Hospodársky denník
USD47,008 Sk
EUR43,71 Sk
CHF28,412 Sk
CZK1,263 Sk
  Štvrtok  8.Februára 2001

Výsledok to nebol náhodný

Pokles pasíva obchodnej bilancie má pevný základ

Slovenský zahraničný obchod dosiahol v roku 2000 najvyššiu medziročnú mieru rastu od vzniku štátu, a to na úrovni 29,4 %. Výsledkom toho bolo zníženie pasívneho salda obchodnej bilancie medziročne o 3,5 mld. Sk na konečných 42,3 mld. Sk. Toľko oficiálne údaje. Kde treba hľadať príčiny tohto výsledku? Spočíva v raste konkurencieschopnosti slovenských podnikateľov alebo ide iba o krátkodobé kontrakty, ktorými vyspelé krajiny vzhľadom na svoj minuloročný rast preklenuli prechodnú potrebu tovarov a služieb? Bude teda tento pozitívny trend znižovania pasívneho salda bilancie prechodný, alebo ho možno očakávať v tomto roku? Analytici sú pesimisti a nepredpokladajú v tomto roku ďalšie zlepšenie. A ako vidia situáciu slovenskí podnikatelia?

„Export spoločnosti KTO Slovakia, s. r. o. so sídlom v Hodruši-Hámroch, ktorá prevzala výrobný program bývalého podniku Sandrik, v posledných rokoch prekračuje 50 % celkovej produkcie,“ povedal nám generálny riaditeľ Ing. Ján Garaj. „Rovnaký trend sa snažíme udržať aj v tomto roku, s predpokladom mierneho rastu. Sortiment výrobkov je prevažne strojárskeho charakteru a je z hľadiska času, t. j. získania zákazky, jej prípravy a zabezpečenia a realizácie dlhodobý.” Podľa Ing. J. Garaja uprednostňujú dlhodobé kontrakty, aj keď sa nebránia realizácii krátkodobých a jednorazových. Jedným z dôvodov je potreba udržania zamestnanosti a predaja toho, čo je firma schopná vyrobiť v požadovanej kvalite, čo pri krátkodobých vzťahoch je oveľa náročnejšie nielen na kapacity, podporujúce výrobu, ale najmä na vybavovanie obchodov a ich prefinancovanie. K hlavným exportným krajinám patrí Rakúsko, Nemecko, Veľká Británia, Taliansko, Benelux a niektoré ďalšie zámorské krajiny. Lovinit, a. s., Lučenec podľa obchodného riaditeľa Ing. Mariána Nociara exportuje až 96 % produkcie do celého sveta. Špecializuje sa na výrobu žiaruvzdorných materiálov, pričom vývoz je závislý od rozvoja metalurgie a keďže boom vo výrobe ocelí bol citeľný, prejavil sa aj v v tejto výrobe. Pre Lovinit, ktorý zamestnáva do 700 ľudí, sú výhodnejšie dlhodobé kontrakty. Na tento rok majú trh zákazkami pokrytý. Ing. Andrej Smolka, člen predstavenstva Bell Zvolen, a. s.: „Vďaka zahraničným investíciám sa trochu zvýšila produktivita práce v SR. To je podľa mňa základ na to, aby sa naše výrobky stali konkurencieschopnejšími aj na zahraničných trhoch. Takže na základe mojich skúseností s naším prírodným rastlinným olejom BELL z repky olejnej, ktorý je vyrobený na Slovensku a zodpovedá úrovni zahraničných výrobkov, si myslím, že aj ostatní slovenskí výrobcovia dokážu kvalitou konkurovať zahraničiu. Problém je len v cene. A tá sa odvíja hlavne od produktivity práce. V tomto smere je ešte možné pracovať s lepšími technológiami. A na tie majú väčšinou len silné zahraničné firmy. Preto si myslím, že keď prichádzajú na Slovensko, produktivita práce sa zvyšuje a výrobky sú viac predajné na zahraničných trhoch.“ Podobný názor zastáva aj konateľ Rieker-Obuv, s. r. o., Komárno Jozef Robel: „Rozhodujúci vplyv na lepšie výsledky zahraničného obchodu má dosiahnutie plánovaných kapacít

zahraničných investícií pôsobiacich na území SR. Nábehová krivka a stabilizácia novej firmy trvá od troch do piatich rokov."

Zvýšenie záujmu o svoje výrobky na zahraničných trhoch a nárast exportu zaznamenala v posledných rokoch aj Bučina Zvolen. Podľa Mgr. Jany Ištvánovej z oddelenia marketingu, majú na tom zásluhu predovšetkým dlhodobé zmluvy s obchodníkmi. Cieľovými krajinami sú štáty strednej Európy, Francúzsko, Taliansko, Švédsko a dokonca i Japonsko, kde prejavili záujem o drevotrieskové dosky a rezivo. Willing Industry, a. s. v Krupine vyviezol vlani do zahraničia výrobky za 170 mil. Sk a rok predtým to bolo v hodnote 104 mil. Sk. Je to výrazný nárast exportu a zaslúžila sa o to stavebná technika, predovšetkým malé nakladače a odmínovacie komplety. V minulom roku predali 10 kompletov a štyri z nich tvorili priamy vývoz. V tomto smere sa firme otvárajú i nové trhy, pred podpisom sú kontrakty s Áziou. Podľa ekonomického riaditeľa Ing. Miroslava Požgaya, pri malých nakladačoch vývozu prospieva oživenie ekonomiky v susedných krajinách, napríklad v Českej republike a Maďarsku. Postupne tu dochádza k výstavbe komplexov aj na „zelenej lúke” a zvýšený záujem o výrobky strojárov prejavuje aj komunálna sféra.

Naša malá sonda potvrdila, že výsledky zahraničného obchodu SR v minulom roku by nemali byť náhodné. Väčšinou za nimi stoja investície, či už domáce alebo zahraničné a modernizácia linky a technológie. Tento fakt je jasným signálom pre vládu, ako by si mala počínať v oblasti legislatívy a pri zvýhodňovaní investorov. Zahraničných, ale aj domácich.

(viš, zk, eb, pf)

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.