Platiť musí predsa aj štát Komentuje J. Kunik Súčasná slovenská ekonomika ponúka skutočne veľa inšpirácie. Na jednu skutočnosť by bolo možné aplikovať aj slovenské príslovie Zlodej kričí, chyťte zlodeja. Konkrétny príklad? Po pondelkovom rokovaní ministra Ľ. Haracha, s ministrom J. Macejkom a generálnym riaditeľom ŽSR A. Egyedom sa vynorila hrozba, že Železnice SR prestanú fungovať. Slovenské elektrárne by im totiž mohli vypnúť dodávku elektriny, a do práce by sme museli chodiť na autách, na bicykloch alebo pešo. Problém spočíva v tom, že Železnice SR sú dlžné Slovenským elektrárňam a Rozvodovým podnikom, a tie chcú, aby im za spotrebovanú elektrickú energiu do troch týždňov zaplatili 1,5 mld. Sk. Ale ani v tom nie je hlavný problém, pretože sú im dlžné už dlhší čas a nič sa neudialo. Problém je v tom, že ministerstvo hospodárstva pripravuje transformáciu a najmä privatizáciu slovenskej energetiky, teda aj Rozvodových závodov a logicky, ten, kto by kúpil zadlženú energetiku by bol hlupák. Zadlžené totiž nie sú iba ŽSR, ale aj - a to desiatkami miliárd -, aj Slovenské elektrárne, a. s. Konkrétne Rozvodové podniky dlhujú Slovenským elektrárňam približne 3,5 mld. Sk, ktoré elektrárne veľmi potrebujú, aby mohli splatiť svoje záväzky subjektom v Ruskej federácii, súvisiace s dostavbou JE v Mochovciach. Čiže firmy sú si navzájom dlžné obrazne každá každému a nevedia, ako z toho, pretože ich otec i matka v jednej osobe, čiže štát, sám nemá východisko. Len pre obraznosť - štát - je len Železniciam Slovenskej republiky dlžný takmer 10 miliárd korún za služby, ktoré ŽSR poskytujú štátu v tzv. verejnom záujme, čiže dopravujú obyvateľstvo do práce, škôl atď. Pritom ani na tento rok zatiaľ nie je podpísaná zmluva o týchto výkonoch medzi ŽSR a Ministerstvom financií SR, čiže so štátom. Takže, ak by štát chcel zastaviť železničiarom elektrickú energiu pre ich činnosť, v dôsledku čoho by sa ochromila osobná a aj nákladná železničná doprava, a tým doslova pol republiky, najskôr by musel on, veľký pán, zaplatiť svoj dlh železničiarom. A východisko? Nespočíva vo vypínaní elektriny pre železničnú dopravu, ale vo vzájomnom finančnom vyrovnaní tzv. trojzápočtom medzi štátom, ŽSR a Slovenskými elektrárňami. O celom probléme by mala rokovať vláda v stredu, 14. februára, avšak s odsunom dlhov do Konsolidačnej banky, minister Ľ. Harach zásadne nesúhlasí.
|
Počasie Dnes bude prevažne polojasno, ráno a predpoludním prechodne oblačno a hmlisto. Najvyššia denná teplota 6 až 10, na juhu západného a stredného Slovenska miestami 11 až 14 stupňov a na horách vo výške 1500 m 4 stupne. Juhovýchodný až južný vietor 3 až 6 m/s, na juhozápade miestami 8 až 12 m/s. V piatok bude polooblačno, na západe postupne až oblačno a ojedinele slabé zrážky. Zrána a predpoludním miestami hmly. Nočná teplota 4 až -1 stupeň. Denná teplota 5 až 9, na juhu lokálne až 12 stupňov. C. V sobotu prevažne oblačno a miestami slabý dážď. Zrána hmlisto. Nočná teplota 3 až -1 stupeň. Denná teplota 5 až 9 stupňov, na severe lokálne aj chladnejšie.Slnko vyjde zajtra o 7.11 a zapadne o 17.01 hod. Amsterdam | dážď | 8 |
Atény | jasno | 15 |
Belehrad | jasno | 16 |
Berlín | zamračené | 9 |
Bratislava | polojasno | 14 |
Brusel | oblačno | 8 |
Budapešť | jasno | 14 |
Bukurešť | polooblačno | 12 |
Frankfurt | oblačno | 14 |
Helsinki | dážď | 2 |
Istanbul | jasno | 16 |
Kodaň | dážď | 6 |
Kyjev | zamračené | 3 |
Lisabon | polooblačno | 13 |
Londýn | zamračené | 5 |
Madrid | prehánky | 9 |
Miláno | oblačno | 10 |
Moskva | sneženie | 0 |
Oslo | zamračené | -1 |
Paríž | oblačno | 9 |
Praha | oblačno | 8 |
Rím | jasno | 18 |
Sofia | polooblačno | 10 |
Štokholm | dážď | 5 |
Varšava | oblačno | 12 |
Viedeň | jasno | 13 |
Záhreb | jasno | 17 |
Ženeva | oblačno | 10 |
|
|
|