Hospodársky denník
USD46,991 Sk
EUR43,69 Sk
CHF28,353 Sk
CZK1,262 Sk
  Utorok  13.Marca 2001

Výplata naraz za viac mesiacov

Ak sa uvedené príjmy vyplatia naraz za viac mesiacov, spôsob zdanenia možno vykonať aj formou tzv. rozloženia príjmu.

Ak daňovníci (starostovia) v takýchto prípadoch nemajú podpísané vyhlásenie k zdaneniu príjmov, zdanenie je tiež možné vykonať týmto spôsobom. Tu si však treba uvedomiť, že to má význam len v prípade, ak je tento celkový príjem vyšší ako 3000 Sk. Ak by bol teoreticky len do výšky 3000 Sk, tak aj keď sa zdaní celý, bola by daň vo výške 10 %. Pri vyššej sume, ak by sme príjem rozložili na príslušný počet mesiacov, a súčasne by vyšlo, že časť pripadajúca na jeden mesiac by bola do 3000 Sk, nie je možné aplikovať na túto pomernú časť príjmu 10-percentnú daň. Príjem je možné rozložiť, resp. vydeliť príslušným počtom mesiacov, avšak každú časť je potrebné zdaniť preddavkom na daň (minimálne 15 % sadzba dane). Všetky vypočítané preddavky na daň je potrebné spočítať a odviesť daňovému úradu celkový preddavok na daň. Jeho konečná výška môže byť pre daňovníka výhodnejšia, ako keby sa tento príjem zdanil naraz (dostal by sa do vyššej daňovej progresie).

Napríklad:

Ak by teoreticky príjem nášho daňovníka, ktorý nemá podpísané vyhlásenie, za tri mesiace predstavoval sumu 9000 Sk, nie je možné rozložiť ho po 3000 Sk a každú túto časť zdaniť daňou vo výške 10 % a spolu vypočítať daň vo výške 900 Sk. Bolo by to v rozpore s § 6 ods. 4 zákona č. 286/1992 Zb. (úhrn príjmov v mesiaci je vyšší ako 3000 Sk) a s § 40f ods. 3 tohto zákona, podľa ktorého pri tzv. rozložení príjmu sa vypočítava preddavok na daň a nie daň.

Náhrady výdavkov

Ak však starosta dostane náhradu výdavkov a plnenia poskytované v súvislosti s výkonom svojej funkcie, na ktoré mu vzniká nárok podľa osobitného predpisu (ktorý je registrovaný v Zbierke zákonov, nemôže ísť len o vnútorný predpis obce či mesta), takéto plnenia sa nezdaňujú (nie sú predmetom dane podľa § 6 ods. 10 zákona č. 286/1992 Zb.).

Poskytnutie auta

Na druhej strane nemožno zabudnúť na to, že ak starosta má k dispozícii auto nielen na služobné, ale aj súkromné účely, toto nepeňažné zvýhodnenie sa mu musí zdaniť, a to vo výške 1 % z obstarávacej ceny vozidla, za každý i začatý kalendárny mesiac jeho používania. Len ak by bolo auto pridelené v zmysle všeobecne záväzného právneho predpisu, uvedené plnenie by sa nezdanilo.

Cestovné náhrady

Aj pre starostov platí, že nárokové náhrady cestovných výdavkov a vreckové pri zahraničných pracovných cestách do výšky 40 % nároku na stravné sú príjmy, ktoré rovnako nie sú u nich predmetom dane z príjmov. Podľa § 6 zákona č. 253/1994 Z. z. patria starostovi pri pracovných cestách, ktoré súvisia s výkonom funkcie, cestovné náhrady podľa zákona č. 119/1992 Zb. o cestovných náhradách.

Od dane oslobodené príjmy

Rovnako príjmy, ktoré sú všeobecne u zamestnancov od dane oslobodené, sú takto posudzované aj u týchto daňovníkov. Ide napríklad o hodnotu stravovania poskytovaného ako nepeňažné plnenie, nealkoholických nápojov ako nepeňažné plnenie na spotrebu na pracovisku, poskytnutie možnosti používať vlastné rekreačné, zdravotnícke, vzdelávacie, predškolské, telovýchovné a športové zariadenia, „závodné“ knižnice, príspevky na kultúrne programy a športové akcie.

Zamestnanci obce

Na záver považujeme za vhodné pripomenúť, že pokiaľ ide o platy „bežných“ zamestnancov, podľa § 1 ods. 1 písm. d) nariadenia vlády SR č. 249/1992 Zb. o platových pomeroch zamestnancov v rozpočtových a v niektorých ďalších organizáciách a orgánoch v znení neskorších predpisov, sa toto nariadenie vzťahuje aj na zamestnancov obcí, ak o tom rozhodne obecné zastupiteľstvo. Bez ohľadu na to, či zastupiteľstvo tak rozhodne alebo nie, ich platy (príjmy za prácu) patria medzi príjmy zo závislej činnosti a spôsob ich zdanenia je v podstate rovnaký, ako sme uviedli vyššie, t. j. ako u ostatných zamestnancov.

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.