|
|||||||||||||||||
Štvrtok 15.Marca 2001 |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prácou treba žiť a rozumieť jejSprávny podnikateľ: Nesmieme poškodiť pestovateľov Na brnianskej výstave v samostatnej expozícii, mimo oficiálnej národnej expozície Slovenska, mohli stretnúť návštevníci dobrých známych z konzervárenskej firmy z Nových Zámkov. U Pavla Uhrina, konateľa a spolumajiteľa spoločností Novexfood a Novofrukt, som sa informoval o rýchlom zmŕtvychvstaní konzervárne a prieniku na český trh. V Novofrukte som robil jedenásť rokov ako vedúci odbytu. V 1991 roku sme s manželkou a jedným kolegom, ako bývalí manažéri, odišli so zámerom vytvoriť si vlastnú firmu, no a presne po desiatich rokoch sme sa vrátili už ako majitelia Novofruktu. S ohľadom na to, že sme Novozámočania, tak sme s ťažkým srdcom sledovali udalosti okolo fabriky. Spočiatku, tak okolo roku 1992 - 1993, sme videli aj dobré pokusy, ale ľudia, ktorí dostali fabriku do rúk, nemali vážny záujem aby výrobu rozvíjali. Rozpredali, čo bolo dobré a čo bolo k dispozícii. Dospelo to do neúnosnej situácie pre vtedajšieho prenajímateľa, nedokázal totiž garantovať ani zamestnanie tých pár desiatok ľudí, ktorí tam ešte pracovali. My sme potom 1. júna 2000 od správcu konkurznej podstaty tento podnik kúpili. Dobre by bolo ešte krátke vysvetlenie, čo je Novexfood a aký má vzťah k Novofruktu. - Novexfood je obchodná firma, ktorej vlastníkom som tiež ja a bude zabezpečovať obchodnú činnosť Novofruktu. Teda konzerváreň nebude mať vlastné obchodné oddelenie, bude to zabezpečovať Novexfood. Po tom, čo sme kúpili konzerváreň, hneď sme rozbehli výrobu, ktorá nebola náročná na prípravu surovín a technológií. Začali sme asi s 80 pracovníkmi, momentálne ich máme 120 a na novú sezónu od júna rátame, že by u nás mohlo pracovať asi 180 ľudí. Sezóna sa začne hráškom. Vlani sme ho ešte nespracúvali, ale na tento rok sme zakontrahovali 105 hektárov pôdy na pestovanie hrášku. Nosným programom však zostáva výroba dojčenskej výživy, pretože táto výroba sa v Novofrukte zachovala, v predchádzajúcich rokoch bola úspešná, aj teraz by mala predstavovať asi 30 percent z objemu výroby a je to celoročná výroba, nie sezónna. Chceli by sme v tomto smere rozšíriť výrobu o dojčenské, prípadne detské nápoje. Okrem dojčenskej výživy spracujeme zeleninu všetkého druhu. Začneme hráškom, pokračujeme uhorkami, potom ide červená paprika, zelená paprika, lečo a v menšom rozsahu aj špecialitky ako feferónky, jabĺčková paprika, baraní roh, chili papričky. V rozpätí piatich mesiacov ste navštívili so svojím programom dve významné české potravinárske výstavy - v Prahe a Brne. Prečo práve tieto? - Český trh je pre nás veľmi zaujímavý a perspektívny. Máme tu svojich konzumentov aj z minulosti, veď za federácie sa 20 - 30 % produkcie predávalo do Česka. Je pravdou, že sa musíme vyrovnať s novými konkurentmi na českom trhu, ale myslím si, že minimálne detská výživa patrí do obchodného sortimentu, s ktorým môžeme uspieť. Máme aj prvé konkrétne výsledky. Ešte na výstave Praga Agro v novembri sme si našli budúceho distributéra detskej výživy, ktorý aj certifikoval naše výroby pre Českú republiku. Minulý týždeň sme expedovali prvý kamión, tento týždeň objednali ďalší a v krátkom čase predpokladáme osloviť väčšinu obchodných systémov v Českej republike. Samozrejme, hľadáme spojencov na zeleninu, najmä takú, ktorá sa pestuje v okolí Nových Zámkov, a ktorá má najlepšie predpoklady na českom trhu, napríklad lečo a šaláty na báze papriky alebo červená paprika ako polotovar na ďalšie použitie. Nachádzame určitú ústretovosť aj v českých konzervárňach, s niektorými sme sa už dohodli, že budeme robiť barterové obchody. Napriek tomu, že máme v Nových Zámkoch možnosť vyrábať všetko, podelíme sa tak, aby každý vyrábal to, čo vyrába najefektívnejšie. Na nálepkách budú figurovať skutoční výrobcovia a distribúciu na svojom území bude zabezpečovať česká konzerváreň aj pre naše výrobky. Súčasťou našej obchodnej politiky je krédo, že nesmieme poškodiť našich pestovateľov. V tých komoditách, ktoré budeme ponúkať, obsiahneme aj český trh, a tým sa znásobia možnosti objemu Ivan Klačanský |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Webmaster: webmaster@maxo.sk Design: MAXO s.r.o. |