|
|||||||||||||||||
Utorok 13.Marca 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výplata naraz za viac mesiacovAk sa uvedené príjmy vyplatia naraz za viac mesiacov, spôsob zdanenia možno vykonať aj formou tzv. rozloženia príjmu. Ak daňovníci (starostovia) v takýchto prípadoch nemajú podpísané vyhlásenie k zdaneniu príjmov, zdanenie je tiež možné vykonať týmto spôsobom. Tu si však treba uvedomiť, že to má význam len v prípade, ak je tento celkový príjem vyšší ako 3000 Sk. Ak by bol teoreticky len do výšky 3000 Sk, tak aj keď sa zdaní celý, bola by daň vo výške 10 %. Pri vyššej sume, ak by sme príjem rozložili na príslušný počet mesiacov, a súčasne by vyšlo, že časť pripadajúca na jeden mesiac by bola do 3000 Sk, nie je možné aplikovať na túto pomernú časť príjmu 10-percentnú daň. Príjem je možné rozložiť, resp. vydeliť príslušným počtom mesiacov, avšak každú časť je potrebné zdaniť preddavkom na daň (minimálne 15 % sadzba dane). Všetky vypočítané preddavky na daň je potrebné spočítať a odviesť daňovému úradu celkový preddavok na daň. Jeho konečná výška môže byť pre daňovníka výhodnejšia, ako keby sa tento príjem zdanil naraz (dostal by sa do vyššej daňovej progresie). Napríklad: Ak by teoreticky príjem nášho daňovníka, ktorý nemá podpísané vyhlásenie, za tri mesiace predstavoval sumu 9000 Sk, nie je možné rozložiť ho po 3000 Sk a každú túto časť zdaniť daňou vo výške 10 % a spolu vypočítať daň vo výške 900 Sk. Bolo by to v rozpore s § 6 ods. 4 zákona č. 286/1992 Zb. (úhrn príjmov v mesiaci je vyšší ako 3000 Sk) a s § 40f ods. 3 tohto zákona, podľa ktorého pri tzv. rozložení príjmu sa vypočítava preddavok na daň a nie daň. Náhrady výdavkov Ak však starosta dostane náhradu výdavkov a plnenia poskytované v súvislosti s výkonom svojej funkcie, na ktoré mu vzniká nárok podľa osobitného predpisu (ktorý je registrovaný v Zbierke zákonov, nemôže ísť len o vnútorný predpis obce či mesta), takéto plnenia sa nezdaňujú (nie sú predmetom dane podľa § 6 ods. 10 zákona č. 286/1992 Zb.). Poskytnutie auta Na druhej strane nemožno zabudnúť na to, že ak starosta má k dispozícii auto nielen na služobné, ale aj súkromné účely, toto nepeňažné zvýhodnenie sa mu musí zdaniť, a to vo výške 1 % z obstarávacej ceny vozidla, za každý i začatý kalendárny mesiac jeho používania. Len ak by bolo auto pridelené v zmysle všeobecne záväzného právneho predpisu, uvedené plnenie by sa nezdanilo. Cestovné náhrady Aj pre starostov platí, že nárokové náhrady cestovných výdavkov a vreckové pri zahraničných pracovných cestách do výšky 40 % nároku na stravné sú príjmy, ktoré rovnako nie sú u nich predmetom dane z príjmov. Podľa § 6 zákona č. 253/1994 Z. z. patria starostovi pri pracovných cestách, ktoré súvisia s výkonom funkcie, cestovné náhrady podľa zákona č. 119/1992 Zb. o cestovných náhradách. Od dane oslobodené príjmy Rovnako príjmy, ktoré sú všeobecne u zamestnancov od dane oslobodené, sú takto posudzované aj u týchto daňovníkov. Ide napríklad o hodnotu stravovania poskytovaného ako nepeňažné plnenie, nealkoholických nápojov ako nepeňažné plnenie na spotrebu na pracovisku, poskytnutie možnosti používať vlastné rekreačné, zdravotnícke, vzdelávacie, predškolské, telovýchovné a športové zariadenia, závodné knižnice, príspevky na kultúrne programy a športové akcie. Zamestnanci obce Na záver považujeme za vhodné pripomenúť, že pokiaľ ide o platy bežných zamestnancov, podľa § 1 ods. 1 písm. d) nariadenia vlády SR č. 249/1992 Zb. o platových pomeroch zamestnancov v rozpočtových a v niektorých ďalších organizáciách a orgánoch v znení neskorších predpisov, sa toto nariadenie vzťahuje aj na zamestnancov obcí, ak o tom rozhodne obecné zastupiteľstvo. Bez ohľadu na to, či zastupiteľstvo tak rozhodne alebo nie, ich platy (príjmy za prácu) patria medzi príjmy zo závislej činnosti a spôsob ich zdanenia je v podstate rovnaký, ako sme uviedli vyššie, t. j. ako u ostatných zamestnancov. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |