|
|||||||||||||||||
Piatok 9.Februára 2001 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ak chceme žiť, musíme sa prispôsobiťVedúci pracovníci bez zábran o transformácii Železníc Slovenskej republiky Vláda svojím uznesením z októbra minulého roka schválila Projekt transformácie a reštrukturalizácie Železníc Slovenskej republiky. Aký názor majú na nevyhnutnosť transformácie ŽSR vedúci pracovníci generálneho riaditeľstva ŽSR? Po minulotýždňových myšlienkach uverejňujeme názory ďalších vedúcich pracovníkov. Riaditeľ odboru informatiky ŽSR Ing. Ladislav Ondruš: - Každý, kto sa pozastavuje nad nevyhnutnosťou transformácie ŽSR, by si mal položiť otázku, či má právo existovať taký podnik, ktorý každý rok produkuje niekoľkomiliardovú stratu. Tento stav je neudržateľný aj v ŽSR, a preto je potrebná zmena, aby sme aj my dokázali hospodáriť aspoň s minimálnym ziskom. Musíme zabezpečiť minimálne dva základné ciele - znižovať náklady a zvýšiť tržby, aby sme dosiahli zisk. Jednou z oblastí, ktorej sa v súčasnosti intenzívne venujeme, je príprava vstupu ŽSR na telekomunikačný trh. Ide o využitie kapacít našej telekomunikačnej siete na predaj služieb, a tým aj na zvýšenie našich príjmov. Nevyhnutná rekonštrukcia telekomunikačnej siete ŽSR totiž zákonite vytvorí nadbytočné kapacity, ktoré je možné pri rozumne a profesionálne vedenej obchodnej politike umiestniť na telekomunikačnom trhu a priniesť nemalé tržby. Som presvedčený, že táto oblasť môže významne pomôcť zlepšiť v budúcich rokoch našu finančnú situácia. Druhou zásadnou úlohou nášho odboru je príprava informatiky na fungovanie, po naplnení projektu reštrukturalizácie. Vzniknú úplne nové podmienky, v ktorých budeme prevádzkovať a rozvíjať jednotlivé informačné systémy. Tu nás čaká veľa rozhodnutí, ktoré však môžeme prijať až po vyjasnení si otázok fungovania novej organizačnej schémy. Pre nás je prvoradé, že rozhodujúcim článkom informatiky je koncový používateľ, ktorý musí jasne sformulovať svoje potreby a ciele. Našou métou je pripraviť informatiku do takej podoby, aby vznikli silné nástroje riadenia, ktoré budú môcť vedúci pracovníci plne využiť na rozumné riadenie v nových podmienkach. fungovania ŽSR. . Riaditeľ odboru obchodného kontrolingu ŽSR Ing. Pavol Gábor: - V železničnej doprave v súčasnosti prevláda ponuka nad dopytom. Otvorený prístup zahraničných prepravcov na železničné siete v Európe vytvára nielen úplne nové možnosti, ale zároveň aj hrozby a šance na prežitie viacerých železničiarskych spoločností v ďalšom období sa zmenšujú. Ak chceme prežiť, nevyhnutne musíme reagovať na meniace sa podmienky. My železničiari, výrobcovia dopravných služieb, totiž nemáme na výber, zato naši zákazníci áno. Aj keď sme v posledných rokoch výrazne zlepšili služby zákazníkom, máme stále čo robiť, aby sme ich dostali aj u nás na súčasnú európsku úroveň. Napríklad sa snažíme vytvoriť tzv. diaľkovú osobnú dopravu. Vyčlenili sme preto z balíka služieb vlaky EuroCity a InterCity, ktoré ŽSR poskytujú na báze zmluvy so štátom a samostatne sledujeme ich náklady aj tržby. Okamžite pri vzniku tejto myšlienky sa vynorilo množstvo argumentov proti. Napríklad existujúca regulácia cestovného, nemožnosť komerčného správania sa, komplikácie pri adresnom sledovaní nákladov, nedostatočná kapacita na vykonanie prieskumu vo vlakoch atď. Od 1. februára však už platí zmena predpisu pri sledovaní nákladov, podľa ktorej sa budú tieto služby evidovať samostatne. V januári sme vlastnými kapacitami ŽSR uskutočnili prieskum vo všetkých IC a EC vlakoch. Od 1. februára neexistuje regulácia cestovného v týchto vlakoch a ŽSR tak majú voľné ruky pri tvorbe cien v spomínaných vlakoch. Môžeme sa správať komerčne, teda presne tak, ako by to malo byť v nových spoločnostiach. Čiže, čo bolo problémom, už nie je prekážkou. Teraz sa musíme sústrediť na prípravu nových služieb pre cestujúcich, určiť racionálne ceny, zabezpečiť systém komplexného vybavenia cestujúcich a propagovať inovovanú ponuku IC a EC vlakov. Nepochybujem, že o cestovanie v týchto vlakoch budú mať naši cestujúci záujem. Námestník generálneho riaditeľa ŽSR pre obchod a marketing Ing. Pavol Kužma: - Transformácia a reštrukturalizácia je nevyhnutná z viacerých dôvodov. Pre mňa je hlavným argumentom nevyhnutnosť umožniť novovznikajúcej obchodnej spoločnosti plnohodnotné podnikanie v oblasti prepravy osôb a tovaru , s možnosťou efektívneho riadenia prepravných služieb a tiež efektívneho využívania mobilných prostriedkov. Podľa schváleného projektu prinesie transformácia vznik dvoch spoločností - ŽSR a Železničnej spoločnosti. Majetok i zamestnanci sa budú delimitovať k Železničnej spoločnosti v takej miere, ktorá bude nevyhnutná na podnikanie Železničnej spoločnosti. Tým odpadne napríklad aj starosť o nepotrebný majetok. Zámerom projektu je nechať nepotrebný majetok v ŽSR s tým, že ho budú môcť predať alebo prenajať iným záujemcom. Je samozrejmé, že Železničná spoločnosť bude na uskutočňovanie obchodu s prepravnými službami potrebovať zamestnancov, ktorí sú v súčasnosti tzv. pracovníkmi prvého kontaktu so zákazníkom, či už v osobnej alebo nákladnej preprave a patria pod Divíziu dopravnej cesty. Sú to najmä sprievodcovia osobnej prepravy, osobné pokladníčky, informátori, pracovníci úschovne batožín v osobnej preprave, vozňoví disponenti, komerční pracovníci, colní deklaranti, ďalej reklamanti a nákladní pokladníci. Pracovníci, ktorí majú kumulovanú činnosť dopravnú i obchodnú, zostanú v ŽSR a podiel ich práce pre Železničnú spoločnosť bude predmetom objednávky výkonov smerom na ŽSR a následnej fakturácie. Prechod spomínaných pracovníkov do Železničnej spoločnosti sa uskutoční postupne a v závislosti od optimalizácie stavov týchto pracovníkov. Musí tu platiť zásada, že zároveň so zodpovednosťou sa musí umožniť aj priame riadenie tých pracovníkov, ktorí obchod vykonávajú. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |