Hospodársky denník
USD47,533 Sk
EUR43,773 Sk
CHF28,419 Sk
CZK1,263 Sk
  Štvrtok  1.Marca 2001

Iný kraj, iný mrav (10)

Brazília a jej pravidlá

Práve v týchto dňoch sú obyvatelia Brazílie zaujatí karnevalom. Ich krajina tento rok podľa odhadov privíta rekordný počet turistov, kto sem však chce cestovať s obchodnými plánmi, mal by voliť iný dátum. Pri pobyte v Brazílii treba v každom období dbať o bezpečnosť. Neodporúča sa prechádzka s aktovkou s dôležitými dokumentmi, resp. peniazmi či drahými hodinkami a inými šperkmi na ruke.

Brazílčania sú podľa príručiek pre cestovateľov priateľskí, mierumilovní, sentimentálni, schopní improvizácie, srdeční, citliví a komunikatívni. Väčšina obchodných partnerov bude hovoriť po anglicky, pri rokovaniach je však lepšie použiť portugalčinu, do ktorej treba preložiť aj ponuky, vizitky a iné dokumenty.

Vzhľadom na dopravnú situáciu v mestách ako Rio de Janeiro alebo Sao Paulo a skutočnosť, že Brazílčania nemajú príliš vyvinutý zmysel pre čas, nie sú pri stretnutiach zriedkavé ani hodinové meškania. Oneskorenie jednej alebo druhej strany treba tolerovať.

Menším darčekom sa obchodní partneri potešia, vítané sú najmä typické suveníry a domáce víno – predovšetkým červené. Keďže Brazílčania sú veľmi pohostinní, mnohé rokovania sa odohrávajú v reštauráciách (na svoje si prídu milovníci mäsa). Spoločné posedenia majú za cieľ prehĺbiť vzájomné vzťahy, čas na pracovné témy prichádza až po káve. Tabuizovanou témou je kritika spoločnosti, cirkev a politika. Vítané témy sú: futbal, rodina, kultúra a krásy Brazílie.

Brazílske firmy sú väčšinou organizované prísne hierarchicky, pričom stredný manažment takmer neexistuje. Rozhodujúce slovo má najvyššie postavený človek. V obchodnom živote má veľkú hodnotu vzájomná dôvera a dobré osobné vzťahy. Na kritiku sú Brazílčania podobne ako iné južné národy citliví. Chápu ju osobne a často reagujú emotívne.

(hyž)

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.