|
|||||||||||||||||
Utorok 6.Februára 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aktuálne o reforme
Predsedníctvo ZMOS sa 24. a 25. januára 2001 v Ružomberku za účasti splnomocnenca vlády SR pre reformu verejnej správy v SR Viktora Nižňanského zaoberalo problematikou reformy verejnej správy. Diskusia bola zameraná najmä na budúci rozsah kompetencií miestnej a regionálnej samosprávy, na návrh zákona o samospráve VÚC a návrh zákona o voľbách do samosprávy VÚC. K návrhu zákona o samospráve VÚC má ZMOS viacero výhrad medzi najzávažnejšie patrí to, že zákon nevymedzuje počet, hranice a predovšetkým kompetencie vyšších územných celkov, nemá dostatočné ustanovenia o zdrojoch príjmov, o transfere nehnuteľností a majetku, nedostatočne určuje právo vyšších územných celkov na účasť v medzinárodných vzťahoch. Takto navrhnutý zákon nie je podľa ZMOS dostatočným podkladom na etablovanie samosprávy VÚC. Návrh zákona o voľbách predpokladá väčšinový volebný systém, priame voľby poslancov i predsedu VÚC, pričom pripúšťa aj kandidovanie nezávislých kandidátov. Počas doterajších rokovaní však nebola akceptovaná požiadavka ZMOS na vytvorenie jednomandátových volebných obvodov. Návrh zákona navrhuje viacmandátové volebné obvody. Predsedníctvo ZMOS konštatovalo, že následkom politizácie už v súčasnosti reformu verejnej správy v SR nemožno realizovať v rozsahu stratégie a koncepcie. Za prioritu reformy považuje ZMOS decentralizáciu kompetencií, financií a politickej zodpovednosti, a nie rozhodnutie o územnosprávnom členení. Predsedníctvo ZMOS opätovne vyzvalo politické subjekty, aby reformu verejnej správy nebrzdili, ale aby svoju zodpovednosť voči voličom videli v jej realizácii. Predsedníctvo ZMOS sa zaoberalo otázkami regionálneho rozvoja, ktorý je komplikovaný nielen absenciou samosprávy vyšších územných celkov, ale aj existujúcimi neprehľadnými organizačnými väzbami, málo prehľadnými tokmi finančných prostriedkov, prelínaním regionálneho rozvoja s prijímaním pomoci z predvstupových nástrojov EÚ, ale i nedostatočným zastúpením ZMOS v rozhodovacích a kontrolných orgánoch. Predsedníctvo ZMOS sa venovalo aj aktuálnej otázke pôdy neznámych vlastníkov. Jeho členovia sa zhodli na tom, že štát by mal predovšetkým vyčleniť viac finančných prostriedkov na registráciu obnovenej evidencie pozemkov (ROEP), aby sa do roku 2005 (zákonom stanovená hranica) čo najväčšmi znížil podiel neznámych vlastníkov. Dovtedy sú mestá a obce schopné túto pôdu spravovať tak, ako to v súčasnosti vykonáva SPF. Predsedníctvo ZMOS vzalo na vedomie priebežnú informáciu o príprave XI. snemu ZMOS. Snemy všetkých 57 regionálnych združení obcí a miest sa ako súčasť jeho prípravy uskutočnia v termíne od 5. februára do 2. marca 2001, zasadnutia odborných sekcií Rady ZMOS sa uskutočnia do 2. marca. (ol) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |