|
|||||||||||||||||
Streda 7.Februára 2001 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prameňov je u nás neúrekomMinerálne vody sú zdravé, máme ich dosť, nie sú však lacné Na Slovensku spotreba minerálnych vôd stúpa. Nie je to zásluhou zvýšenej výroby, ale dovozu. Ak navštívite supermarket alebo predajňu potravín, prevládajú v nich minerálne vody dovážané z Česka, Juhoslávie, ale aj z Talianska a iných krajín. Slovenské ľahko spočítate: Slatina, Santovka, Budišská, Fatra, Baldovská, Salvator, zriedka vidieť na pultoch Korytnicu, Ľubovnianku, Sulinku a Čerín. Tzv. minerálne vody vyrábajú aj lokálne. Sú to sýtené vody, ktoré nemôžu nahradiť minerálky. U nás je prameňov neúrekom. Mnohé z nich by sa dali využiť na zásobovanie obchodov. Lenže niet peňazí na postavenie výrobných hál a na kúpenie plničiek. Najväčšou prekážkou sú hygienici. Z niektorých prameňov v dávnej minulosti plnili fľaše, vozili ich do Budapešti a do Viedne. Napríklad zo Slatinských Lazov, neďaleko Zvolena. Keď však miestne družstvo chcelo obnoviť tradíciu, jeho návrh zamietli. Vtedy totiž na Slovensku stačilo päť-šesť žriedel. Viac išlo na odbyt pivo ako minerálne stolové vody, ktoré označovali za prepych, lebo sa podávali na poradách a aktívoch vyvolených. Najznámejšou minerálnou vodou je Slatina, ktorou neobohatenú o kysličník uhličitý zásobovali účastníkov nedávneho šampionátu krasokorčuliarov v Bratislave. Záujem o ňu prejavili aj v Arabských emirátoch. Žiaľ, problémom sa stala kyvadlová doprava, čiže každodenné expedovanie. Slatina, produkt Západoslovenských žriediel Santovka, je v obchodoch najvyhľadávanejšia. Číra i ochutená. V pollitrových, poldruhalitrových a dvojlitrových PET fľašiach i v sklenenom 0,7-litrovom obale. Je známa 43 rokov, povedal nám riaditeľ závodu Ing. Ján Szakál. V roku 1958, keď spustili plničku na sedmičky, dodali sme do obchodov a reštaurácií 100-tisíc hektolitrov. Vtedy to bola len nesýtená Slatina, dnes je v obchodoch okrem prírodnej minerálnej vody aj ochutená o citrón, pomaranč, grapefruit, multivitamíny a kolu. Zákazník sa môže rozhodnúť medzi prichutenou o cukor alebo nízkokalorickou, vhodnú pre diabetikov. Vlani sme naplnili fľaše 258-tisíc hektolitrami prírodnej i ochutenej minerálnej vody. V tomto roku to bude 350-tisíc hektolitrov, čo nás zaradí medzi najväčších dodávateľov na Slovensku, tvrdí riaditeľ. Prírodných i ochutených minerálnych vôd sa konzumuje na Slovensku podstatne viac ako v minulosti. Najmä preto, že sú zdravé. Škoda len, že nie sú lacnejšie. Pri porovnávaní so zahraničnými majú nižšie ceny, a čo je dôležité, kvalitou sa im vyrovnajú. Aj dizajnom. Cenu však určujú vstupy. Tie sú u nás vysoké, najmä po 1. februári by sa to malo odzrkadliť v cene. Áno málo, ale Slatinčania ju nemienia zvyšovať, aby nestratili zákazníka. Za slovenskú minerálnu vodu už teraz platíme veľa. Nemuseli by sme, keby pribudli nové haly a plničky pri nových prameňoch. Potom by sme obmedzili dovoz a dôraznejšie mohli presadzovať zásadu kupujte slovenské potravinárske výrobky. Vladimír Levický |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |