Hospodársky denník
USD47,374 Sk
EUR43,7 Sk
CHF28,414 Sk
CZK1,261 Sk
  Streda  14.Marca 2001

Tankovať budú v zahraničí

Spotrebnú daň dostať na úroveň krajín Európskej únie

K návrhu zákona o spotrebnej dani z minerálnych olejov, ktorý už prešiel v parlamente prvým čítaním, vyslovuje vážne výhrady Slovenská asociácia petrolejárskeho priemyslu a obchodu. „Vzhľadom na to, že sadzby dane sú vyššie ako v krajinách EÚ, navrhujeme minimálne harmonizáciu so spotrebnými daňami EÚ. Pokiaľ s týmto návrhom neuspejeme, tak budeme požadovať aspoň to najdôležitejšie, čiže zníženie navrhovanej sadzby spotrebnej dane na motorovú naftu (už premenovaná na plynový olej) z navrhovaných 12-tisíc Sk na úroveň minimálnej sadzby smernice EÚ, teda 10 200 Sk na 1000 litrov,“ zdôraznil úradujúci predseda SAPPO Peter Roth (OMV Slovakia). Túto požiadavku zdôvodňujú predstavitelia SAPPO pretrvávajúcim rozporom v sadzbách spotrebnej dane pri motorových benzínoch a motorovej nafte. Vo všetkých štátoch EÚ a tiež v asociovaných krajinách je spotrebná daň pri benzínoch vyššia ako pri nafte. Na Slovensku je to však naopak. V predloženom návrhu zostáva spotrebná daň pri nafte vyššia o 500 Sk na 1000 litrov ako pri benzínoch. „Ak predložený návrh prejde bez zmeny, tak prepravcovia nebudú konkurencieschopní a tankovať budú v zahraničí,“ dodal P. Roth. V súvislosti s oslobodením od dane tvrdí, že i keď európska legislatíva pozná pojem, ako je prirodzený úbytok produktov, lebo ide o prirodzené odparovanie benzínov a motorovej nafty, návrh zákona vôbec neuvažuje o tom, že by sa odparovali. A tak nie je možné oslobodiť ich od dane. V tom prípade by však predajcom vznikli enormné straty. Terajší správca dane, ktorým je Ústredné daňové riaditeľstvo SR, pozná problém, ale novým správcom sa má stať Colné riaditeľstvo a predstavitelia SAPPO (Slovnaft Benzinol, Transpetrol, Shell, OMV, MOL, ESSO, Conoco, Avanti, Aral, Agip) sa obávajú, že enormné straty z odparovania nebude akceptovať. Problém vidia aj v posudzovaní výšky spotrebnej dane. Prečo? Terajší zákon určuje sadzbu dane na jednu tonu a nový zákon hovorí o sadzbe dane na 1000 litrov produktu. Aj keď na prvý pohľad nie je zložité pri správnej teplote a hustote prepočítavať z tonáže na litre, ale... Ale musia byť prispôsobené aj meracie zariadenia. No, žiaľ, tie sú prispôsobené na dnešný daňový stav a návrh zákona nerieši prípravu na nové prepočty. Vzhľadom na skutočnosť, že k návrhu zákona o spotrebnej dani z minerálnych olejov majú vážne pripomienky aj výrobcovia biopalív či prepravcovia (Česmad podporuje SAPPO), je na mieste otázka, prečo pri tvorbe návrhu zákona neakceptovali názory odborníkov z praxe? Hoci návrh zákona je podľa jeho predkladateľov potrebným krokom v približovaní sa k legislatíve EÚ, treba sa pýtať, prečo chceme byť vo výške spotrebnej dane pápežskejší ako pápež? Iste, spotrebné dane sú významným zdrojom príjmov štátneho rozpočtu, ale na druhej strane, ak klesne predaj aj pre vysokú daň, tak v konečnom dôsledku príjmy z vyššej dane môžu byť menšie, ako keby výška spotrebnej dane bola na úrovni okolitých krajín, čo požaduje SAPPO. Určitým varovným signálom sú totiž už štatistiky o predaji benzínov a motorovej nafty v minulom roku. „Rok 2000 bol pre nás najťažším rokom, odkedy sme začali podnikať na území SR,“ povedal riaditeľ Shell Slovakia Slavomír Jankovič.

Zdena Rabayová

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.