Hospodársky denník
USD47,874 Sk
EUR43,74 Sk
CHF28,419 Sk
CZK1,266 Sk
  Štvrtok  15.Marca 2001

Štát sa nezastane a na reklamu niet

Podporu sľubujeme, domácich nechávame napospas osudu

Investície v nealkoholickom priemysle za posledných päť rokov predstavujú 5 mld. Sk, pričom pripravované investície v najbližších dvoch rokoch dosiahnu ďalších 800 mil. Sk. Budú plynúť predovšetkým do stavieb, strojového zariadenia, distribúcie a ekológie. Samozrejme, že pritom sa pamätá aj na zdokonalenie marketingu a personálny rozvoj. Priemysel zamestnáva 2500 zamestnancov. Je úzko naviazaný na poľnohospodárstvo, služby a na ďalšie odvetvia. Svojim multiplikačným efektom (koeficient 10) vytvára ďalších 25-tisíc pracovných miest v súvisiacich odvetviach. Trh nealkoholických nápojov rastie v priemere 2 až 3 percentá ročne a vzhľadom na

svetové trendy

v spotrebe nealkoholických nápojov je predpoklad jeho ďalšieho rastu, čo dáva dobré možnosti pre rast domácej výroby. So stúpajúcou spotrebou nealkoholických nápojov rastie aj ich dovoz. V rámci neho, približne 60 % ochutených nealko nápojov a 70 % minerálnych a stolových vôd sa dostane na Slovensko z Česka. Klesá dovoz 100-percentných ovocných štiav. Kým v roku 1998 objem dovozu tejto komodity predstavoval 9686 ton, v roku 2000 klesol na 4112 ton, pričom podľa autolimitačnej dohody je stanovená kvóta 9500 ton. Nealkoholických ochutených nápojov, kde kvóta bola stanovená na 264-tisíc hektolitrov a neskôr liberalizovaná na 540-tisíc, sme doviezli len 264-tisíc hektolitrov. Pozitívny je trend vývozu limonád, ktorých sa celkom vyviezlo 16-tisíc hektolitrov.

Nedoriešený zostal problém neochutených vôd, teda minerálnych a stolových vôd, ktorých dovoz ohrozuje využitie už existujúcich domácich výrobných kapacít a spolu s tým aj zamestnanosť a prináša ďalšie negatívne dosahy na ekonomiku výroby. Napriek snahe predstavenstva Asociácie výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd sa pri rokovaní s českými zväzmi nedosiahla dohoda o znížení vzájomného dovozu. V tejto súvislosti sa núka otázka, ako podporiť

domácu spotrebu

vlastných minerálnych a stolových vôd alebo podporiť vývoz. Veď medziročný pokles vývozu do Česka o vyše polovicu, je možné pripísať silnejúcemu tlaku zahraničných reťazcov, ktoré prevažne so sídlom v Prahe ovplyvňuje možnosti zalistovania slovenských výrobcov nielen v Českej republike, ale aj doma. Českí výrobcovia si svoje miesto len tak jednoducho nepustia, a tak vo vzájomnom boji je víťaz ten, kto má lepšiu podporu zo strany štátu a viac prostriedkov na reklamu. Nehovoriac o tom, že dôležitá je aj výchova obyvateľstva k zdravému pitnému režimu. Minerálne vody obsahom svojich minerálov by si preto zaslúžili väčšiu pozornosť.

Rudolfa Vallová

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.