Hospodársky denník
USD47,533 Sk
EUR43,773 Sk
CHF28,419 Sk
CZK1,263 Sk
  Štvrtok  1.Marca 2001

,,Cestovky" sú nenásytné

Za klienta chcú dostať viac, ako zarobí hotel

Priemerné využitie ubytovacích kapacít na Slovensku dosahuje len 30 %. To svedčí o veľkom napätí medzi ponukou rozsiahlej lôžkovej kapacity a tlakom na znižovanie ceny poskytovanej služby. „Dnes sa nezdá byť takým problémom predať, akým sa zdá byť problém predať dobre,“ hovorí Ing. Peter Lišiak, riaditeľ hotela Poprad v Poprade. Niektoré cestovné kancelárie jedným telefonátom chcú zarobiť viac, ako ponúkajú hotelu, na ktorom leží ťarcha služby poskytnúť v zodpovedajúcom rozsahu a kvalite. Príležitosť konfrontácie na minulotýždňovej konferencii Zväzu hotelov a reštaurácií SR (ZHR SR) cestovné kancelárie napriek pozvaniu nevyužili. Preto na nové trendy hotelierov v oblasti cenovej politiky sme sa opýtali jedného z členov predstavenstva ZHR SR Ing. Alexandra Karabu, generálneho riaditeľa spoločnosti Ski Jasná. „V zariadeniach našich členov by už nielenže sa nemali vyskytovať duálne či dokonca triálne ceny prechodného ubytovania. Chceli by sme našich členov presvedčiť aj o potrebe nákladového typu ceny, ktorá by bola limitujúcou pri stanovení predajnej ceny ubytovania. Ide o to, aby sa služby ubytovania nepredávali pod cenu, pretože takýto postup vedie k vlastnej likvidácii ubytovacieho zariadenia. Navyše, dumpingové ceny ohrozujú v nečestnej súťaži iných podnikateľov v regióne,“ hovorí Alexander Karaba a vysvetľuje, že ZHR SR nechce rozhodovať o marketingu, ten závisí od charakteru strediska a od rozhodnutia podnikateľov a manažérov. Hotelieri majú záujem určiť spodnú hranicu stanovením nákladového kalkulačného vzorca. Ten je veľmi ťažko jednoznačne odporúčať, pretože ubytovacie zariadenie často slúži aj iným podnikateľským účelom, nielen poskytovaniu ubytovacích služieb. Okrem toho treba eliminovať rozdiely v jednotlivých typoch zariadení, ako aj sezónne vplyvy.

Dlhodobo vykazované nízke percento využitia ubytovacích kapacít len potvrdzuje ohrozenie samej podstaty podnikateľských subjektov. Je načase hovoriť o opatreniach. A tu by mohli byť užitočné dlhodobé hotelierske skúsenosti Alexandra Karabu, ktorý hovorí o potrebe aplikácie zahraničného know-how aj na domácom trhu: získať čo najviac zo špičkovej sezóny a v medzisezóne či mimo sezónu pritiahnuť klienta účinnou cenovou politikou. Viac si všímať, čo robí ten druhý a nasledovať ho, ak to môže priniesť lepší ekonomický efekt.

Rudolfa Vallová

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.