Hospodársky denník
USD46,761 Sk
EUR43,74 Sk
CHF28,335 Sk
CZK1,262 Sk
  Pondelok  12.Marca 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Lacná obuv, zdravie a export

Komentuje Zuzana Krútka

To, že z tých viac ako 8,5 milióna párov obuvi, čo sa na Slovensku vyrobí, sa u nás predá len mizivé percento, je všeobecne známe. Výrobcovia boli nútení prispôsobiť sa podmienkam trhu a hľadať odbyt inde, pretože naše nohy dnes obúvajú iní. Pritom len málokto kupuje luxusnú značkovú obuv v exkluzívnych predajniach. Väčšina vyhľadáva, podobne ako pri inom tovare, to najlacnejšie. Lenže, ak si kúpite sako s krivým štepovaním a zle vsadenými rukávmi, okrem toho, že sa budete v ňom zle cítiť, vám to neublíži. Následky nosenia lacnej obuvi sú oveľa horšie. Lekári hovoria, že 99 % detí sa narodí so zdravými nožičkami a necelé 1 % získa nejaké deformácie vplyvom chorôb, úrazov či športovania. Napriek tomu, z populácie 6-ročných detí, ktoré idú do školy, trpí až 30 % rôznymi deformáciami, chybami a chorobami nôh. Vbočené päty, palce, tzv. vysoké nohy, deformácie prstov, to sú iba niektoré z chýb, ktoré odborní pracovníci objavili, keď koncom roku 2000 vykonávali antropometrické a zdravotné vyšetrenia nôh u vyše 1700 slovenských detí vo veku od 2 do 15 rokov. Antropometrický výskum umožní tvorbu správnych obuvníckych kopýt pre detské nohy. Správne kopyto je základnou podmienkou kvalitnej a zdravotne neškodnej obuvi. Ďalšiu je kvalitný materiál stielky, zvršku i podrážky.

Pred rokom 1990 každý nový model detskej topánky musela posúdiť komisia ortopédov, až potom mohol byť zaradený do výroby. Na Slovensku podliehala aj po tomto dátume detská obuv certifikácii, avšak zdravotný prieskum nôh našich detí ukázal, že na tom nie sú o nič lepšie ako deti v Česku, kde certifikácia nebola povinná. Obuv predávaná na trhoviskách, ktorá nespĺňa ani konštrukčné, ani materiálové kritériá, dokázala teda nielen cenovo konkurovať našim výrobcom, ale sa aj vyhnúť certifikácii. Neviditeľná ruka trhu, zdá sa, preferuje brak, ktorý škodí. Podľa odborníkov nám chýba v tomto smere osveta. Výrobcovia a obchodníci by mali dbať na to, aby zaraďovali do výroby a predaja len kvalitnú a zdravotne neškodnú detskú obuv. Rodičia by mali takúto obuv preferovať a ešte aj pedagogickí pracovníci by ich k tomu mali nabádať. V SR máme asi štyroch či piatich výrobcov detskej obuvi. Traja pracujú výhradne na zahraničnú objednávku, zostávajúci dvaja vyvážajú asi 90 až 95 % svojej produkcie. Ich výrobky, ktoré s najväčšou pravdepodobnosťou zodpovedajú zdravotným kritériám, však nie sú na Slovensku predajné – pre cenu.

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.