Hospodársky denník
USD47,874 Sk
EUR43,74 Sk
CHF28,419 Sk
CZK1,266 Sk
  Štvrtok  15.Marca 2001

Ak klameme, tak len sami seba

Telesná zdatnosť 10-ročných detí v Petržalke stále zaostáva

Už šesť rokov sa snaží hlavná metodička telesnej výchovy pre Bratislavu 5 Mária Bizoňová v spolupráci s kolegami zo Základnej školy Tematínska, ktorá má atletické triedy v každom ročníku, získať informácie o telesnej zdatnosti detí v obvode. Na atletickom ovále tejto základnej školy uskutočnili na začiatku školského roka testovanie desaťročných detí. „Cieľom je získať prehľad o zdatnosti našich detí, ale ich aj motivovať na pravidelný pohyb. Keď sme testy robili po prvý raz, tak sa nám podarilo zachytiť celú Petržalku. Vtedy nám prišlo vyše 1200 detí, postupne však počet testovaných detí klesá. Rovnako nemôžeme byť spokojní ani s výsledkami z testov. Veď ak máme populáciu, z ktorej je takmer 58 percent detí nezdatných, čo nás na tomto fakte môže tešiť?,“ zamýšľa sa M. Bizoňová.

Lepší profil?

Pod jej vedením sa v tomto roku urobili testy na 328 žiakoch z 13 základných škôl z dvadsaťjeden v bratislavskej Petržalke. Na teste sa teda zúčastnilo len 62 percent škôl a aj to nie všetky deti, ktoré do daných testovaných ročníkov chodia. „Počet účastníkov sa nám znižuje. Kým pred šiestimi rokmi sa na testoch zúčastnilo 84 percent, o rok neskôr 70 %, ďalší rok až 35 %, následne 61 %, predvlani to bol najväčší počet 86 percent. Nehovoriac o tom, že mnohé deti v rámci ročníka neprišli. Mám pocit, že ich učitelia vedia, že nie sú na tom najlepšie a aby si zlepšili profil, tak ich radšej nechali v škole,“ smutne konštatuje M. Bizoňová.

Veľa radosti jej však nerobia ani samotné výsledky. Z tohtoročnej vzorky štvrtákov, keď deti, tak ako po iné roky absolvovali skok do diaľky znožmo, hod plnou loptou (1 kg), beh na 50 m a na 1000 m, boli veľmi zdatní vo všetkých disciplínach iba dvaja žiaci. Celkovo zdatných detí bolo 39,3 percenta a nezdatných 57,3 percenta. „V porovnaní s minulým rokom sa nám počet veľmi zdatných, ako aj zdatných detí zvýšil, ale klesol nám počet testovaných. Avšak stále to nie je ideálne číslo. Spokojní môžeme byť vtedy, ak viac ako päťdesiat percent detí bude zdatných,“ dodáva M. Bizoňová.

Dobrá motivácia

Na základe testov je určené poradie jednotlivých škôl, tried a najlepších detí, ktoré sú odmenené rôznymi vecnými cenami, ako sú lopty a podobne. Pre mnohých je to dobrá motivácia, lebo prídu hneď na začiatku školského roka k materiálnej cene, ktorú môžu využiť v rámci celej triedy počas celého vyučovacieho procesu a môžu pracovať na zlepšovaní telesnej zdatnosti. „Testy nám majú ukázať, ako ďalej s našimi deťmi. V jednotlivých ukazovateľoch sú povzbudivé výsledky, a tie treba rozvíjať. Musíme zodpovedne vyučovať telesnú výchovu na prvom stupni. Správnou motiváciou sa u detí dá dosiahnuť veľa aj v tomto smere. No nesmú byť voči tejto otázke ľahostajní ani samotní rodičia. Spoločne s nimi musíme vychovávať deti k aktívnemu pohybu, aby sa vedeli sami hodnotiť a túžili sa zlepšovať,“ zaželala si M. Bizoňová.

Stela Geregayová

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.