Hospodársky denník
USD46,491 Sk
EUR43,702 Sk
CHF28,374 Sk
CZK1,254 Sk
  Utorok  6.Februára 2001

Je tu čas zliav

Maloobchod láka zákazníkov

Letáky v poštových schránkach i rôzne pútače v predajniach a ich výkladoch nás od začiatku roka vábia, aby sme si v rámci akcií a výpredajov nakúpili lacnejšie. Kto bol trpezlivý a nepotrpí si na rozbaľovanie darčeka pod vianočným stromčekom, má v tomto období šancu kúpiť značkový tovar za cenu neznačkového. V niektorých bratislavských predajniach sme sa zaujímali, či sú zľavy pre obchodné spoločnosti len sezónnou povianočnou nevyhnutnosťou alebo spôsobom, ktorým lákajú zákazníkov po celý rok.

Nie všetky predajne sa orientujú na povianočné zľavy. Našli sme predajňu športových potrieb, kde začali so zľavami až v polovici januára a očnú optiku, v ktorej v decembri poskytovali vianočné zľavy, január mali bez zliav, no od 1. februára vyšli s novou vábničkou: zľava 10 % pre študentov a progresívna zľava na rodinné nákupy. Prvý člen rodiny dostane 10-percentnú zľavu na celý svoj nákup, ďalší príslušník rodiny 20 % na rám, a ďalší už 30 % na rám. Pre rodiny, kde viacerí nosia okuliare, to môže znamenať výraznú úsporu. „Aj tak verím, že pre nás to bude dobrý obchod,” hovorí spolumajiteľ Dušan Nespala. „Nápis je dobre viditeľný z električky, už sa nám ozývajú zákazníci. Viete, pre nás je konkurenciou každý jeden obchod, nielen optika. Výkladom, interiérom a ponukou. Musíme sa teda starať, aby prišli svoje peniaze utratiť k nám.”

V predajni bytového textilu Claudia nie sú zástancami zliav, aj keď práve v tomto období tam možno výhodne nakúpiť z bohatého sortimentu garníž. „V nasledujúcom období sa mienime výraznejšie špecializovať na bytové textílie,” povedala nám vedúca predajne Henrieta Rácová. „Preto teraz so zľavou predávame napríklad aj šatovky a sezónny vianočný, tovar, ktorý sme nepredali. Napospol ide o tovar, ktorého sa chceme zbaviť. Ináč máme možno trochu vysoké ceny, ale náš tovar je kvalitný a usilujeme sa, aby sme boli jediní v Bratislave, kto ho má. Zákazníci, ktorí k nám chodia, to rešpektujú.” Zástancami zliav nie sú ani v s. r. o. Ecomes, ktorá sa orientuje na predaj spotrebnej elektroniky. Ekonomický manažér Roman Šulek nám vysvetlil, že radšej dajú na tovar nízku cenu od samého začiatku jeho predaja. Pravda, zľavy považuje za nevyhnutné v povianočnom období – na vybrané druhy tovarov, ktoré chcú dopredať. Má tiež skúsenosť, že ľudia čakajú na januárové zníženia cien, aby mohli výhodne nakúpiť. A aj keď december mávajú v tržbách vysoko nadpriemerný, január u nich už tradične nie je najslabším mesiacom. „Napriek celoslovenským štatistikám u nás je v porovnaní s inými mesiacmi roka dosť silný,“ hovorí R. Šulek.

V predajni s obuvou Scholl nám potvrdili, že už v decembri sa ľudia zvyknú vypytovať, kedy budú zľavy. V súčasnosti majú práve zľavy asi 30 – 40 % na všetok tovar okrem prezúvkového, pravda, z niektorých vzorov už majú len tri páry, z iných len jeden. Vedúca predajne Elena Ferenceyová zdôrazňuje, že ide o prvú akosť a 6-mesačná záruka platí rovnako. „Čakáme, že príde nový tovar, starý potrebujeme dopredať,” hovorí a dodáva: „Mám takú skúsenosť, že pre ľudí je to zaujímavé, keď vidia pôvodnú a zníženú cenu a môžu si vypočítať, koľko ušetrili.“

Z celoslovenskej štatistiky je zrejmé, že január a február sú v maloobchode tie najslabšie mesiace. Úsilie obchodníkov zlepšiť si novoročnú bilanciu je preto pochopiteľné, logické a osvedčené skúsenosťou.

Zuzana Krútka

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.