|
|||||||||||||||||
Utorok 6.Februára 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Legislatívne návrhy ZMOSPredpisy s dosahom na rozpočty obcí Od X. snemu ZMOS, ktorý bol minulý rok, združenie iniciovalo a predložilo návrhy na novelizácie nasledujúcich právnych noriem, ktoré majú priamy dosah na rozpočty obcí: 1. Zákon č. 303/1995 Z. z. o rozpočtových pravidlách Zámerom ZMOS pri novelizácii zákona je dosiahnuť vytvorenie nasledujúcich legislatívnych podmienok: - predkladanie návrhov zákonov do NR SR s tým, že pri každom návrhu zákona bude vyčíslený aj jeho dosah na rozpočty obcí, - stabilizáciu finančných vzťahov štátneho rozpočtu k rozpočtom obcí na viacročné obdobie, - prerokúvanie východísk prípravy štátneho rozpočtu a vzťahov štátneho rozpočtu s rozpočtami obcí s reprezentatívnou organizáciou miestnej samosprávy. Prvé dva zámery sú zapracované v legislatívnom zámere návrhu novely zákona o rozpočtových pravidlách, ktorý schválila vláda SR uznesením č. 969/2000 zo dňa 29. 11. 2000. Ministerka financií SR má predložiť na rokovanie vlády SR paragrafované znenie novely zákona o rozpočtových pravidlách do 31. mája 2001. 2. Zákon o miestnych daniach ZMOS predložil v auguste na MF SR paragrafované znenie návrhu zákona o miestnych daniach, pričom pripomienkoval, že problematika miestnych daní nebola zodpovedajúco riešená v pracovnom návrhu reformy daní, ktorý predložilo MF SR na medzirezortné pripomienkové konanie. Požiadalo tiež o stanovisko MF SR k návrhu zákona o miestnych daniach, k začleneniu miestnych daní do systému daní v SR a s tým súvisiacej novelizácie zákona č. 544/1990 Zb. o miestnych daniach. 3. Zákon č. 278/1993 Zb. o správe majetku štátu V zmysle záverov z rokovania na MF SR k Východiskám financovania verejnej správy ZMOS predložil návrh na zmenu § 3 a § 8 zákona o správe majetku štátu v paragrafovanom znení. Zámerom bolo umožniť bezodplatný prevod prebytočného majetku štátu na obce v prípadoch, že zabezpečia jeho udržiavanie v riadnom stave na verejnoprospešné účely bez ohľadu na to, kto bude priamym poskytovateľom týchto služieb. Návrh novely zákona je na rokovaní NR SR v druhom čítaní. 4. Zákon č. 317/1992 Zb. o dani z nehnuteľností Po sumarizácii podkladov od členov predložilo ZMOS na MF SR v máji 2000 návrhy a námety na novelizáciu zákona o dani z nehnuteľností. Samostatnou prílohou listu bolo paragrafované znenie návrhu na riešenie zdaňovania stavieb jadrových zariadení. V návrhu bola okrem iného požiadavka na zladenie hodnoty bonity pôdy s doteraz vydanými rozhodnutiami MP SR o zmene jej hodnoty, požiadavka na zdaňovanie pozemkov v národných parkoch a chránených územiach, zdaňovanie rodinných domov, chalúp a dreveníc využívaných na rekreačné účely podľa skutočného spôsobu ich využívania. Novelu zákona o dani z nehnuteľností s termínom účinnosti k 1. 1. 2001 vláda SR neschválila z dôvodu rozporu medzi ZMOS a MP SR v otázke zdaňovania ornej pôdy a trvalých trávnatých porastov a medzi mestami Bratislava a Košice a ich mestskými časťami v otázke správy týchto daní. 5. Zákon č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v znení zákona č. 468/2000 Z. z. V septembri 2000 inicioval ZMOS zmenu zákona o správnych poplatkoch tak, aby boli v zákone riešené dosahy novelizácie zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon). V schválenej novele zákona o správnych poplatkoch uverejnenej v Z. z. pod č. 468/2000 neboli požiadavky ZMOS akceptované. Preto ZMOS predložil na MF SR opätovne návrh na novelu zákona o správnych poplatkoch.
6. Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách Zámerom novely zákona je úprava využívania a spoplatňovania miestnych komunikácií na parkovanie motorových vozidiel, novela bola schválená na januárovom rokovaní NR SR. 7. Zákon č. 318/1992 Zb. o dani z dedičstva, dani z darovania, dani z prevodu a prechodu nehnuteľností v znení neskorších predpisov Pri tomto zákone ZMOS inicioval dve zásadné zmeny: a) ZMOS navrhol oslobodiť obce od platenia dane z prevodu a prechodu nehnuteľností. Navrhol schváliť zmenu § 18 bod 1 zákona č. 318/1992 Zb. tak, aby medzi subjekty oslobodené od platenia dane (rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie a štátne fondy so sídlom na území SR) boli zaradené aj obce. Vo Východiskách financovania verejnej správy v súlade s koncepciou decentralizácie a modernizácie verejnej správy sa uvažuje s presunom kompetencií v tejto dani z daňových úradov na územnú samosprávu. V súlade s týmto zámerom ZMOS predložil návrh, aby výnos z tejto dane bol príjmom rozpočtov obcí. Tento výnos by sa delil obciam pomerne podľa počtu obyvateľov na území obce. Takéto riešenie chápeme ako systémový krok, ktorý by prispel k stabilizácii príjmovej základne obcí a miest. Ďalšie uplatňovanie tejto iniciatívy je možné nielen v rámci zákona č. 318/1992 Zb., ale aj zákona č. 303/1995 Z. z. o rozpočtových pravidlách alebo zákona o štátnom rozpočte. Doterajšie iniciatívy ZMOS na novelizáciu tohto zákona a zmenu smerovania jeho výnosu neboli zatiaľ akceptované. (Dokončenie nabudúce) Ing. Jaroslav Mrva kancelária ZMOS |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |