|
|||||||||||||||||
Štvrtok 15.Marca 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Šetríte? Prvý škrt čaká dovolenkuRozpočet domácností barometrom cestovných kancelárií Podľa údajov NBS saldo zahraničného cestovného ruchu vyjadrené v slovenských korunách v minulom roku vzrástlo o jednu štvrtinu. Napriek tomu sa nemáme čím chváliť, pretože nárast ovplyvnila nižšia spotreba domáceho obyvateľstva a vývoj kurzu slovenskej koruny oproti európskym menám, hlavne oproti USD. Je samozrejmé, že pri zvyšovaní životných nákladov sú dovolenky jednou z prvých škrtaných položiek domáceho rozpočtu. Na znížený dopyt po dovolenkách sa sťažujú aj cestovné kancelárie, ktoré sa v minulom roku podieľali na devízových výdavkoch na cestovný ruch 15,3 percentami. Na devízových príjmoch podiel cestovných kancelárií dosiahol už len 4,3 %, hlavný príjem plynul z valutovej výmeny devízových cudzozemcov a ich platieb za služby v rámci neorganizovaného cestovného ruchu. Je známe, že cestovné kancelárie pôsobiace na Slovensku, a to vrátane renomovaných zahraničných, ako je Rueffa, Neckermann, Fischer a iní, sa zaoberajú takmer výlučne pasívnym zahraničným cestovným ruchom a akvizícia v zahraničí, ktorá by na Slovensko priviedla turistov, nie je pre nich finančne zaujímavá. Presadiť sa na neznámom trhu a navyše s neznámym produktom nie je vec ľahká a ak aj dôjde k uzatvoreniu kontraktov, k ich realizácii dochádza zväčša až o rok. Aby sa Slovensko stalo vo svete známe ako krajina dovoleniek, treba ešte veľa urobiť. Preto aktívny cestovný ruch vyžaduje v prvom rade pozornosť a podporu zo strany štátu, a to v oveľa väčšej miere, ako je to v prípade zahraničného obchodu. Ministerstvo hospodárstva ako zakladateľ Slovenskej agentúru pre cestovný ruch (SACR) jej prideľuje tak málo finančných prostriedkov, že jednoducho nemá z čoho financovať úlohy, pre ktoré bola zriadená. Aktivita SACR sa preto orientuje na účasti na veľtrhoch, vydávanie prospektov a periodika Panoráma a zvyšok pohltia vlastné prevádzkové náklady. Na pleciach SACR letí zodpovednosť za udržanie a zvýšenie celkových devízových príjmov, za motiváciu podnikateľov k ich produkcii v organizovanom cestovnom ruchu, za vytváranie imidžu Slovenska ako turisticky príťažlivej krajiny a za účinnú akvizíciu v rámci neorganizovaného cestovného ruchu, ktorý v súčasnosti tvorí 95,7 % podielu na devízových príjmoch štátu! Ak by sa prijala zásada, že na podporu rozvoja cestovného ruchu sa bude ročne vracať hoci len 1 % z objemu devízových príjmov z cestovného ruchu, SACR by na svoju činnosť mohla dostať 2- až 3-krát viac ako dosiaľ. Mária Horská |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |