Hospodársky denník
USD46,991 Sk
EUR43,69 Sk
CHF28,353 Sk
CZK1,262 Sk
  Utorok  13.Marca 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













CFM International sa presadzuje


Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)

Počasie

Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené, od západu dážď alebo prehánky. Najvyššia denná teplota 9 až 13, na juhu stredného a východného Slovenska miestami ešte okolo 15, na horách vo výške 1500 m okolo 6, v priebehu dňa od západu ochladzovanie na 1 stupeň. Západný až severozápadný vietor 3 až 6, na juhozápade okolo 8 m/s, na východe slabý južný vietor. V stredu bude prevažne veľká oblačnosť a na mnohých miestach prehánky, od stredných horských polôh snehové. Nočná teplota 7 až 3, denná teplota 7 až 11, na severe lokálne okolo 5 stupňov. Vo štvrtok bude polooblačno až oblačno a miestami, najmä na východe, zrážky. Nočná teplota 5 až 1 stupeň, v údoliach miestami slabý mráz. Denná teplota 8 až 12, na severe okolo 5 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 6.08 a zapadne o 17.54 hod.

Amsterdamoblačno12
Atényjasno18
Belehraddážď14
Berlínpolooblačno11
Bratislavadážď10
Bruseloblačno12
Budapešťdážď13
Bukurešťpolooblačno19
Frankfurtprehánky9
Helsinkioblačno0
Istanbulpolooblačno16
Kodaňprehánky7
Lisabonpolooblačno18
Londýndážď8
Madridpolooblačno18
Milánodážď12
Moskvaoblačno4
Osloprehánky2
Paríždážď11
Prahadážď8
Rímprehánky15
Sofiapolooblačno19
Štokholmoblačno5
Varšavadážď10
Viedeňdážď8
Záhrebdážď16
Ženevadážď11

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.