Hospodársky denník
USD47,132 Sk
EUR43,68 Sk
CHF28,485 Sk
CZK1,262 Sk
  Piatok  9.Februára 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Ak chceme žiť, musíme sa prispôsobiť

Vedúci pracovníci bez zábran o transformácii Železníc Slovenskej republiky

Vláda svojím uznesením z októbra minulého roka schválila Projekt transformácie a reštrukturalizácie Železníc Slovenskej republiky. Aký názor majú na nevyhnutnosť transformácie ŽSR vedúci pracovníci generálneho riaditeľstva ŽSR? Po minulotýždňových myšlienkach uverejňujeme názory ďalších vedúcich pracovníkov.

Riaditeľ odboru informatiky ŽSR Ing. Ladislav Ondruš:

- Každý, kto sa pozastavuje nad nevyhnutnosťou transformácie ŽSR, by si mal položiť otázku, či má právo existovať taký podnik, ktorý každý rok produkuje niekoľkomiliardovú stratu. Tento stav je neudržateľný aj v ŽSR, a preto je potrebná zmena, aby sme aj my dokázali hospodáriť aspoň s minimálnym ziskom. Musíme zabezpečiť minimálne dva základné ciele - znižovať náklady a zvýšiť tržby, aby sme dosiahli zisk. Jednou z oblastí, ktorej sa v súčasnosti intenzívne venujeme, je príprava vstupu ŽSR na telekomunikačný trh. Ide o využitie kapacít našej telekomunikačnej siete na predaj služieb, a tým aj na zvýšenie našich príjmov. Nevyhnutná rekonštrukcia telekomunikačnej siete ŽSR totiž zákonite vytvorí nadbytočné kapacity, ktoré je možné pri rozumne a profesionálne vedenej obchodnej politike umiestniť na telekomunikačnom trhu a priniesť nemalé tržby. Som presvedčený, že

táto oblasť

môže významne pomôcť zlepšiť v budúcich rokoch našu finančnú situácia. Druhou zásadnou úlohou nášho odboru je príprava informatiky na fungovanie, po naplnení projektu reštrukturalizácie. Vzniknú úplne nové podmienky, v ktorých budeme prevádzkovať a rozvíjať jednotlivé informačné systémy. Tu nás čaká veľa rozhodnutí, ktoré však môžeme prijať až po vyjasnení si otázok fungovania novej organizačnej schémy. Pre nás je prvoradé, že rozhodujúcim článkom informatiky je koncový používateľ, ktorý musí jasne sformulovať svoje potreby a ciele. Našou métou je pripraviť informatiku do takej podoby, aby vznikli silné nástroje riadenia, ktoré budú môcť vedúci pracovníci plne využiť na rozumné riadenie v nových podmienkach. fungovania ŽSR. .

Riaditeľ odboru obchodného kontrolingu ŽSR Ing. Pavol Gábor:

- V železničnej doprave v súčasnosti prevláda ponuka nad dopytom. Otvorený prístup zahraničných prepravcov na železničné siete v Európe vytvára nielen úplne nové možnosti, ale zároveň aj hrozby a šance na prežitie viacerých železničiarskych spoločností v ďalšom období sa zmenšujú. Ak

chceme prežiť,

nevyhnutne musíme reagovať na meniace sa podmienky. My železničiari, „výrobcovia dopravných služieb“, totiž nemáme na výber, zato naši zákazníci áno. Aj keď sme v posledných rokoch výrazne zlepšili služby zákazníkom, máme stále čo robiť, aby sme ich dostali aj u nás na súčasnú európsku úroveň. Napríklad sa snažíme vytvoriť tzv. diaľkovú osobnú dopravu. Vyčlenili sme preto z balíka služieb vlaky EuroCity a InterCity, ktoré ŽSR poskytujú na báze zmluvy so štátom a samostatne sledujeme ich náklady aj tržby. Okamžite pri vzniku tejto myšlienky sa vynorilo množstvo argumentov proti. Napríklad existujúca regulácia cestovného, nemožnosť komerčného správania sa, komplikácie pri adresnom sledovaní nákladov, nedostatočná kapacita na vykonanie prieskumu vo vlakoch atď. Od 1. februára však už platí zmena predpisu pri sledovaní nákladov, podľa ktorej sa budú tieto služby evidovať samostatne. V januári sme vlastnými kapacitami ŽSR uskutočnili prieskum vo všetkých IC a EC vlakoch. Od 1. februára neexistuje regulácia cestovného v týchto vlakoch a ŽSR tak majú

voľné ruky

pri tvorbe cien v spomínaných vlakoch. Môžeme sa správať komerčne, teda presne tak, ako by to malo byť v nových spoločnostiach. Čiže, čo bolo problémom, už nie je prekážkou. Teraz sa musíme sústrediť na prípravu nových služieb pre cestujúcich, určiť racionálne ceny, zabezpečiť systém komplexného vybavenia cestujúcich a propagovať inovovanú ponuku IC a EC vlakov. Nepochybujem, že o cestovanie v týchto vlakoch budú mať naši cestujúci záujem.

Námestník generálneho riaditeľa ŽSR pre obchod a marketing Ing. Pavol Kužma:

- Transformácia a reštrukturalizácia je nevyhnutná z viacerých dôvodov. Pre mňa je hlavným argumentom nevyhnutnosť umožniť novovznikajúcej obchodnej spoločnosti plnohodnotné podnikanie v oblasti prepravy osôb a tovaru , s možnosťou efektívneho riadenia prepravných služieb a tiež efektívneho využívania mobilných prostriedkov. Podľa schváleného projektu prinesie transformácia vznik dvoch spoločností - ŽSR a Železničnej spoločnosti. Majetok i zamestnanci sa budú delimitovať k Železničnej spoločnosti v takej miere, ktorá bude nevyhnutná na podnikanie Železničnej spoločnosti. Tým odpadne napríklad aj starosť o nepotrebný majetok. Zámerom projektu je nechať nepotrebný majetok v ŽSR s tým, že ho budú

môcť predať

alebo prenajať iným záujemcom. Je samozrejmé, že Železničná spoločnosť bude na uskutočňovanie obchodu s prepravnými službami potrebovať zamestnancov, ktorí sú v súčasnosti tzv. pracovníkmi prvého kontaktu so zákazníkom, či už v osobnej alebo nákladnej preprave a patria pod Divíziu dopravnej cesty. Sú to najmä sprievodcovia osobnej prepravy, osobné pokladníčky, informátori, pracovníci úschovne batožín v osobnej preprave, vozňoví disponenti, komerční pracovníci, colní deklaranti, ďalej reklamanti a nákladní pokladníci. Pracovníci, ktorí majú kumulovanú činnosť dopravnú i obchodnú, zostanú v ŽSR a podiel ich práce pre Železničnú spoločnosť bude predmetom objednávky výkonov smerom na ŽSR a následnej fakturácie. Prechod spomínaných pracovníkov do Železničnej spoločnosti sa uskutoční postupne a v závislosti od optimalizácie stavov týchto pracovníkov. Musí tu platiť zásada, že zároveň so zodpovednosťou sa musí umožniť aj priame riadenie tých pracovníkov, ktorí obchod vykonávajú.

Počasie

Dnes bude polojasno až oblačno a ojedinele slabý dážď alebo mrholenie. Zrána v nižších polohách miestami hmla. Stále veľmi teplo. Najvyššia denná teplota 7 až 11, na juhozápade a západe miestami okolo 13, na horách vo výške 1500 m 5 stupňov. Južný až juhozápadný vietor 3 až 6, na horách okolo 12 m/s. V sobotu bude prevažne oblačno a miestami slabý dážď, od 1300 m sneženie. Zrána hmlisto. Nočná teplota 5 až 1, denná teplota 5 až 9 stupňov. V nedeľu bude polojasno až oblačno, na východe miestami, inde len ojedinele občasný dážď. Zrána hmlisto. Od 1000 m sneženie. Nočná teplota 3 až -1, denná teplota 3 až 7, na juhu Slovenska až do 9 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 7.10 a zapadne o 17.03 hod.

Amsterdamoblačno7
Atényjasno17
Belehradoblačno16
Berlínprehánky9
Bratislavaoblačno13
Bruseldážď11
Budapešťoblačno15
Bukurešťjasno15
Frankfurtdážď8
Helsinkidážďso snehom
Istanbuljasno14
Kodaňprehánky6
Kyjevzamračené4
Lisabondážď14
Londýnpolooblačno6
Madridzamračené10
Milánodážď11
Moskvasneženie-4
Oslosnehové prehánky-2
Parížoblačno8
Prahaprehánky9
Rímprehánky14
Sofiajasno14
Štokholmprehánky2
Varšavadážď10
Viedeňoblačno14
Záhreboblačno16
Ženevadážď10

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.