Hospodársky denník
USD47,874 Sk
EUR43,74 Sk
CHF28,419 Sk
CZK1,266 Sk
  Štvrtok  15.Marca 2001

Doma vyrobené dáva prácu

Čo vlastne chápeme pod slovenským či domácim výrobkom?

Najvyššiu podporu výrobkom z vlastnej krajiny, a to aj v prípade, že sú dlhodobo drahšie, prejavujú podľa prieskumu Ukrajinci, až 61 %. Prekvapujúco je spomedzi transformujúcich sa krajín Európy tento nákupný patriotizmus najnižší v Maďarsku. U nás je najväčší počet váhavcov. Až 29 % respondentov sa k tvrdeniu „všeobecne uprednostňujem domáce výrobky, aj keby boli drahšie“ stavalo neutrálne. Možno práve vzhľadom na tento fakt by sľubovaný projekt premiéra M. Dzurindu o podpore predaja domácich výrobkov, ktorého vyhlásenie oslávi 30. marca svoje 1. výročie, mal nádej na úspech. Je však vôbec potrebné a vhodné podporovať domáce výrobky? A druhá otázka: Čo je vlastne slovenský či domáci výrobok? Vznikol na základe slovenského know-how? Alebo pochádza z produkcie firmy, ktorej majiteľ či majitelia sú (alebo z väčšej časti sú) občania SR? Alebo ho vyrobili zo slovenských polotovarov a surovín na slovenskom území? Alebo taký, čo na Slovensku finalizovali? Iste nie je náhoda, že vo vynovenom projekte z dielne ministerstva hospodárstva sa už nehovorí o domácich výrobkoch, ale o „kvalitných a konkurencieschopných výrobkoch vyrobených na Slovensku“. Veď ako dnes určiť národnosť tovaru? Financie, suroviny aj materiál prekračujú hranice rovnako ako hotové výrobky. Všeobecne prijatý úzus o tom, že krajinou pôvodu je krajina, kde sa uskutočnila finalizácia, pričom sa za finalizáciu nepovažuje balenie, má svoju logiku. Ťažko by sa možno odpovedalo na prvú otázku v prípade, že by sme mali nízku nezamestnanosť a vysokú životnú úroveň. To by totiž znamenalo, že obchodná výmena medzi Slovenskom a svetom je v rovnováhe. Dnes však celý rad slovenských firiem (tých naozaj rýdzo slovenských, ktorých majitelia sú občania SR, sídlia na Slovensku, zamestnávajú našich občanov a platia tu všetky dane) pracuje väčšinou alebo aj na 100 % pre zahraničný trh. Často preto, že slovenský spotrebiteľ či odberateľ nemá na to, aby ich prácu zaplatil a náš vnútorný trh so spotrebným tovarom stagnuje, presnejšie stal sa miestom, kde sa predáva to, čo je najlacnejšie. S (ne)kvalitou zodpovedajúcou cene.

Dnes popoludní v Mestskom kultúrnom stredisku v Topoľčanoch otvoria predajnú výstavu „858“ s mottom Slovenské výrobky = naše pracovné miesta. Predstavia sa na nej výrobcovia, ktorí pracujú takmer výhradne na export, spolu s takými, ktorí prácne hľadajú nové trhy pre svoju produkciu.

Zuzana Krútka

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.