Hospodársky denník
USD46,505 Sk
EUR43,74 Sk
CHF28,525 Sk
CZK1,256 Sk
  Pondelok  5.Februára 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Na krídlach leteckých firiem


Embraer na vzostupe
Brazílsky výrobca civilných dopravných lietadiel Embraer sa po americkom Boeingu a zápodoeurópskom Airbuse stáva tretím najvýznamnejším producentom v tomto sortimente na svete. Firma produkuje v San José dos Campos pri Sao Paule 37- a 50-miestne lietadlá pre regionálne trate. Ide o lietadlá ERJ-135 a ERJ-145, z ktorých už predali takmer 500. Brazílska firma prichádza s novými typmi lietadiel, ERJ-170 (70 miest), ERJ 190-100 (98 sedadiel) a ERJ 190-200 (bez uvedenia kapacity). Embraer si dal za cieľ vyrobiť v nasledujúcich 10 rokoch približne 650 lietadiel novej série. Firma, ktorá v roku 1994 ešte ako štátny podnik vytvorila stratu 280 miliónov dolárov, sa stala ziskovou. Za prvých deväť mesiacov tohto roka dosiahla zisk 85 miliónov dolárov. Za strategickú výhodu brazílskej firmy, oproti iným menším výrobcom, sa pokladá jej orientácia na vybavovanie svojich lietadiel tryskovými motormi. Letecké spoločnosti si overili, že počet cestujúcich na miestnych linkách im vzrástol, keď na ne začali nasadzovať prúdové dopravné lietadlá. Bilancia Airbusu vyvoláva nadšenie
Európsky výrobca civilných lietadiel, medzinárodná spoločnosť Airbus, odovzdala vlani zákazníkom 294 lietadiel, o 65 viac ako pred rokom. Americký Boeing mal tiež rekordný rok, keď predal 620 strojov (1998: 563 lietadiel). V blízkej budúcnosti sa však v súperení európskych a amerických staviteľov lietadiel pomer obráti. Airbus získali vlani záväzné objednávky na 430 lietadiel, Boeing na 391. Americký dodávateľ tento rok odovzdá odberateľom 480 strojov, Airbus 310. Jeho cieľom je expedícia 350 lietadiel ročne. Boeing má zásobu práce na vyše dva roky. V objednávkových knihách čaká na vybavenie 1 512 položiek celkom za 110 miliárd dolárov. Airbus eviduje objednávky na 1 445 lietadiel za takmer 100 miliárd mariek. Problémy stáli United Airlines 50 mil. USD
Letecká spoločnosť United Airlines, ktorá bola nútená zrušiť tisíce letov kvôli sporom s odbormi, zlému počasiu a problémom so systémom letovej kontroly, dnes oznámila, že narušenie letového poriadku v súvislosti s posádkami ju v 2. štvrťroku stálo 50 miliónov USD. Spoločnosť sa pokúša zmierniť tento dosah obmedzením letového plánu v septembri. Ako s odvolaním sa na štvrťročnú správu materskej firmy UAL Corp. informuje agentúra Reuters, United Airlines cez predchádzajúci víkend zrušili 614 letov a ďalšie stovky sa omeškali, takže v septembri zruší tri percentá letov, čiže približne 2 000. Antonov hľadá partnerov na vývoj najväčšieho nákladného lietadla sveta Ukrajinská konštruktérska kancelária Antonov hľadá partnerov na vývoj najväčšieho nákladného lietadla sveta, ktorého základ bude tvoriť An-225 Mrija. Konštruktéri uvádzajú, že nový model umožní Ukrajine získať vedúce postavenie na lukratívnom trhu leteckej prepravy superťažkých nákladov. Riaditeľ informačného odboru Antonova Olexander Kyva pre agentúru REUTERS uviedol, že nemajú dostatok financií na oživenie projektu, ktorý vyžaduje 20 miliónov USD.

Mrija vznikla v roku 1988 v rámci programu raketoplánu bývalého Sovietskeho zväzu a mala slúžiť ako nosič, ktorý vynesie raketoplán Buran na nízku obežnú dráhu, odkiaľ sa loď „odpichne“ ďalej. Program bol však zrušený pred prvou skúškou. V súčasnosti je najväčším nákladným lietadlom An-124 Ruslan, avšak jeho 120-tonová kapacita predstavuje len polovicu plánovaného modelu. O. Kyva vysvetľuje, že rozpad Sovietskeho zväzu v roku 1991 spôsobil zrušenie projektu Mrija-Buran, takže postavené bolo len lietadlo. An-225 s rozpätím krídel 88,4 metra môže 225 ton nákladu prepraviť na vzdialenosť 4500 kilometrov cestovnou rýchlosťou 800 až 850 kilometrov za hodinu. (TASR/mm)

Počasie

Dnes bude veľká, na juhozápade zmenšená oblačnosť. Miestami občasný dážď. Vo vyšších horských polohách sneženie. Ráno ojedinele hmla. Najvyššia denná teplota 0 až 5, na juhozápade miestami okolo 7 stupňov. Teplota na horách vo výške 1500 m 0 stupňov. Slabý vietor.V utorok bude polooblačno, na severe a východe časom až oblačno a ojedinele prehánky. Nočná teplota 2 až -2, najvyššia denná teplota 4 až 8, na juhu pri zmenšenej oblačnosti miestami až 10 stupňov. V stredu bude jasno až polojasno. Ráno a predpoludním vo východnej polovici územia miestami hmla. Najnižšia nočná teplota 3 až -1, v horských dolinách vo východnej polovici územia okolo -3, najvyššia denná teplota 4 až 8 stupeň, na juhozápade okolo 11 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 7.16 a zapadne o 16.57 hod.

Odber plynu

Na dnešný deň platí v rozvodnej sústave zemného plynu odberový stupeň č. 3 a vykurovacia krivka č. 1.Údaje o priemernom barometrickom tlaku v kPa za 1. 2. 2001: Bratislava 100,11, Sliač 97,67, Košice 98,66, Poprad 92,97, za 2. 2. 2001: Bratislava 100,07, Sliač 97,69, Košice 98,70, Poprad 92,93, za 3. 2. 2001: Bratislava 99,56, Sliač 97,48, Košice 98,59, Poprad 92,73.

Amsterdamoblačno5
Aténypolojasno14
Belehradoblačno10
Berlíndážď4
Bratislavaoblačno5
Bruselpolojasno5
Budapešťoblačno6
Bukurešťoblačno5
Frankfurtdážď7
Helsinkisneženie-17
Istanbulpolojasno12
Kodaňsneženie-4
Kyjevoblačno-2
Lisabonpolojasno12
Londýndážď7
Madridpolooblačno14
Milánopolooblačno11
Moskvasneženie-8
Oslooblačno -15
Paríždážď8
Prahazamračené5
Rímpolojasno14
Sofiaoblačno6
Štokholmoblačno-9
Varšavadážď3
Viedeňzamračené5
Záhreboblačno10
Ženevadážď7

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.