Hospodársky denník
USD48,065 Sk
EUR43,722 Sk
CHF28,406 Sk
CZK1,265 Sk
  Piatok  16.Marca 2001
Archív - Tiráž - Prílohy
Vyhľadávanie
 
Titulná strana
Z domova
Podnikové spektrum
Zahranicie
Podnikateľ a štýl
Veda/Kultúra
Digitálny svet
Finančné komentáre
Šport
Poradenstvo/Servis
Inzercia
ASS
Veľtrhy a výstavy 2004
Spotrebiteľské ceny
Hospodársky klub
Zdravotníctvo













Historická železničná stanica

Od začiatku (konskej) železnice 155 rokov

V roku 1836 sa v Bratislave zišla spoločnosť sedemnástich veľkoobchodníkov, grófov a statkárov, ktorí sa uzniesli, že medzi Bratislavou a Trnavou dajú postaviť železnicu, a tak pospájajú slobodné kráľovské mestá Svätý Jur a Modru. Trať pre terénne a finančné ťažkosti stavali takmer desať rokov a prevádzka medzi Bratislavou a Trnavou sa začala v roku 1846. Už vtedy mala železničná stanica v Trnave poschodovú prijímaciu budovu. Uprostred staničného priestoru boli tri koľaje a na konci remíza, kde sa umiestňovali vagóny. V blízkosti remízy stáli maštale pre kone. Prevádzku konskej železnice zastavili v roku 1872. V Bratislave v tom čase už dvadsať rokov chodili parné vlaky, ktorým sa pod kolesá „plietla“ aj archaická konská železnica. O rok „koňku“ nahradila parná trakcia. Prvý parný vlak na tejto trati prešiel 1. mája 1873. Pôvodná stanica už, samozrejme, nestojí.

„Terajšia trnavská železničná stanica je výnimočná,“ hovorí tunajší prednosta Jozef Žigray. „Už len napríklad pracovisko výpravcu pripomína kontrolnú vežu na letisku a je jedinečné svojho druhu na Slovensku. Naša stanica je rozdelená na obvod osobnej a nákladnej stanice. Osobná stanica má dve kryté ostrovné nástupištia a ďalšie dve nekryté. Naraz tu môže stáť šesť vlakov osobnej dopravy. Nákladná stanica je podstatne väčšia a spolu má desať a pol kilometra koľají. Denne ťslovenským RímomŤ prechádza takmer dvesto vlakov. V Trnave je jediné rušňové depo na ŽSR, ktoré má pantografické jednotky striedavej trakcie. Novú budovu stanice sme odovzdali do prevádzky 17. novembra 1989 a už opäť nás čaká prestavba. Trať sa bude konštruovať na maximálnu rýchlosť 160 km/h. Po dokončení vysokorýchlostného koridoru by malo v Trnave vzniknúť riadiace centrum dopravy od Bratislavy až po Nové Mesto nad Váhom,“ zdôrazňuje Jozef Žigray. Prednosta železničnej stanice v Trnave pracuje v ŽSR už 40 rokov a treba len dodať, že prednedávnom minister dopravy, pôšt a telekomunikácií J. Macejko ocenil jeho dlhoročnú obetavú prácu pre železnicu udelením titulu Zaslúžilý zamestnanec dopravy, pôšt a telekomunikácií SR.

Počasie

Dnes bude prevažne oblačno a ojedinele slabé zrážky. Najvyššia denná teplota 7 až 11, na západnom Slovensku miestami okolo 13 stupňov, na horách vo výške 1500 m okolo nuly. Slabý vietor.

V sobotu bude polooblačno, na západe a na severe časom až oblačno. Nočná teplota 5 až 1, denná teplota 9 až 13, na juhu miestami okolo 15 stupňov. V nedeľu bude prevažne veľká oblačnosť a na mnohých miestach občasný dážď, od 1800 m sneženie. Nočná teplota 6 až 2, denná teplota 7 až 12 stupňov.

Slnko vyjde zajtra o 6.02 a zapadne o 17.59 hod.

Amsterdam

občasný dážď8

Atény

jasno22

Belehrad

oblačno17

Berlín

oblačno11

Bratislava

oblačno11

Brusel

občasný dážď8

Budapešť

oblačno12

Bukurešť

oblačno17

Frankfurt

oblačno9

Helsinki

oblačno3

Istanbul

oblačno18

Kodaň

oblačno6

Lisabon

polooblačno18

Londýn

občasný dážď11

Madrid

prehánky17

Miláno

polooblačno17

Moskva

oblačno5

Oslo

prehánky2

Paríž

oblačno11

Praha

oblačno8

Rím

prehánky17

Sofia

polooblačno16

Štokholm

oblačno6

Varšava

oblačno8

Viedeň

oblačno13

Záhreb

oblačno13

Ženeva

oblačno13

 

Webmaster: webmaster@maxo.sk
Design: MAXO s.r.o.