|
|||||||||||||||||
Piatok 9.Februára 2001 |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prečo prechodné obdobia?Ide len o oddialenie prijatia legislatívy, nie jej zmenu Slovensko vstupuje v roku 2001 do druhej fázy negociačného procesu. Už v minulom roku SR zo 16 otvorených kapitol predbežne uzatvorila 10, a to počas dvoch ministerských zasadnutí a štyroch zasadnutí na úrovni hlavných vyjednávačov. Rokovania sú celkovo rozdelené do 29 kapitol, pričom kapitola č. 30 - Inštitúcie sa bude prerokúvať až v záverečnej fáze samotných rokovaní a kapitola 31 - Rôzne je poistkou na rokovanie o otázkach, ktoré nie sú definované v žiadnej z uvedených 29 kapitol. Samotnému otvoreniu príslušnej kapitoly predchádza spracovanie negociačnej pozície. Na začiatku portugalského (marec 2000) a francúzskeho (júl 2000) predsedníctva únia žiadala o predloženie vždy najmenej ôsmich kapitol. V druhom polroku 2000 Slovensko pripravilo zostávajúcich 13 negociačných pozícií, aby sa mohli otvoriť počas švédskeho predsedníctva. Počas prvého polroku 2001 tak môže SR otvoriť 12 kapitol. Jediná kapitola, ktorú zatiaľ SR nebude otvárať, je kapitola týkajúca sa finančnej kontroly. Negociačná pozícia Slovenska je na internetovej stránke http://hermes.foreingn.gov.sk/inetmzv/slovak/page-eu-nk.htom. Každá negociačná pozícia v danej kapitole je potom príslušnou krajinou odovzdaná predsedníckej krajine, EK a Generálnemu sekretariátu Rady EÚ. Ten plní aj funkciu sekretariátu Medzivládnej konferencie, to znamená, že zabezpečuje distribúciu negociačných pozícií pre členské krajiny EÚ a spoločných pozícií EÚ kandidátskym krajinám. Po odovzdaní negociačných pozícií Rade EÚ vypracúva komisia tzv. návrh Spoločnej pozície EÚ, predloží ju Generálnemu sekretariátu Rady EÚ, ktorý ju predloží na schválenie Výboru stálych zástupcov zloženého z veľvyslancov členských štátov EÚ (COREPER - z francúzskeho Comité des Représentants Permanets). Po schválení spoločnej pozície EÚ v COREPER, je táto postúpená kandidátskej krajine a môže formálne dôjsť k otvoreniu príslušnej kapitoly. Komisia bude aj v budúcnosti rozlišovať len tri druhy prechodných období: a) akceptovateľné - prechodné obdobia technického charakteru, b) negociovateľné - prechodné obdobia s výraznejším vplyvom na konkurenciu a vnútorný trh EÚ, c) neakceptovateľné - prechodné obdobia, ktorých rešpektovanie by spôsobovalo fundamentálne problémy pri fungovaní vnútorného trhu. SR žiada prechodné obdobia v nasledujúcich 6 kapitolách: 3 - Slobodné poskytovanie služieb * 3-ročné prechodné obdobie na ustanovenie článku 4 smernice 97/9/ES o kompenzačných schémach pre investorov, týkajúcich sa výšky garantovaných prostriedkov investorov na 20 000 EUR. 4 - Voľný pohyb kapitálu * 5-ročné prechodné obdobie na zachovanie existujúcich obmedzení vzťahujúcich sa na nadobúdanie vlastníckeho práva cudzozemcov k nehnuteľnostiam v Slovenskej republike využívaným na sekundárne (vedľajšie) bývanie. * 10-ročné prechodné obdobie na zachovanie existujúcich obmedzení súvisiacich s nadobúdaním poľnohospodárskej a lesnej pôdy v Slovenskej republike do vlastníctva cudzozemcov. 7- Poľnohospodárstvo Poľnohospodárstvo patrí medzi najzložitejšie kapitoly, čo sa odrazilo aj v počte žiadostí o prechodné obdobia, zvláštne úpravy, stanovenie produkčných kvót a ostatných technických požiadaviek súvisiacich s implementáciou acquis communautaire - legislatívny EÚ. Celkovo SR žiada za sektor poľnohospodárstva 43 negociačných požiadaviek. 8 - Energetika * 5-ročné prechodné obdobie na zabezpečenie povinných 90-dňových zásob ropy a ropných výrobkov. * 3-ročné prechodné obdobie na liberalizáciu vnútorného trhu s elektrickou energiou. 10 - Dane * 5-ročné prechodné obdobie na zachovanie používania zníženej sadzby dane z pridanej hodnoty pri tepelnej energii, elektrickej energii, plyne, stavebných prácach a stavbách. * 5-ročné prechodné obdobie na zachovanie oslobodenia od povinnosti registrovať sa za platiteľa dane z pridanej hodnoty do ročného obratu 40 000 EUR. * 5-ročné prechodné obdobie na uplatňovanie minimálneho zaťaženia sadzbou spotrebnej dane pri zdaňovaní cigariet nižšou ako 57 % maximálnej (maloobchodnej) ceny cigariet. * 5-ročné prechodné obdobie na dosiahnutie úniou požadovanej veľkosti liehovaru - pálenice (do 10 hl ročne), v ktorej bude možné páliť lieh za výhodnejších podmienok. 22 - Životné prostredie V oblasti životného prostredia Slovensko požiadalo o 9 prechodných období v dĺžke od 3 do 12 rokov, týkajúcich sa hlavne odpadov, ochrany vôd, kontroly priemyselného znečistenia a ochrany ovzdušia. Na rozdiel od výnimiek z acquis, prechodné obdobia znamenajú v podstate iba oddialenie uplatňovania príslušnej legislatívy EÚ, či už z politických, ekonomických, finančných alebo iných dôvodov. Po uplynutí prechodného obdobia sú členovia EÚ povinní príslušnú legislatívu uplatňovať v plnom rozsahu. V súvislosti s procesom rozširovania Európska rada potvrdila stratégiu ďalšieho priebehu rokovaní na obdobie nasledujúcich 3 predsedníctiev, t. j. do prvého polroku 2002. Stratégia naznačuje, v ktorých kapitolách by malo dôjsť k predbežnému uzatvoreniu, ak budú splnené zo strany kandidátskych krajín nevyhnutné predpoklady Miroslav Adamiš generálny riaditeľ SEUI MZV |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |