CFM International sa presadzuje Francúzsko-americké konzorcium CFM International podniká kroky, aby si udržalo svoje významné postavenie na svetovom trhu leteckých motorov. CFM, ktorého rovnocennými vlastníkmi sú americký gigant General Electric Co (GE) a francúzska Snecma, začal s realizáciou trojročného projektu Tech 56 zameraného na prepracovanie najpredávanejšieho motora CFM56, ktorý sa podieľa na polovici objednávok leteckých motorov na celom svete. Cieľom programu Tech 56 je znížiť spotrebu o päť percent, čo chcú dosiahnuť novým tvarom listov turbín a technikami, znižujúcimi váhu motora. CFM však upozorňuje, že hlavné ťažisko leží na údržbe. Lietadlá, ako B 737 alebo A320, totiž na bežnej linke lietajú menej než 1000 kilometrov, takže ich motory zažívajú množstvo pristátí a vzletov, čo zvyšuje náklady na údržbu. Konzorcium okrem toho vyvíja spôsob výroby motora s menším počtom montážnych dielcov, čo by vyžadovalo menej náhradných súčiastok. Konzorcium chce týmto spôsobom zopakovať svoj úspech zo 70. rokov, keď vtedy dominantný motor JT8D z dielne Pratt & Whitney vytlačil neočakávaný konkurent - CFM. Motory tvoria asi štvrtinu svetového trhu civilných lietadiel a CFM podľa katalógových cien od polovice 70. rokov predalo 13 000 motorov v hodnote približne 70 miliárd USD. Ako informuje agentúra Reuters, konzorcium vlani, keď predalo ďalších 1000 motorov pre boeingy 737 a airbusy A320 a A340, vypracovalo nové technológie modernizácie motorov. Nikto z cestujúcich, sediacich v boeingu 737, nevie, že motory pochádzajú z amerického bombardéra B-1 zo 70. rokov. Pohonné jadro tohto motora z dielne GE bolo pripojené k veľkej vrtuli od Snecmy a vznikol tak ideálny motor pre 140-miestne lietadlo. Pratt & Whitney dominoval na trhu s motorom JT8D, ktorý poháňal model Boeing 727, DC-9 a prvú generáciu Boeingov 737. Pratt, jeho konkurent Rolls-Royce Plc a Boeing očakávali, že 727 nahradí väčšie lietadlo s takmer 200 miestami a po čase začali vyrábať 757, 767 a primerané motory. CFM aj International Aero Engines ocenili motory sumou päť miliónov USD, hoci zľavy sú v tomto sektore bežnou praxou. Minimalizácia týchto zliav a čo najväčší predaj dopĺňajú dva ďalšie faktory, ktoré určujú výber leteckých spoločností: spotreba a náklady na údržbu. (mm)
|
Počasie Dnes bude veľká oblačnosť až zamračené, od západu dážď alebo prehánky. Najvyššia denná teplota 9 až 13, na juhu stredného a východného Slovenska miestami ešte okolo 15, na horách vo výške 1500 m okolo 6, v priebehu dňa od západu ochladzovanie na 1 stupeň. Západný až severozápadný vietor 3 až 6, na juhozápade okolo 8 m/s, na východe slabý južný vietor. V stredu bude prevažne veľká oblačnosť a na mnohých miestach prehánky, od stredných horských polôh snehové. Nočná teplota 7 až 3, denná teplota 7 až 11, na severe lokálne okolo 5 stupňov. Vo štvrtok bude polooblačno až oblačno a miestami, najmä na východe, zrážky. Nočná teplota 5 až 1 stupeň, v údoliach miestami slabý mráz. Denná teplota 8 až 12, na severe okolo 5 stupňov. Slnko vyjde zajtra o 6.08 a zapadne o 17.54 hod. Amsterdam | oblačno | 12 |
Atény | jasno | 18 |
Belehrad | dážď | 14 |
Berlín | polooblačno | 11 |
Bratislava | dážď | 10 |
Brusel | oblačno | 12 |
Budapešť | dážď | 13 |
Bukurešť | polooblačno | 19 |
Frankfurt | prehánky | 9 |
Helsinki | oblačno | 0 |
Istanbul | polooblačno | 16 |
Kodaň | prehánky | 7 |
Lisabon | polooblačno | 18 |
Londýn | dážď | 8 |
Madrid | polooblačno | 18 |
Miláno | dážď | 12 |
Moskva | oblačno | 4 |
Oslo | prehánky | 2 |
Paríž | dážď | 11 |
Praha | dážď | 8 |
Rím | prehánky | 15 |
Sofia | polooblačno | 19 |
Štokholm | oblačno | 5 |
Varšava | dážď | 10 |
Viedeň | dážď | 8 |
Záhreb | dážď | 16 |
Ženeva | dážď | 11 |
|
|
|