobého rozvojového projektu (7 rokov) regiónu aspoň 50-percentnou finančnou účasťou zo zdrojov regiónu,

- optimálnu prevádzkovú funkčnosť systému regiónu vrátane charakteru štruktúry a úrovne ekonomiky,

- vhodné geomorfologické podmienky územia regiónu.

Pri vytváraní takejto regionálnej štruktúry treba zdôrazniť tri ťažiskové princípy, a to princíp subsidiarity, princíp decentralizácie riadenia a účasti obyvateľstva na riadení a princíp trvalo udržateľného rozvoja.

Potreba transformácie

Princíp decentralizácie riadenia vyžaduje uplatniť transformačný proces na najvyšších orgánoch štátnej správy, ako aj na najnižších orgánoch samosprávy. Takýto proces sa plne uplatňuje takmer vo všetkých štátoch EÚ, a tak napr. vo Francúzsku je len 14 ministerstiev, v Rakúsku 13, naproti tomu na Slovensku 17.

Na centrálnej úrovni sa v systéme riadenia vo Francúzsku venujú predovšetkým strategickým problémom, tvorbe strednodobých rozvojových schém časti odvetví riadených vládou, tvorbe pravidiel hry, subsidiárnej účasti, tvorbe a kontrole kontraktov s regionálnymi sústavami, aglomeráciami, mestami a obcami.

V systéme najnižších samosprávnych riadiacich útvarov je potrebné pomaly začať organizovať dobrovoľný proces združovania obcí, ako aj dobrovoľný proces združovania mestských sídiel do mestských aglomerácií. Takto vytvorené územné organizačné jednotky môžu fungovať na princípe delegovania len niektorých činností alebo úplných činností podľa rozhodnutia obyvateľov alebo ich zastupiteľských orgánov.

Celá sústava riadenia územného rozvoja by mala byť optimálne a efektívne zintegrovaná tak, aby jej výsledkom bolo podstatné zníženie byrokratického aparátu na všetkých úrovniach riadenia.

Prekonať problémy

Ako ťažiskové problémy v riadení územného rozvoja sa ukazujú:

1. Maximálne zníženie kompetencií centrálnych orgánov v oblasti priameho riadenia a ich prenesenie na samosprávne zastupiteľské územné orgány (obce, mestá, regióny). V oblasti transformácie je to prvý a najzáväznejší krok.

2. Rozsiahla zmena daňového systému v prospech výrazného daňového zvýhodnenia obcí, miest, aglomerácií a regiónov.

3. Stanovenie a vymedzenie administratívnych regiónov tak, aby boli kompatibilné s regiónmi Európskej únie a aby vyjadrovali efektivitu v procese ich riadenia a prevádzkovania.

4. Podstatné zníženie administratívy predovšetkým na centrálnej úrovni riadenia.

Doc. Ing. arch. Jarmila Húsenicová, CSc.

Katedra pozemného staviteľstva a urbanizmu, Stavebná fakulta Žilinskej univerzity

Počasie

Dnes bude veľká, na juhozápade zmenšená oblačnosť. Miestami občasný dážď. Vo vyšších horských polohách sneženie. Ráno ojedinele hmla. Najvyššia denná teplota 0 až 5, na juhozápade miestami okolo 7 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m 0 stupňov. Slabý vietor.V utorok bude polooblačno, na severe a východe časom až oblačno a ojedinele prehánky. Nočná teplota 2 až -2, najvyššia denná teplota 4 až 8, na juhu pri zmenšenej oblačnosti miestami až 10 stupňov. V stredu bude jasno až polojasno. Ráno a predpoludním vo východnej polovici územia miestami hmla. Najnižšia nočná teplota 3 až -1, v horských dolinách vo východnej polovici územia okolo -3, najvyššia denná teplota 4 až 8 stupeň, na juhozápade okolo 11 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 7.16 a zapadne o 16.57 hod.

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3 a vykurovacia krivka č. 1.Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 1. 2. 2001: Bratislava 100,11, Sliač 97,67, Košice 98,66, Poprad 92,97, za 2. 2. 2001: Bratislava 100,07, Sliač 97,69, Košice 98,70, Poprad 92,93, za 3. 2. 2001: Bratislava 99,56, Sliač 97,48, Košice 98,59, Poprad 92,73.

Amsterdamoblačno5
Aténypolojasno14
Belehradoblačno10
Berlíndážď4
Bratislavaoblačno5
Bruselpolojasno5
Budapešťoblačno6
Bukurešťoblačno5
Frankfurtdážď7
Helsinkisneženie-17
Istanbulpolojasno12
Kodaňsneženie-4
Kyjevoblačno-2
Lisabonpolojasno12
Londýndážď7
Madridpolooblačno14
Milánopolooblačno11
Moskvasneženie-8
Oslooblačno -15
Paríždážď8
Prahazamračené5
Rímpolojasno14
Sofiaoblačno6
Štokholmoblačno-9
Varšavadážď3
Viedeňzamračené5
Záhreboblačno10
Ženevadážď7

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.